Tack för ditt svar. Jag tänkte inte slipa det men dock riva upp det. Det är som en matta ungefär. Är det farligt att riva upp det?
 
Idag är jag helt slut. Varit i lägenheten sen 09.00. Allt jobb med rivningen varvades med telefonkontakter med VVS:are, elektriker, bostadsrättsföreningen, leverans av vitvaror m.m.
Men jag fick god hjälp av både min bror och min pappa vilket gjorde att det hunnits med en hel del idag.

Det absolut lättaste idag var att riva ner tapeterna från vardagsrummet. Hela fina stycken som verkligen föll av. Aldrig varit med om nåt liknande. Dessvärre var det svårare att dra ner dem i arbetsrummet och hallen så det jämnar väl ut sig..

VVS:are var och stängde av vattnet och demonterade diskho och kran. Efter detta kunde jag tryggt riva vidare.

Följande är gjort idag:

Sovrummet rensat från parkett, tapeter och lister.​
Samtliga tapeter i vardagsrummet är nu nerdragna.​
Samtliga lister i vardagsrummet är nu bortplockade.​
Samtliga lister i arbetsrummet är nu bortplockade.​
Köket har rivits vidare och det återstår nu bara ett högskåp och en vägghylla kvar att riva.​

Morgondagens mål är:
Samla ihop och släng alla tapeter och lister i arbetsrummet​
Riv ut samtliga lister i hallen och släng​
Släng ytterligare köksinredning.​
Sopning och städning​

Imorgon ska även soffa beställas.

Det vi är lite oroliga för nu är huruvida det går att flytta på elskåpet. Jag tycker mig se oroväckande rör, troligtvis fyllda med elkablar, komma från både väggen, taket och golvet inne i "klädkammaren/elgarderoben". Jag kan ta lite bilder imorgon och lägga upp så kan ni se vad ni tror.
En förutsättning för att vi ska kunna riva väggen mellan badrum och klädkammaren/elgarderoben är att elskåpet går att flytta.
Elektrikern kommer och tittar på detta på fredag kl 08.15. Väntar spänt på hans besked.
Om det inte går blir vi utan både stor vask och utan tvättmaskin&torktumlare...

Bilder följer.
 
Sista jobbet i sovrummet innan städning. Oroväckande vad min bror gör med väggen och en hammare..

Blev en hög med parkett..
 
  • IMG_0905.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0907.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild från vardagsrummet och den numera borttagna tapeten.
Skymtas gör även dagens matsalsbord och resterna av lunchen.
 
  • IMG_0908.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Operation rivning av vask. Avloppet från vasken hade rostat sönder vilket gjorde att VVS:aren fick såga av en rejäl bit.
 
  • IMG_0911.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0910.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0912.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0914.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0917.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kommer tyvärr en tråkig kommentar.

Tänk på att är det en bostadsrätt så måste ni ha styrelsens godkännande på allt som föreningen äger underhållsansvar för.

För ändrad planlösning våtrummet i ett flerbostadshus krävs även bygglov.

Berör elbytet, avlopp, och framförallt badrummet.
 
matthew_01 skrev:
Tack för ditt svar. Jag tänkte inte slipa det men dock riva upp det. Det är som en matta ungefär. Är det farligt att riva upp det?
Nä, det är nog inte farligt så länge det inte går sönder och börjar damma.
För att minimera ev. exponering kan du ju kanske fukta ner ytan innan du börjar riva. Fukten binder eventuellt damm. Sedan lägger du ner bitarna i lufttäta plastsäckar som du försluter ordentligt.

När du är klar skurar du golvet ordentligt (inte dammsuga).
Naturligtvis kör du med munskydd (och helst skyddskläder) under tiden du arbetar.

Nu är det ju inte ens säkert att det är asbest i mattan/limmet och det kanske inte dammar ö.h.t, men gör du ovanstående har du iaf. minimerat risken lite och slipper oroa dig.
 
Tack för ditt svar och dina tips. Jag lämnar partiet tillsvidare så ska jag stämma av med hantverkaren under morgondagen.

Idag har det mest gjorts tråkigheter, "städning" har skett i form av rensning av skräp, damm och diverse saker som ska slängas i vardagsrum, sovrum och arbetsrum. Nu är det bara hallen kvar som ska "städas" och därefter ska resterande rivas i köket. Troligtvis hinns detta med under morgondagen.
Har varit iväg och slängt ytterligare skräp och rester. Undra hur många turer som är körda nu? Blir nog det dubbla kan jag tippa på.

Imorgon trillar lite vitvaror in, ugn, spishäll, micro, kyl&frys, tvättmaskin, torktumlare.
Funderar även om det börjar bli läge att hämta golvet.

Imorgon kommer både hantverkare och målare.

Har även tagit lite bilder på elskåpet. Någon elektriker kanske ser huruvida det är möjligt att flytta utanför garderoben. Ca 30 cm.

Så här ser elskåpet ut bakifrån. Ett rör från taket och ett från väggen. Väggen är inte en betongvägg.
IMG_0923.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon fullösning som tidigare ägare gjort. Av någon anledning dragit en strömsladd från elskåpet genom väggen och in till arbetsrummet.
IMG_0926.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har vi moderna grejjer...
IMG_0925.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bättre överblick på proppskåpet.
IMG_0924.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röret från väggen.
IMG_0922.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röret från taket.
IMG_0921.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det vi vill göra är alltså att flytta ut hela konkarongen och sätta utanpå väggen istället.
Är detta möjligt tro?
 
Idag har det slitits hårt. En plastmatta som satt ordentligt hårt har rivits upp. Tapeter har rivits ner.
Skräp har slängts i massor. Under tiden jag pysslade med detta har jag haft en hantverkare som tog ner kakel i köket, tog bort dörrfoder m.m.

Imorgon kommer elektrikern och bedömer huruvida elskåpet går att flytta eller inte. Håller tummarna för att detta går.

Idag kom även vitvarorna. Något jag blev besviken på var tvättmaskinen och torktumlaren. Reglaget där man ställer in vilken typ av tvätt man vill ha; Tvättmaskinen är på danska och torktumlaren på norska. Har jag tur ligger där "klisteretiketter" med i förpackningen som är på svenska. Isåfall är detta ju bara att klistra på. Annars får Tretti snällt komma och hämta vitvarorna och byta ut dem.

Här var det vitvaror
IMG_0928.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


All kakel borta från väggen och även bortforslat.
IMG_0934.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dörrarna är på väg att bytas.
IMG_0935.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gillar starkt att hantverkarens "bergsprängare" går i samma serie som verktygen!
IMG_0937.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu börjar mina arbetskläder få synliga fläckar :)
IMG_0932.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gäller att paketera skräpet väl! Silvertejp är kanon!
IMG_0933.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Från vardagsrummet sett ut mot hallen.
IMG_0931.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kylen fick flytta in i arbetsrummet :)
IMG_0936.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klisteretiketter med svensk text finns garanterat med i samma påse/plastficka som bruksanvisning ;)
 
Btw, kul tråd att följa d^_^b
(obs: lägg inte ner tråden när lägenheten är halvklar, som så många andra... Man vill ju se det färdiga resultatet!!)
 
matthew_01 skrev:
Det var ett bra tips angående att sätta in LAN-uttag i väggen, allafall i vardagsrummet och arbetsrummet. Ju mer man slipper sladdar desto bättre..
Hört talas om en trådlös router? :rolleyes:


Spännande projekt! Ska bli kul att se hur ni gör med köket. Kom ihåg att fota mer än nödvändigt så vi rookies kan lära oss nått :)

Lycka till!

/Christian
 
maal: Du hade helt rätt. Efter att ha stämt av med Tretti bekräftade de detta :) Nu känns det bra igen.
Jag lovar att fullfölja tråden :)

Chrisofsweden: Lovar att fota så mycket som möjligt :) Vi är själva rookies så vi hoppas kunna lära oss mycket på vägen :)
Ang trådlös router kommer vi givetvis ha detta, men jag är lite kräsen angående hastigheter så känner att det enbart duger för iPad, iPhone's och liknande mobila enheter. Vi kommer ha 100mbit internet så man vill helst inte tappa för mycket :)
Men vi kommer göra en lösning iform av att bila ner genom halvgolvet (under golvet som sedan läggs) för att lägga ett rör med kabeln i. Detta går i sin tur in i arbetsrummet på ett snyggt och diskret sätt. Nackdelen där uttaget för internet sitter idag är att det saknas ström där :( Så sätta en router där går inte heller..
 
Här kommer en liten sammanfattning ang dagen.
Kl 0815 kom elektrikern och vi gick igenom nästan en timme hur elen skulle vara. En mängd saker vi aldrig tänkt på själva men som elektrikern tipsade om. Som vanligt när man tar in offerter är det lätt att man smaskar på med lite extra men vi vill ju ha det bra :)

Ett avgörande besked var även att elskåpet gick bra att flytta :D
Det känns som en enorm lättnad då vi nu får vårt stora badrum!

Vi åkte genast iväg och beställde kommod och spegelskåp och när vi kom tillbaka hade hantverkaren rivit väggen mellan badrum och klädkammare.
Bilder kommer inom kort.

Vi har även haft en målare hos oss idag som bredspacklat vardagsrummet.

Imorgon blir det fullt ös med att slänga skräp.
Vi hoppas kunna hinna en hel del!
 
Här kommer några bilder på "förödelsen" i badrummet :)
Genom denna åtgärd fick vi nästan en meter större badrum.
Dessvärre lämnade det lite skräp efter sig.. :)

IMG_0942.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0940.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0939.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0941.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.