Halloj,

Prio nummer ett i vårt nya hus är att renovera fasaden som sett sina bästa dagar. Vi måste agera fort för att avstanna förfallet.

Fasaden har betydande putssläpp och en hel del bom. 3 av 4 sidor är hårt åtgångna och norr-sidan ser hyfsat frisk ut. Håller på och kollar runt efter bra murare i Göteborg och kollar offerter.

Putsen är original från 1940 och det är synd att den fått förfalla som den gjort.

Har fått en offert på 3812,50:- /kvm skall innefatta både arbete om 2875:- samt material 937,50:-, allt inkl. moms.

Jisses kostar det 400 000:- att fixa fasaden på ett 64 kvm stort hus? Innan rot.
Sätter tydligen upp StoVentec... är det något bra? Eller ska man använda något annat på så här gamla hus?

400 000 är inga pengar vi kan lägga... hur kan man komma ner i pris? Kan vi själva riva ner gamla putsen?

Är det billigare att sätta upp träpanel? Och i så fall... vad gör man med den gamla putsen under, ska den sitta kvar? känner att jag blev lite matt :(
 
Kolla om du kan få Borås Murningsarbeten att räkna på jobbet. De är duktiga och gör ett bra jobb utan att ruinera kunden. Har själv anlitat dem för vår reveterade fasad och vi är väldigt nöjda.
 
  • Gilla
josehananon
  • Laddar…
joflopp skrev:
Kolla om du kan få Borås Murningsarbeten att räkna på jobbet. De är duktiga och gör ett bra jobb utan att ruinera kunden. Har själv anlitat dem för vår reveterade fasad och vi är väldigt nöjda.
Tack så mycket för tipset, det skall jag kolla upp!
 
Skulle alla gånger beställa omputsning med kalkputs. Minimerar riskerna att trästommen ruttnar bakom en alltför tät puts. Originalputsen är med stor sannolikhet en kalkputs.
 
  • Gilla
josehananon
  • Laddar…
Är det någon som vet en bra sida man kan kolla på för att ta reda på vilken typ av puts det är på huset? Har ju förstått att det ofta är gråare om det är cementputs, men svårt att veta om man inte har något att jämföra med. Tycker att putsen är ganska grå, men samtidigt säger de flesta att det borde vara kalk med tanke på åldern.

Känner att jag inte har någon större lust att slänga ut så många hundra tusen på fasaden i år, så det kanske kunde vara ett spännande projekt att prova på en lagning av fasaden där det är som värst... så får vi lite mer tid på att hitta en riktigt bra murare som kan hjälpa oss med en total renovering.
 
Nu kommer ännu fler frågor... Känner mig så vilsen när det kommer till puts, mycket mer bekväm med träfasader. Vad skulle det kosta att sätta upp träfasad istället för puts?
Vi vet inte vad vi vill göra med fasaden, mer än att den är i riktigt dåligt skick och bör tas omhand å det snaraste, så jag vill veta så mycket som möjligt om alla tänkbara utvägar innan vi tar ett beslut. Tycker det känns bättre med en fasad jag kan sköta och underhålla själv... puts känns så vanskligt och svårt att ta hand om, samtidigt är ju puts vackert och hållbart på sitt sätt men som det verkar hutlöst dyrt.
Huset har trästomme idag och puts med vassmatta och hönsnät. om man sätter upp träfasad istället, kan man då göra det över den befintliga putsen? Eller måste man knacka ner putsen först? Om man kan sätta över putsen, behöver man då göra något åt de ordentliga putssläpp som finns på vissa ställen?
Berätta allt ni vet, för en som varken vet ut eller in:surprised:
 
oavsett vilken putskvalitet som sitter nu så skall du inte reparera med starkare/styvare puts än den som sitter på och det ger sej nästan själv att det säkraste blir att putsa med kalkputs :). Kalkputs är den mest följsamma av alla putsar och därför klarar att sitta på trä med litet hjälp av vas eller lister. Jag har aldrig läst om reveteringar med cementhaltig puts däremot har jag läst om hur cementhaltig reparationsmaterial havererat gammal kalkputs.

Du har inget att förlora utom några säckar billig kalkputs :). Läs på hur man gör och prova . Det är inte så svårt . Börja reparera/putsa på en mindre synlig ställe för du blir garanterat snabbt bättre på att putsa och framsidan ska ju bli bäst .....så ta den sist :). Jobba med puts som om det var spackel om du inte klarar att kasta putsen som proffsen gör.
Lycka till !
gaia
 
Kan tillägga att huset är 64 kvm och enplans... så inte särskillt stort... med två takkupor som i så fall också behöver kläs med panel.
 
gaia skrev:
oavsett vilken putskvalitet som sitter nu så skall du inte reparera med starkare/styvare puts än den som sitter på och det ger sej nästan själv att det säkraste blir att putsa med kalkputs :). Kalkputs är den mest följsamma av alla putsar och därför klarar att sitta på trä med litet hjälp av vas eller lister. Jag har aldrig läst om reveteringar med cementhaltig puts däremot har jag läst om hur cementhaltig reparationsmaterial havererat gammal kalkputs.

Du har inget att förlora utom några säckar billig kalkputs :). Läs på hur man gör och prova . Det är inte så svårt . Börja reparera/putsa på en mindre synlig ställe för du blir garanterat snabbt bättre på att putsa och framsidan ska ju bli bäst .....så ta den sist :). Jobba med puts som om det var spackel om du inte klarar att kasta putsen som proffsen gör.
Lycka till !
gaia
Tack, känns skönt att höra att det inte är omöjligt :) Skulle tippa på att de områden på huset som är värst kommer, efter nedknackning av bom bli runt 2 kvm... misstänker att jag bör lägga nytt nät där... ska man köpa nät med vassmatta då, tycker mig ha läst att man kan köpa det idag igen. Tar man bort den gamla vassmattan, kan skymta den i hålen liksom nätet, eller kan den ligga kvar under? Kanske får leva med slät fasad på sina ställen tills murare kan utföra ett finare jobb... spritputs idag.
 
ta inte bort den gamla vassmattan om den inte lämnar huset av sej själv :). Den fungerar bra som underlag för kalkputs. Som sagt, sök revetering beskrivningar på nätet .
Jag har inga kunskaper om revetering bara om hur man putsar i källaren :).

Hur som helst 2m2 är lagom att prova på. Det värsta som kan hända är att den ramlar av igen. Ytans struktur kan du tillverka själv med fex en kvast ? Inte ens en duktig murare kan få reparationer helt osynliga så bli inte besviken om du inte lyckas 100%.
Som sagt 2-3 säckar med kalkputs kostar inte mycket :).
gaia
 
Det går att få till den knottriga ytan själv genom att kasta på med kraft. Man får testa lite. Ha en plast under så du kan skrapa upp och återanvända allt som hamnar fel.

Håller själv på att kalkputslaga ett gammalt hus och det går att lära sig som amatör. Dock måste du räkna med att det tar tid! Det får ej vara risk för frost inom den närmaste månaden. Det bör ej vara stark värme. Det får inte regna just när du lagt på putsen ( men gärna då den härdar) Varje lagning kräver flera påslag som ska torka emellan + förvattning och eftervattning. Varje gång du blandar till måste du sitta o röra i 20 minuter med den elektriska borrmaskinen i en hink (urtråkigt!) . Sedan måste putsen vara genomhärdad innan du kan måla.

Räkna med att projektet tar hela sommaren som ett ständigt pågående pyssel, och huset kommer se förfärligt ut under tiden. Men du kommer vara så nöjd när det är klart!

Jag hade ett luftkalkbruk till laga väggen och ett hydrauliskt till sockeln.
 
  • Gilla
josehananon
  • Laddar…
Knacka ned så lite som möjligt. All bom behöver inte bort. Däremot måste du ta bort allt löst vid varje skada så att lagningen har något fast att fästa vid.
 
  • Gilla
josehananon
  • Laddar…
Tack sommartorparn! Det verkar ju onekligen lite pyssligt. Framför allt vädret är ju lite lurigt... bor man i Göteborg så vet man ju aldrig så noga hur vädret svänger, men det är väl bara att hålla tummarna. Bra att veta att all bom inte behöver knackas ned, kan tänka mig att man lätt går på för hårt.

Om man behöver skarva i nytt nät... vet inte riktigt om det gamla kommer sitta kvar, vad ska man köra på för nät då? Ska man leta efter nät med vassmatta, var hittar man sånt idag? Fäster man det då direkt i trästommen eller på distanser?

Många frågor:surprised:

Gällande härdning och torktid... Härdning är väl när putsen fått en fast kropp, och torkning när det vitnat, eller? Skall nya lagret på när det är helt torrt igenom? Förstår att det varierar beroende på vädret hur lång tid härdning och torkning tar, men hur vet man att det är dags för nästa lager.

Har tänkt att måla hela huset när lagningarna är på plats. Ska man tvätta hela fasaden innan man ger sig på lagningarna eller går det bra att göra det efter? Tror inte det är målat många gånger under 70 år, så det är nog mycket behövligt. Är det högtryckstvätt och en grov borste som gäller för att få bort lös färg? Eller ska man vara varligare?

Och kulör... idag är huset äggskalsvitt eller något åt det hållet. Kan man köra med vit kalkfärg över det, eller kommer det bara bli flammigt? Ska man försöka matcha med liknande färg som idag? Skulle gärna vilja ha helt vitt, men det spelar ingen jätte roll, vill mest stoppa förfallet av fasaden och ge den ett bättre ytskikt som står emot väder och vin lite bättre.

Ledsen att det är så många frågor, vill vara väl förberedd när jag väl sätter igång.

Bifogar en bild på huset om det underlättar att svara...
45146D9JNGBVRT9N_455JLGDUE0GT9BJP_____resize_s_800_0.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett rart hus!

Jag tror du måste börja med att ta reda på vad huset är målat med. Du kan inte måla kalkfärg eller silikatfärg på annan slags putsfärg. Kan det vara så illa att man har målat huset med en olämplig färg vilket nu gör att putsen ger sig? Då kanske omputsning ändå blir nödvändig?

Sedan behöver du samråda med någon som både kan puts och putsfärger. Alltså inte gå till måleributiken utan snarare till någon som tillverkar putser och har kunskap även om äldre putser och putsmålningar. Själv har jag fått väldigt mycket bra rådgivning från företaget Målarkalks kundtjänst (googla så hittar du).

Vad gäller själva putslagningen fick jag många goda råd i en tråd jag här på forumet. Kanske dags jag återuppväcker den för putsningssäsongen börjar snart igen.

Vad gäller torktid mellan påslagen så var jag själv osäker. Först hade jag för mig att jag behövde vänta 3 dygn med eftervattning. Sedan gick jag efter om putsen hade vitnat, vilket i de flesta fallen var ett dygn, ibland längre i norrläge och vid regnväder. (Någon annan får vara vänlig att rätta mig om jag gjort rätt eller fel...). Hur som helst är det bra att använda sig av puts med relativt grov sand i de första påslagen för då kan påslagen vara lite tjockare. Sedan på sista påslagen puts som i struktur så mycket som möjligt liknar den befintliga.

Eftersom putsen ska torka längsamt så ska man spraya på vatten morgon och kväll under tre dagar. Sedan dröjer det månader innan putsen har härdat färdigt så därför kan det vara en god ide vänta till nästa sommar med målningen.

Det är just detta med frostkänslighet och eftervattningen som gör att proffsen inte gillar jobba med kalkputs. Men är man hemmapysslare så är det OK. I gengäld är kalkputsen mycket lättarbetad och är därför att föredra för en hemmapysslare. Den är lättare att få att fastna på väggen :)

Din fråga om hönsnät o bastmattor passar jag. Jag undvek själv att ersätta något hönsnät (även om det kanske behövdes) eftersom jag var osäker på om jag skulle klara av det. Hoppas någon annan kan råda dig....
 
  • Gilla
josehananon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.