Hej,

Startar en bygg-tråd för renoveringen av vår gästtoalett. Ni får följa med i processen och samtidigt kan jag få lite råd och inspiration då jag är total rookie på toalett/badrum.

Före renovering såg den ut såhär:
Toalett med handfat, spegel, konstverk, handdukar och belysning i ett litet rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett minimalistiskt badrum med toalett, vita handdukar och abstrakt konst på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har tagit ut allt och skrapat av gamla tapeten.
Slitet, smutsigt badrum med fläckiga väggar, handfat och brunt golv. Behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Försummad, tom hörnrum med kakelgolv, fläckiga väggar, och trasig radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det gick även en gammal eternit ventilationskanal till toaletten som jag lyckades ta bort. (Har installerat FTX i hela huset så denna behövs ej längre.) Pluggade hålet med en bit tegelsten och bruk. Putsade igen lite provisoriskt ovanför dörren. Får ta tag i detta senare och gå över med spackel.
Interiör av en korridor med tegelgolv, en öppen dörr, brandvarnare och verktygslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt, hål i väggen, ojämnt tak, osymmetrisk dörröppning, bristfälligt underhåll, bostadsinteriör, reparationsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som är kvar är att riva är klinkern på golvet. Men då borrhammaren gick sönder under tidigare projekt så inväntar jag leverans av en ny med posten... Förhoppsningsvis kommer den nu i mellandagarna.

Under tiden tänkte jag planera hur jag vill ha slutresultatet och då har jag en del funderingar som någon förhoppningsvis kan hjälpa mig med?

1. Avloppet för handfatet. Det går idag rakt ner i golvet. Är det "godkänt" att fortsätta ha det på detta viset? Om det inte är godkänt, tror ni jag kan bila ner och koppla på plaströr upp genom väggen? Hade ju egentligen också blivit snyggare slutresultat. Det är gamla gjutjärnsrör där nere...
Bruna kakelplattor med ett brutet hål och skadad fog, behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostigt, möjligen föråldrat rörsystem sett genom kvadratisk öppning; skadad, förfallen infrastruktur med korrosion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Avlopp till toaletten. Jag är lite sugen på vägghängd toalett med inbyggt spolsystem.Avloppsröret är ca 150mm i diameter. Och ytterkanten går ut 160mm från väggen. Även detta ett gjutjärnsrör som sticker upp från klinkern 5-6 cm. Helst slipper jag bila ner för att byta detta, blir ju ett hästjobb... Men hur bedömer jag skicket på röret? Borde jag byta det innan renovering?
Nedgånget hörn av rum med brun kakelgolv, avskalad vägg, rörledning, skräp och måttmarkering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3. Tätskikt. Denna gästtoalett är i vår källare. Vad gäller här enligt regelboken? Behövs ett tätskikt? Bara på golvet? Helst vill jag låta bli eftersom detta är en källare och jag tillåter helst fukten att vandra upp genom grunden om det behövs. Har ju frånluft på FTX här inne så eventuell fukt tror jag tas om hand direkt.

4. Sen är vår tanke att sätta kakel och klinker på väggar och golv. Det har jag aldrig gjort förut så alla tips mottages tacksamt om jag missar något redan nu på förarbetet.

Toaletten är 1250mm djup, 1080mm bred, 2187mm takhöjd. Inte så stor med andra ord.
Återkommer med en mer detaljerad beskrivning av slutmålet senare :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
1. Det är tillåtet med avloppsrör som går ner i golvet.
1 och 2. Gamla gjutjärnsrör kan vara väldigt trånga pga. all rost, leder till ökad risk för stopp, och risken för att de spricker är rätt stor. Om du vill vara säker på att du inte om något år eller så tvingas bila upp hela golvet för att byta gjutjärnsrören så är det bäst att göra det nu i stället. Se tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/kan-en-19-aring-renovera-en-toalett.491574/

3. Normalt har man inte tätskikt i källare som har oisolerad betongplatta och om det inte gör något om fukt går igenom väggarna. Läs på i branschreglerna från BKR och Säker vatten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
1. Det är tillåtet med avloppsrör som går ner i golvet.
1 och 2. Gamla gjutjärnsrör kan vara väldigt trånga pga. all rost, leder till ökad risk för stopp, och risken för att de spricker är rätt stor. Om du vill vara säker på att du inte om något år eller så tvingas bila upp hela golvet för att byta gjutjärnsrören så är det bäst att göra det nu i stället. Se tråden [länk]

3. Normalt har man inte tätskikt i källare som har oisolerad betongplatta och om det inte gör något om fukt går igenom väggarna. Läs på i branschreglerna från BKR och Säker vatten.
Tack för svaren! Jag tror ändå att jag kommer behålla gjutjärnsrören, de ser ut att vara i bra skick.

Och jag kommer inte installera tätskikt som du skriver :)
 
  • Gilla
steffo_s
  • Laddar…
BirgitS
Du kan väl i alla fall filma rören så att du vet i vilket skick de är.
 
Jag har nu bilat bort klinkern.
Förfallen, tom badrumsutrymme, saknar inredning, mögel, skräp, behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avloppet till toaletten sitter extremt nära väggen, det måste varit fel när dom byggde huset? Jag kommer ju knappast få plats med kakel på väggen och sen en golvstående här. Så det blir nog att jag kör en vägghängd toalett med inbyggd cistern. Då går ju avloppet tajtare mot väggen som jag fattat det.
Tumstock över cirkulärt hål i betong, rostig rörkant, mäts djup, byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inbyggd toalettstomme med spolcistern, blått stödram, till väggmonterad toalett, installationsenhet, VVS-utrustning.

Jag tänker då att jag bygger en "låda" längs med hela bakre väggen och med en "hylla" ovanpå. Men jag har ett problem med element-rören... Vi kommer inte behöva ett element här inne, det finns redan "golvvärme" då dom har dragit elementrör under plattan precis här inne. Min tanke är att plugga dessa 1dm ovanför marken och sen gömma inuti "spol-lådan". Skvallerrör i botten på lådan utfiall läckage skulle uppstå.

Verkar inte vara några problem att plugga som jag gjort eftersom resten av elementen längre ner på slingan fortfarande funkar.
Vägg med vattenledningar, avstängningsventiler, skador och mögeltillväxt, i behov av underhåll eller renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Termisk bild som visar värmefördelning, med temperaturindikatorer och FLIR-logotyp, möjligt värmeläckageområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med värmekameran ser man hur dom dragit elementrör. Och den främre håller ju 26grader vid ytan, så det räcker nog.

Någon som ser problem med att göra på detta viset?

Slutresultat bör bli något sånthär:
3D-modell av ett enkelt badrum med toalett, handfat och spegel, minimalistisk design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa steg blir att flyta golvet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Bra jobbat. Jag håller med @BirgitS om att inspektera/filma gjutjärnsrören innan du fortsätter. Om det skulle vara skador på dem och de behöver bytas eller relinas är det ju nu det ska göras. Hur gamla är de?
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
P Pappaleif skrev:
Jag har nu bilat bort klinkern.
[bild]

Avloppet till toaletten sitter extremt nära väggen, det måste varit fel när dom byggde huset? Jag kommer ju knappast få plats med kakel på väggen och sen en golvstående här. Så det blir nog att jag kör en vägghängd toalett med inbyggd cistern. Då går ju avloppet tajtare mot väggen som jag fattat det.
[bild]
[bild]

Jag tänker då att jag bygger en "låda" längs med hela bakre väggen och med en "hylla" ovanpå. Men jag har ett problem med element-rören... Vi kommer inte behöva ett element här inne, det finns redan "golvvärme" då dom har dragit elementrör under plattan precis här inne. Min tanke är att plugga dessa 1dm ovanför marken och sen gömma inuti "spol-lådan". Skvallerrör i botten på lådan utfiall läckage skulle uppstå.

Verkar inte vara några problem att plugga som jag gjort eftersom resten av elementen längre ner på slingan fortfarande funkar.
[bild]

[bild]
Med värmekameran ser man hur dom dragit elementrör. Och den främre håller ju 26grader vid ytan, så det räcker nog.

Någon som ser problem med att göra på detta viset?

Slutresultat bör bli något sånthär:
[bild]

Nästa steg blir att flyta golvet.
Vi har precis rustat våran källartoalett, avloppet till toaletten satt lika nära väggen hos oss. En toalett med öppet s-lås funka bra.
 
Många i den andra tråden som tyckte det var onödigt att ge sig på stambyte när där inte fanns några problem.

Även en granne i området som ansåg samma. Husen byggda samtidigt och han hade skippat stambyte vid renovering i källaren.

Om jag ska filma så är det väl några tusen för att dom ska komma ut?…
Huset är byggt -69
 
BirgitS
P Pappaleif skrev:
Många i den andra tråden som tyckte det var onödigt att ge sig på stambyte när där inte fanns några problem.
Fast egentligen vet du väl inte om det finns problem eftersom du inte vet hur rören ser ut en halvmeter in.

P Pappaleif skrev:
Om jag ska filma så är det väl några tusen för att dom ska komma ut?…
Ja, du får väga den kostnaden mot merkostnaden som det blir om du under de närmaste 20 åren måste göra om toaletten i förtid.
P Pappaleif skrev:
Huset är byggt -69
Man brukar räkna med 50 års teknisk livslängd. Däremot kan ju rören hålla längre liksom de kan gå sönder fortare.
 
  • Gilla
OFP
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Fast egentligen vet du väl inte om det finns problem eftersom du inte vet hur rören ser ut en halvmeter in.


Ja, du får väga den kostnaden mot merkostnaden som det blir om du under de närmaste 20 åren måste göra om toaletten i förtid.

Man brukar räkna med 50 års teknisk livslängd. Däremot kan ju rören hålla längre liksom de kan gå sönder fortare.
Du har såklart en poäng. Säg att jag ringer ut för filmning. Vad exakt är det som avgör om de behöver bytas eller ej? Jag har filmat på annat ställe tidigare men det var fan inte mycket slutsats jag kunde dra ifrån den dåliga upplösningen och en liten lampa på kameran.

Jag kan ju inte ”se” tjockleken på röret direkt. Och att de är rostiga utgår jag ifrån. Vad avgör om byte behövs eller ej utav filmning? Dum fråga kanske men…
 
BirgitS
Nu har jag inte behövt filma några rör men vad jag har förstått på andra så kan man t.ex. se hur trånga rören är, vilket dels avgör risken för stopp och dels säger lite om hur poröst gjutgärnet har blivit. Det kan även gå att se sprickor, trädrötter etc. Ett bra företag borde kunna hjälpa dig med att tolka filmen. När föreningen här filmade avloppsrören så fick de en uppgift om hur tjocka rören bedömdes vara, alltså hur mycket som var kvar till genomrostning.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nu har jag inte behövt filma några rör men vad jag har förstått på andra så kan man t.ex. se hur trånga rören är, vilket dels avgör risken för stopp och dels säger lite om hur poröst gjutgärnet har blivit. Det kan även gå att se sprickor, trädrötter etc. Ett bra företag borde kunna hjälpa dig med att tolka filmen. När föreningen här filmade avloppsrören så fick de en uppgift om hur tjocka rören bedömdes vara, alltså hur mycket som var kvar till genomrostning.
Tack för förklaringen, det låter helt logiskt.
 
Nu tog jag dock beslutet, efter en del övervägande fram och tillbaka, och efter att tittat på inspelning av stammen från köket och ner som gjordes i Juni, att inte göra något stambyte. Min amatörmässiga bedömning är att rören är fina. Ingen minskad diameter vad jag kan se och inte rötter eller liknande. Ser inte sprickor heller. Relining är väl ett bra alternativ om behovet skulle uppstå i förtid?

Mörk tunnel eller rör, otydlig textur, solljus vid öppning, mörkt innerområde, odefinierbart material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörkt, otydligt rör eller hålighet med fukt och möjlig korrosion eller smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så nu har vi flytspacklat
Smutsigt översvämmat badrum, skadad vägg, vattenskador, trasigt badrum med skräp och viktförlustskala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det jag funderar på nu är "spol-lådan" (vad kallas det? Själva bygget jag ska göra föra att dölja inner-cisternen) om jag ska ha något vattentätt skikt inuti den?
Jag tänker ju inte ha tätskikt någonstans egentligen, men OM det skulle läcka från cistern eller från mina pluggade element-rör så vill jag ju att detta ska rinna ut genom skvallerröret, men om jag inte lägger något tätskikt på golvet är risken att betongen suger upp eventuellt litet läckage?
En 3D-modell av ett rum med bord, stol, och belysning, röd cirkel markerar nogot detalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

CAD-ritning av snitt genom väggkonstruktion med marmorplattor och isoleringsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Borde jag lägga något vattentätt här som tillåter vattnet att rinna ut istället för att absorberas?
Digital skiss; interiör hörn med marmortextur, röda markeringar, blåa streck, varningssymbol uppe vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Mörk, cirkulär öppning, otydlig omgivning, liknar tunnel eller brunn, ljusreflexioner, skumt perspektiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grov yta med oregelebunden form och färger, möjligtvis en makro- eller närbild av mineral eller organiskt material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
En uppdaterad målbild :)
Modern minimalistisk badrum, grå toner, toalett, handfat, spegel, hyllor, stilren design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Det du kallar spollåda, bör inte den ha en lucka du kan öppna? Jag menar det är ju bra med skvallerrör men börjar det läcka får du ju riva om du inte har nån lucka.

Obs att jag vet inte vad reglerna säger om det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.