Hej
Har satt igång med en renovering av vårt hus på övervåningen som vi köpt för drygt 1.5år sen.
Till min förvåning upptäckte jag en brandskada i golvbjälklaget när jag rev ut golv, golvvärmerör och isolering som inte säljarna informerat om. Det finns en skadad balk, även råsponten som ligger inom några meter är garanterat brandskadade också och svarta under. Bifogar några bilder.

Dels har mäklarens besiktningsman inte kunnat upptäcka eller misstänkta det här i några papper, inte heller vår besiktningsman på jordabalksbesiktningen.
Jag VET att säljarna visste om det här då han har renoverat och rivit upp golvet innan och lagt in vattenburen golvvärme och isolerat om.
Vid tillträdet fick vi en pärm med deras gamla renoveringsbilder, på en av bilderna som jag gick tillbaka och kollade på när jag upptäckte detta så ser man att det är lite mörkt på en av balkarna men helt omöjligt att avgöra om det är en brandskada eller inte på bilden, men nu såhär i efterhand så förstår jag att det är det.

1. Finns det nån mening med att försöka gå vidare med detta eller är det bara bita i det sura äpplet och ta kostnaderna själv för åtgärda? Säljarna hade en dold felförsäkring tecknad, är det ett dolt fel?
2. Vad ska jag vidta för åtgärd, försöka sanera bort allt och byta ut/förstärka det som går och byta ut all råspont m.m som är brandskadat för att undvika lukt bland annat? brandskadad balk 02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
brandskadat virke.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
brandskdad balk från annat håll.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • brandskadad balk 01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • brandskadat virke bredvid.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Jag tycker absolut att det är ett dolt fel. Kan tyvärr för lite om juridiken för att ge dig råd om hur du ska fortsätta :(
 
Men oj! Hållfasthetsmässigt hade jag nog försöka byta ut materialet. Det håller säkert, men känns inte speciellt bra?
Dolt fel är det inte, säljaren har med all sannolikhet varit medveten om detta.
Det du möjligtvis kan få är om du lyckas få domslut att de agerat svekligt.

Se om du kan få fram om någon om grannarna vet något om någon brand och försök hitta så mycket information som möljigt!
 
Vad uppskattar du kostnaden för att åtgärda detta till?
 
Åsa Lund
Om det inte är ett dolt fel är det bedrägligt beteende av säljaren och stämning till Tinget då?
 
En annan tanke, hittar du något som ser fuktskadat ut? Eller som tidigare kunnat vara fuktigt? Tänker att släckning på något vis måste skett.
 
Åsa Lund skrev:
Om det inte är ett dolt fel är det bedrägligt beteende av säljaren och stämning till Tinget då?
Ja, om man inte får ett ärligt svar från säljaren och kommer överens om lämplig ersättning hade i alla fall jag gått till tinget, eller i alla fall bett en advokat skriva ett utlåtande med krav.
Sen beror det ju självklart också på beräknad kostnad för åtgärdande.
 
MSjöström skrev:
Dolt fel är det inte, säljaren har med all sannolikhet varit medveten om detta.
Det du möjligtvis kan få är om du lyckas få domslut att de agerat svekligt
Är inte dolt fel något som är dolt för köparen, oavsett säljarens vetskap om detta?
 
scim skrev:
Är inte dolt fel något som är dolt för köparen, oavsett säljarens vetskap om detta?
Nej, ett dolt fel är ett fel som man inte kunnat förvänta sig med hänsyn till husets ålder/skick eller upptäcka vid erforderlig besiktning. Vet säljaren om det är det inte dolt. Kan vara osynligt, men inte dolt.

Tillägg - då kan ju säljaren fuskrenovera en jäkla massa, teckna en dolda fel-försäkring och gå fri. Så nej, det är inte dolt.
 
Redigerat:
D
Om säljaren anser att denna har åtgärdat felet på ett sätt så det inte medför några risker eller framtida problem, är det fortfarande rätt att tjafsa om det? (under förutsättning att hållfastheten är ok osv). jag menar hur många konstiga lösningar har man inte hittat från förra ägaren där man själv hade gjort annorlunda? Men märker ni av det på något annat vis?
 
Det har förekommit en del fuskrenovering. Tex, skarvad vattenburen golvvärmerör i bjälklaget, inbyggda eldosor, felbyggd tillbyggnad. Har inte brytt mig så mycket då vi ändå gör om, men just detta fick mig att ledsna då jag vet att dom vetat om det här men dom har inte informerat oss.
Så som jag har förstått det så går detta alltså inte som dolt fel just för att köparna visste om det?

Kostnaden för att utföra jobbet själv är väl inte jättestor materialmässigt, utan mest timmar och tid som försvinner. Vad jag kan se däremot är att det inte uppstått någon fuktskada.
Tänkte ta in lite offerter men tänkte höra mig för här lite först.
Måste ju även överväga om det är värt att driva det vidare då det också tar tid,pengar och energi likt det gör att åtgärda det själv.
 
Jag tror du har fel, och anser att detta är ett solklart dolt fel.

Dessutom täcker inte dolda fel-försäkringar fel som säljaren känt till, så nej, det skulle säljaren inte kunna göra.
 
DennisLarsson skrev:
Om säljaren anser att denna har åtgärdat felet på ett sätt så det inte medför några risker eller framtida problem, är det fortfarande rätt att tjafsa om det? (under förutsättning att hållfastheten är ok osv). jag menar hur många konstiga lösningar har man inte hittat från förra ägaren där man själv hade gjort annorlunda? Men märker ni av det på något annat vis?
Jag är osäkert på om bärigheten/hållfastheten verkligen är schysst på den balken, får jag överlämna till en fackman. Oroar mig även lite för lukt även om vi inte känt brand/röklukt innan.
 
scim skrev:
Jag tror du har fel, och anser att detta är ett solklart dolt fel.

Dessutom täcker inte dolda fel-försäkringar fel som säljaren känt till, så nej, det skulle säljaren inte kunna göra.
Eftersom jag jobbar som mäklare med flertalet utbildningar i dolda fel så vet jag att jag har rätt. Fel som säljaren känner till är inte dolda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.