larsbj skrev:
Paul-Staffanstorp som verkar ha lite koll vad är ett normalt pris för renoveringen enl dig?
Jag är inte så glad för att göra gissningar på så här lösa grunder för jag får inte riktigt ihop hur mycket som ska göras.
I ett inlägg ska det byggas på väggar med reglar och skivor men i ett annat ska det sättas skivor på befintliga OSB.

Jag tycker nog dina uträkningar larsbj ser ganska ok ut faktiskt... :)

Ett normalt badrum i den storleken hade jag nog räknat typ följande för arbetet:

1.

Rivning och bortforsling inkl. bila upp brunn, gjuta igen, nytt väggmaterial, flytspackla, tätskikta, plattsättning och montering ny inredning någonstans i runda slängar 80-120 timmar lite beroende på olika faktorer.
Ca. 100 tim x 560:- = 56000:-

2.

VVS behöver typ 2 heldagar vilket väl ger ungefärligt följande:
Ca. 16 tim x 625:- = 10000:-

3.

EL behöver typ också 2 heldagar vilket ger ungefärligt följande:
Ca. 16 tim x 625:- = 10000:-

Materialkostnader på ett ca:

1. Skivor, flytspackel, tätskikt, fix och fog etc. = 10000:-
2. Diverse rör och kopplingar. = 7500:-
3. Golvvärme samt övrigt elmaterial. = 7500:-


Detta ger arbetskostnader för ca. 76000:- och med ROT 38000:-
Detta ger materialkostnader för ca. 25000:-

Totalt 63000:- efter Rotavdrag


Jag kan ju säga att jag aldrig lämnar offerter inkl. VVS och EL då jag tycker det är både enklare och bättre ur garantisynvinkel att dessa fakturerar kunderna själv så jag har inte superbra insikt i kostnader för deras material vilket naturligtvis även skiljer sig enormt från badrum till badrum.
Dock tror jag detta är ganska så rätt uppskattat trots allt.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Skulle säga att material post 1 är underskattad samt att du glömt kakel och klinker?
Mitt badrum på 3.5 kvadrat så kostade bara tätskikt nästan 6 000 (Iof putsade väggar vilket kräver mer lim).
 
AndersMalmgren skrev:
Skulle säga att material post 1 är underskattad samt att du glömt kakel och klinker?
Mitt badrum på 3.5 kvadrat så kostade bara tätskikt nästan 6 000 (Iof putsade väggar vilket kräver mer lim).
Njaae... glömt å glömt...
Jag räknar aldrig in ytskikt och inredningar då det kan skilja enormt mycket och det var väl aldrig frågan här heller att inkludera sådant... ;)

Flytspackel 2000:-
Väggskivor 3000:-
Tätskikt 4000:-
Fix och fog 1000:-

Så höftade jag till det, men det är också bara på ett ungefär... ;)
 
Och är det i stockholm blir det stockholmsofferter.
Elektrikern fyra dar - en dag koppla ur
En dag dra kabel och lägga värmegolv.
En dag att mäta golvet efter flytning.
En dag koppla in allt.
Fyra dar.
 
sunqan skrev:
Och är det i stockholm blir det stockholmsofferter.
Elektrikern fyra dar - en dag koppla ur
En dag dra kabel och lägga värmegolv.
En dag att mäta golvet efter flytning.
En dag koppla in allt.
Fyra dar.
Humor får man ju allt ha men folk kan ju få en skev bild av dina påståenden då det knappast tar en dag att mäta en slinga och således har de ingen rättighet att fakturera för en dag heller...
Inte heller tar det en dag att koppla ur ett badrums elektriska anslutningar...
Dessutom har jag aldrig varit med om att elektriker mäter slingan efter flytningen, men dock före och då i samband med att de lagt den och ändå är på plats...
 
Kolla alla andra frågor om offerter och priser på badrumsrenoveringar i forumet.
Det verkar finnas två varianter - de som är rimliga och verklighetsförankrade (som de som Staffanstorp och larsbj gjort), sen finns det 150000-200000 för ett minimalt badrum på 3, 75 kvadrat- plus inredning... detta i stockholm. Har man riktig tur fakturerar de offertarbetet också...
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Allting handlar ju också om hur mycket standard det är...och vad som ingår i priserna man jämför... ;)

Just därför är det jättesvårt att jämföra priser och vad man får för pengarna...

När jag själv drar upp 80-120 timmar så avser det lägsta bottenplan i en villa där man kan köra in på uppfarten typ...
Sen drar det iväg en del om det är ovanvåning och ännu mer om det är lägenhet och svåråtkomligt med bil etc.
 
Och för att förtydliga - jag tycker att 150000 före rot är helt åt helvete. Men enda sättet att komma fram till den siffran är att räkna som jag gjort. Självklart handlar det om max 16 timmar, skulle tom säga 10 för elektrikern...
Det verkar vara legio att blåsa stockholmarna...
 
Eftersom ROT kom till så tror jag att det har blivit mer legitimt att trissa priserna med en tredjedel. Då hantverkaren tjänar bra mycket mer och den som köper får ivf 25% rabatt.Därav trissas priserna upp.
Precis som du säger är allt över 100' rena fantasierna för ett normalstort badrum med normalt kakel å klinker.

Jag anser att arbetstid skall ej överstiga 2 veckor sen kommer material till detta. Räknar man med tätskikt som kostar 8-10000kr för 13m2 å kakel + klinker 5000kr + golvvärmen så kanske man kan hamna runt 20000kr.
När det gäller arbetet så tar ju hantverkare olika. Räknar man på 500kr/tim så ger detta 40000kr - ROT.
Därmed anser jag att man borde kunna få detta för max 50000kr
Vad är det mer som kostar anser ni?
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
Det är ju som med alla andra marknader tillgång och efterfrågan som styr priset, men man är ju aldrig tvungen att köpa något om man inte vill.

Det finns många som förlorar motsvarande pengar på en ny bil första året utan att blinka också.

Den samlade hjärntrusten här brukar ju skrika sig hesa över att det är så enkelt att göra ett badrum så det är bara att googla, beställa och montera.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
ZeroX66 skrev:
Eftersom ROT kom till så tror jag att det har blivit mer legitimt att trissa priserna med en tredjedel. Då hantverkaren tjänar bra mycket mer och den som köper får ivf 25% rabatt.Därav trissas priserna upp.
Precis som du säger är allt över 100' rena fantasierna för ett normalstort badrum med normalt kakel å klinker.

Jag anser att arbetstid skall ej överstiga 2 veckor sen kommer material till detta. Räknar man med tätskikt som kostar 8-10000kr för 13m2 å kakel + klinker 5000kr + golvvärmen så kanske man kan hamna runt 20000kr.
När det gäller arbetet så tar ju hantverkare olika. Räknar man på 500kr/tim så ger detta 40000kr - ROT.
Därmed anser jag att man borde kunna få detta för max 50000kr
Vad är det mer som kostar anser ni?
Tycker lite grann att det blir tjatigt härinne då du fått en del svar på hur kostnaderna ligger fördelade ganska grovt men det känns inte som du bryr dig om det utan ändå vill pressa ner det så det passar ditt räknesätt oavsett vad andra säger här... ;) ;)

Vad du anser får ju stå för dig men jag tycker inte det känns helt rimligt då du i detta senaste förslaget till att få ihop din 50000:- kalkyl har undvikit vissa bitar... ;)

- Du tar lägsta möjliga tid och timpeng och räknar på... jag tror flertalet är med på att ett normalbadrum ligger närmre 100 än 80 tim om inte det är riktigt optimala förutsättningar vilket det sällan är... ;)
Detta gör dessutom att du får lägga till körersättningar som jag bakat in i mitt förslag tidigare för enkelhetens skull.

- Elslingan 5000:- ja... men resten av elen samt arbetet då ?? ;)

- VVS-arbetena och materialet till detta ?? ;)
 
Ok, lite fakta. Fick offert på 176 000kr för vår dusch. 4m2 golv och 15m2 vägg. VVS tog 50tim å plattsättaren tog 60000kr. Elen cirka 16000kr. Rimligt?

Är kanske lite lågt räknat, men säg 70000kr borde dock vara rimligt utan wc mm?

I deras offert ingick visserligen wc mm ,men ta bort 20000 då minus rot så är man nere på 110000kr. Det är precis detta jag menar med att hissa på några extra timmar osv för att få in lite mer klirr. Säger inte att alla gör så, men vissa offerter verkar vara så...
 
Redigerat:
Inga kommentarer på min offert då?
 
Kommentaren är att du fått offert från nån som har gott om jobb och inte behöver mer för tillfället (tillgång vs efterfrågan) , och att dina egna kalkyler på 50000:- inte är rimliga om det ska gå ihop för entreprenören.

Men ca 70tkr efter rot som både jag och Paul föreslagit är nog möjligt om du frågar när det är lågsäsong/mindre att göra.

Alternativet är att du tar det på löpande räkning och samordnar själv, vilket troligen gör att det blir billigare om du använder företag som har gott rykte.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Kan hålla med om att 50000kr är lågt räknat, men 70000kr känns ju rätt långt borta om man skall få in sådana offerter. Tror på att samordna själv och kanske kunna fixa en del själv som att bygga på väggen och sätta skivor samt riva bort allt efter att vvs har tagit bort rören.

Om man skall bygga in rören vad gäller? Har fjärrvärme som går där oxå.

Tar in folk till hela golvet tror jag samt el-killen.Ska ju ha golvvärme där å brunn skall flyttas samt flytspacklas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.