Jag och sambon är spekulanter på ett fritidshus som vi planerar att renovera och i processen bygga om till permanent boende. Jag har renoverat ett gäng lägenheter sedan tidigare och även delvis den nuvarande villan, så en hel del av arbetet har jag koll på vad som krävs både kostnads- och tidsmässigt. En stor fråga kvarstår dock, och det är golvet i huset (1-plans hus med torpargrund/krypgrund) som i stort måste bytas ut totalt då det är fuktskadat.

Fuktmätningar som gjorts verkar tyda på att väggar och annat har klarat sig hyfsat - 4-6 % fuktighet när huset stått ouppvärmt i 1½ år, medan golvet mestadels ligger på 15 % och uppåt. Bland annat har diskmaskinen läckt för den nuvarande ägaren så köksgolvet nästintill plaskar när man går på det.

Som jag ser det finns det två alternativ:

1: Bryta upp allt det gamla golvet och låta fackmän bygga ett nytt likadant.

2: Betongfylla den gamla torpargrunden så att det i slutänden blir platta på mark istället.

Det senare alternativet kan nog tänkas kräva en del markarbeten under huset, vilket kanske inte är vare sig vidare smidigt eller kostnadseffektivt utan att riva hela huset.

Vad jag behöver hjälp med är en rekommendation om vilket alternativ av ovanstående som vore bäst samt vilket som vore mest ekonomiskt med hänsyn till såväl kostnadseffektivitet som budget.

Huset i fråga är i nuvarande stund på cirka 105 kvm men kommer under renoveringen att byggas ut till cirka 125 kvm. Vid uppskattning av kvm-kostnad för dessa åtgärder (där jag hoppas kunna få en relativt grov uppskattning i alla fall) behöver ni ej ta hänsyn till ytskiktet då det är lätt beräknat och redan inkluderat i budget.

Mycket tacksam för svar!
 
Jag kan inte se att alternativ 1 är överhuvudtaget genomförbart. Krypgrunden bygger ju en hel del på höjden. Att gjuta upp en platta till den höjden är nog inte görbart. Att renovera golv i krypgrund är däremot inte särskilt svårt eller kostsamt. Det trixiga är väl om du behöver byta reglar eller om vatten krypit ned i vägg/golv. Golvet som sådant består ofta annars bara av spånskiva, bjälklag/isolering och asfaltsboard. Jag bytte hela vägen ned i samband med vattenläckage i kök. Det kostade inte mycket. I alla fall inte om man ändå vill byta golvet.
 
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=222247
Själv är jag inne på att göra som i denna tråden.
Finns en hel del större stenar kvarlämnade i min torpargrund och en del sandmaterial som behöver tas bort vilket troligen blir med hjälp av en sugbil (allsug).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.