Hej alla verktygsentusiaster
Köpte mig idag min första kompressor, det var en Atlas Copco kompressor från slutet av 60 talet. 3-fas, 250 liters tank, 7,5 hk motor och med ett maxarbetstryck på 12 bar (enligt specifikationsskylt på kompressorn). Fick den för 2000 kr så får jag det att fungera känns det som en bra affär. Lyckades även få med en ny slangvinda modell större (cirka 30-40 meter) för en liten peng.
Tänkte försöka fräsha upp den, det som är att göra är följande:
* Ytrost
* Elkopplingsdosan saknar täcklock samt tre-fas kabeln som sitter i är avklippt.
Nu till frågorna....
* Bör man byta tankens säkerhetsventil?
* Vatten/Olje filter?
* Bör jag byta elkopplingsdosan, vad jag förstår har den något instrument som även avläser trycket i tanken och då sätter på/stänger av motorn vid tryckfall???
* Vad för rem använder jag mellan motorn och det andra hjulet?
* Tips på bra tryckluftsslang, har hört talas om hydroscand med vet ej var jag handla dem?
Vilken dimension bör jag ha på slangen för att undvika tryckfall?
* Ifall jag skall blästra rost på en bil, vilka verktyg lämpar sig, har förstått att vissa använder punktbläster men att det då blir ett mycket långdraget jobb?
Tack för förhand, kanske ni har svar på någon av mina frågor...
Trevlig helg /Arvid
Köpte mig idag min första kompressor, det var en Atlas Copco kompressor från slutet av 60 talet. 3-fas, 250 liters tank, 7,5 hk motor och med ett maxarbetstryck på 12 bar (enligt specifikationsskylt på kompressorn). Fick den för 2000 kr så får jag det att fungera känns det som en bra affär. Lyckades även få med en ny slangvinda modell större (cirka 30-40 meter) för en liten peng.
Tänkte försöka fräsha upp den, det som är att göra är följande:
* Ytrost
* Elkopplingsdosan saknar täcklock samt tre-fas kabeln som sitter i är avklippt.
Nu till frågorna....
* Bör man byta tankens säkerhetsventil?
* Vatten/Olje filter?
* Bör jag byta elkopplingsdosan, vad jag förstår har den något instrument som även avläser trycket i tanken och då sätter på/stänger av motorn vid tryckfall???
* Vad för rem använder jag mellan motorn och det andra hjulet?
* Tips på bra tryckluftsslang, har hört talas om hydroscand med vet ej var jag handla dem?
Vilken dimension bör jag ha på slangen för att undvika tryckfall?
* Ifall jag skall blästra rost på en bil, vilka verktyg lämpar sig, har förstått att vissa använder punktbläster men att det då blir ett mycket långdraget jobb?
Tack för förhand, kanske ni har svar på någon av mina frågor...
Trevlig helg /Arvid
Produkter som diskuteras: "slangvinda"
Väggvinda Auto 40 meter Hozelock
Automatisk indragning
1 899 kr inkl moms
Läs mer
Det är nog inte fel att byta säkerhetsventilen. Det är troligen en vanlig kilrem. Ofta står det något på remhjulen som ger en hint om vilken typ av kilrem det skall vara. Är kompressorblocket renoverat någon gång? De skall helst vara täta. Precis som en bilmotor finns det kolv, kolvringar, cylinderfoder och ventiler. Allt slits, ooch om kompressorn har gått 50 år i yrkesmässig verksamhet, så borde det vara dags för en översyn. Du behöver en s.k. tryckströmbrytare.
Några övriga reflektioner:
Du saknar en motor
Du behöver troligtvis Y/D-start på en 7,5 kW asynkronmotor
Kompressorn är så stor att den är besiktningspliktig även för hemmabruk.
Några övriga reflektioner:
Du saknar en motor
Du behöver troligtvis Y/D-start på en 7,5 kW asynkronmotor
Kompressorn är så stor att den är besiktningspliktig även för hemmabruk.
Hej
Tack för ditt snabba svar.
Orginalmotorn var på 7,5 hk och hade tyvärr gått sönder. Dock hade han införskaffat en ny motor som skall vara i bra skick (även den självfallet 7,5 hk). Motorn var som synes dock ej monterad så det behöver jag också göra. Säljaren var en äldre gentleman och jag fick uppfattningen att han talade sanning om detta,,.. men man vet ju aldrig.
Tyvärr är annonsen borttagen, men i den uppgav han att han haft den på renovering hos Atlas Copco i Stockholm för drygt två år sedan. Motorn har gått sönder efter det.
Vad innebär Y/D start?
Vem besiktar kompressorn?
Mvh Arvid
Tack för ditt snabba svar.
Orginalmotorn var på 7,5 hk och hade tyvärr gått sönder. Dock hade han införskaffat en ny motor som skall vara i bra skick (även den självfallet 7,5 hk). Motorn var som synes dock ej monterad så det behöver jag också göra. Säljaren var en äldre gentleman och jag fick uppfattningen att han talade sanning om detta,,.. men man vet ju aldrig.
Tyvärr är annonsen borttagen, men i den uppgav han att han haft den på renovering hos Atlas Copco i Stockholm för drygt två år sedan. Motorn har gått sönder efter det.
Vad innebär Y/D start?
Vem besiktar kompressorn?
Mvh Arvid
Redigerat:
Ångpanneföreningen utför besiktning.
Ursäkta för lite OT, men var går gränsen för besiktningsplikt för hemmakompressor?
Jag försökte googla på det, men hamnade bara in på frågor om kompressormatade bilar som skulle besiktas. Fränt, men inte det jag sökte...
Gissar att min kompressor på 100-150 liter inte kvalar in för besiktningsplikt, men jag vet ju inte
Jag försökte googla på det, men hamnade bara in på frågor om kompressormatade bilar som skulle besiktas. Fränt, men inte det jag sökte...
Gissar att min kompressor på 100-150 liter inte kvalar in för besiktningsplikt, men jag vet ju inte
Jag kan ha fel, men jag tror att en kompressor blir besiktningspliktig om maxtryck i bar multiplicerat med tryckkärlets volym i liter överstiger 1000. Jag har för mig att jag sett den uppgiften någinstans. Kanske här på forumet
Stämmer överens med vad som uppges på sid 3 i http://www.biab-tryckluft.se/pdf/instruktioner/blackline.pdf (enkel/begriplig sammanfattning av reglerna). För enkelhetens skull bifogar jag en skärmdump med relevant text.mattiasp skrev:
Den riktigt intresserade kan läsa AFS 1993:41.
Alltså skall en vanlig 100 liters kompressorer med ett maxtryck på 11 bar besiktigas regelbundet, men man kan ju fråga sig hur många som gör det i verkligheten...
Om olyckan skulle vara framme, vad händer med försäkringen?
Byta rutor går väl ann. Kämpigare att flytta tillbaka väggarna och lägga taket tillrätta igen. Vet inte vad en sprucken svets i trycktanken (100 L) med 10 bar motsvarar. 1 hg dynamit man blåser av kanske?
Byta rutor går väl ann. Kämpigare att flytta tillbaka väggarna och lägga taket tillrätta igen. Vet inte vad en sprucken svets i trycktanken (100 L) med 10 bar motsvarar. 1 hg dynamit man blåser av kanske?
Redigerat:
Kan nån peka på vart det sägs att även privata tryckanläggningar ska besiktas? Jag kan ju ha fel, men att hänvisa till arbetsmiljöverkets föreskrifter för privatpersoner är väl ungefär som hänvisa till norsk lagstiftning vid brott begångna i sverige?
Det var en klok kommentar. Själv vet jag inte hur det ligger till, men det finns säkert någon här som gör det.Gilbert skrev:
Svammelvarning! : Om vi ändå antar att reglerna gäller för privat bruk, så kan man också fråga sig vad "Tidsperioden mellan de återkommande besiktningarna avgörs av det ackrediterade organet vid installationsbesiktningen" har för praktisk innebörd? En "vanlig" kompressor som man som privatperson går och köper borde rimligtvis vara testad och klar att tas i bruk direkt. Om inget annat anges specifikt, är det då rimligt att anta att det ackrediterade organet har fastställt att det inte behövs några återkommande besiktningar?
Oj, kul att tråden fick sådant liv under dagen
Skulle vara jättetacksam ifall någon kunde hjälpa mig med frågorna??
"
* Bör man byta tankens säkerhetsventil? Var köper man denna?
* Vatten/Olje filter? Var köper man denna?
* Bör jag byta elkopplingsdosan, vad jag förstår har den något instrument som även avläser trycket i tanken och då sätter på/stänger av motorn vid tryckfall??? Var köper man denna?
* Tips på bra tryckluftsslang, har hört talas om hydroscand med vet ej var jag handla dem?
Vilken dimension bör jag ha på slangen för att undvika tryckfall?
* Ifall jag skall blästra rost på en bil, vilka verktyg lämpar sig, har förstått att vissa använder punktbläster men att det då blir ett mycket långdraget jobb?
"
Skulle vara jättetacksam ifall någon kunde hjälpa mig med frågorna??
"
* Bör man byta tankens säkerhetsventil? Var köper man denna?
* Vatten/Olje filter? Var köper man denna?
* Bör jag byta elkopplingsdosan, vad jag förstår har den något instrument som även avläser trycket i tanken och då sätter på/stänger av motorn vid tryckfall??? Var köper man denna?
* Tips på bra tryckluftsslang, har hört talas om hydroscand med vet ej var jag handla dem?
Vilken dimension bör jag ha på slangen för att undvika tryckfall?
* Ifall jag skall blästra rost på en bil, vilka verktyg lämpar sig, har förstått att vissa använder punktbläster men att det då blir ett mycket långdraget jobb?
"