S
Ska gjuta platta i torpargrund, vilken av dessa konstruktioner är bäst? Bör jag göra på annat sätt? Det jag främst är osäker på är EPS-betongen som jag tänkt skulle isolera mot grundstenarna. Problemet är att om jag ska gjuta den sargen innan plattan så måste den ju bli exakt i plattans slutliga gjuthöjd, vilket kan vara tidsödande med tanke på att det är 100kvm platta fördelat på flera rum.

Fråga 2: Jag tänkte gjuta in grundstenarna i betong efterhand som jag gräver ut grunden eftersom jag vill minska risken för sättningar pga utgrävningen men även för att jag ska köra med markvibrator.

Förslag 1:
betongplatta.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förslag 2:
betongplatta2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förslag 3:
betongplatta3.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Bump...
 
Den enda skillnaden jag ser är utformningen av EPS betongen. Den gör nog varken till eller från i isoleringssynpunkt i så tunt skikt.
 
Ja det blir bra.
 
S
Angående EPS så ska det ju gärna vara runt 15cm tjockt, men frågan är hur jag ska lösa det rent praktiskt. Jag bör ju så fall gjuta det innan plattan. Men om jag ska gjuta det ända upp till golvnivå så krävs det ju en exakt gjutform runt alla ytterväggar, vilket i praktiken både blir svårt och extremt tidskrävande.

Min tanke är att jag som i förslag 2, gjuter snett upp mot väggen för att minimera risken att gå för hög eller låg kant. Alternativ 3 är lättast eftersom jag då bara gjuter upp mot muren och gjuter platta över EPS´n.

Min andra fråga var om det var okej att gjuta in grundstenarna i betong efterhand som jag gräver fram sektioner. Detta för att minska risken att de rör på sig efter framgrävning och speciellt vid arbete med markvibrator på singeln. Om det är okej, ska jag baka in armeringsjärn i betongen eller räcker det utan?
 
Ser bra ut! Alt 3 funkar nog. Vi ställde en tunn cellplast på högkant som vi skar av jäms med plattan sen. Detta samman m byggplasten o torpargrunden utgjorde gjutformen. När vi isolerade o satte spånt på innerväggen doldes cellplasten. Funkar fint med ingjuten golvvärme. Tror inte det läcker så möe.
 
S
Okej, då blir det nog alt3...

Men vad tror ni om fråga 2?
"Min andra fråga var om det var okej att gjuta in grundstenarna i betong efterhand som jag gräver fram sektioner. Detta för att minska risken att de rör på sig efter framgrävning och speciellt vid arbete med markvibrator på singeln. Om det är okej, ska jag baka in armeringsjärn i betongen eller räcker det utan?"
 
S
Bumba bumba
 
S
Men vad tror ni om fråga 2?
"Min andra fråga var om det var okej att gjuta in grundstenarna i betong efterhand som jag gräver fram sektioner. Detta för att minska risken att de rör på sig efter framgrävning och speciellt vid arbete med markvibrator på singeln. Om det är okej, ska jag baka in armeringsjärn i betongen eller räcker det utan?"
 
Jag hade skippat singelen och vibreringen och lagt isodrän neders istället. sedan hade jag frilagt alla stenar innan betong förstärkning, något annat funkar nog inte så bra. EPSen tror jag inte på utan jag hade skummat ca 3 cm på de stenar som hamnar i ytbetongen, detta funklar faktiskt bättre än man tror.
 
S
Fixar_Krille skrev:
Jag hade skippat singelen och vibreringen och lagt isodrän neders istället. sedan hade jag frilagt alla stenar innan betong förstärkning, något annat funkar nog inte så bra. EPSen tror jag inte på utan jag hade skummat ca 3 cm på de stenar som hamnar i ytbetongen, detta funklar faktiskt bättre än man tror.
Okej, men ska jag armera betongförstärkningen, eller räcker det med att smeta in dem i lagom tjockt skick?

Kan man skippa singeln och vibreringen? Jag gissar på isodän ersätter singelns kapilärbrytning, men kommer marken vara kompakt nog och klara plattans vikt utan att sjunka med åren?
 
S
bump!
 
S
Det blir nog singel trots allt med tanke på kostnaden och ytan på 100kvm.
Fogskum kommer jag använda.

...men ska jag armera betongförstärkningen runt grundstenarna, eller räcker det med att smeta in dem i lagom tjockt skick?
 
Vill du armera "smeten" kan jag starkt rekommendera putsnät (finns på Jula t.ex) mycket formbart och putsen eller betongen blir sprickfri. Det kan nog vara bra med lite armering då grundstenar oftast är så släta så det bara blir en kaka av betongen so gärna vill spricka, dock så gör det väl inget direkt.

Angående paddningen, den skulle jag undvika om jag var dig. Men om du absolut ska padda räcker det med en 60-kilospadda. Vibrationer kan ställa till det med murstocken och även en stenmur i grunden kan rämna av vibrationerna (det är ju inget som stengrunden har varit med om förut om du förstår vad jag menar)

Enda anledningen till att göra sig riktigt noga med grundarbetet är om du kommer belasta plattan med en bärande vägg eller ännu värre en bärande pelare, eller det värsta; en nymurad murstock.
Då får du både grusa, rätt padda och använda den hårda blåa eller rosa frigoliten, samt öka på tjockleken på betongen till 15 cm precis där belastningen ska vara+ 20-30 cm runt om belastningscentrum.

Eps-betongen har jag fortfarande inte hittat något vettigt användningsområde för, en riktig skitprodukt om nån frågar mig. Håller inte för någon belastning, isolerar dåligt och får inte ens en hållbar yta, samt dyrt.
 
Redigerat:
Du har inte tittat på skumbetong? Är betong som man blandar med luft, luften ligger i ett skum (som raklödder typ)
Man kan ställa densiteten på det, från lätt och bra isolering till stark tung och dålig isolering.

Man köper hela tjänsten, googla så hittar du nog mer info
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.