Den roliga leken "flytta ett ton tegel med skottkärra". Dessutom från tomtens lägsta till dess högsta punkt.
Två högar av tegelstenar, en röd och en vit, staplade på pallar utomhus bredvid ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med teglet borta gick det att komma åt att sätta dit understa raden spik i panelen. Jag avvaktar med resten av lockläkten då jag vill flytta ut fönstret i liv med panelen.
Renoveringsprojekt av uthus med halvfärdig panel och spikade stöd, tegelstenar på marken och en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kan man se hur trädäcket är infäst i huset. Som gjort för att samla skräp och fukt.
Infästning av trädäck mot husvägg med synlig skräpansamling och fuktspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har jag spikat första paketet panel också.
En delvis renoverad vägg med ny spikad träpanel och isolering synlig runt ett gammalt fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Idag blev det mer panel spikad. När jag spikade den första väggen panel hade jag lite för bråttom. Jag glömde att ordna reglar att fästa lavarna i bakom panelen. En ände på en lav kommer att behöva fästas på annat sätt. Jag överväger gipsexpander i panelen. Fast kanske håller det att skruva direkt i panelen också om man bara använder rätt skruv.
Nyuppsatt träpanel på väggar i ett byggrum med isolering synlig i taket och en stege, samt ett glasblocksfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Glasblocket uppe till höger överväger jag att försöka återanvända. Det måste flyttas ut en bit, men får jag loss det helt får det nog sitta på den platsen igen.
En inomhusbyggarbetsplats med ny spikad träpanel, en stege, och ett insatt glasblock i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Idag påbörjades det som fattades från början. Brandvägg. 12 mm fibercement på bägge sidor om 45 mm plåtregel. Stenull i mitten.
Nyinstallerad brandvägg med fibercementskiva och stålstomme vid trävägg i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installation av brandvägg med stenullsisolering och plåtreglar i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installation av en brandvägg med 12 mm fibercement och stenullsisolering i en byggnad under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Hemmakatten
Kanske kan vara bra att strö ut lite "Myrr" I väggen innan du bygger igen den utifall myrorna får för sig att ta samma väg igen.

Bastun ser ut att bli jättefin.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Kanske kan vara bra att strö ut lite "Myrr" I väggen innan du bygger igen den utifall myrorna får för sig att ta samma väg igen.

Bastun ser ut att bli jättefin.
Jag tror man ska undvika att sprida gift i onödan... inte för att det inte skulle göra nytta men i framtiden kanske nån river i det igen utan att veta att det finns myrr i byggmaterialet.

/ATW
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
Jag hade behövt tänka på gift lite tidigare. Ytterväggarna har redan panel på sig. Men jag har fått lära mig att myror inte bygger bo där det är torrt. Det måste vara blött och ruttet för att de skall trivas. Och det hoppas jag att det inte längre skall vara.
 
Dags att göra hål i nya taket.
Tak med nyinstallerat svart skorstensrör, omgivet av verktyg och byggmaterial på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag köpte det här paketet med kamin och skorsten var jag medveten om att det var en juste skorsten med en risig kamin på köpet. Jag får se om jag skall snygga till den eller köpa en ny. Den är inte vacker.
Rostig gammal kamin med skorsten inuti ett ofärdigt rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Provbrasa med spillbitar av bastupanel.
Ett nytt tak med skorsten och rök som väller ut bland byggavfall och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Varm blir den i alla fall.
Sliten kamin med röd-brun färg och ansluten skorsten i ett hörn intill träpanel och kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jnse och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Du ska väl ha lite bastusten att lägga å toppen av kaminen.
 
Det var bara en proveldning. Jag tror att jag kommer att flytta kaminen flera gånger innan bastun är klar. Då underlättar det om den inte är lastad med sten.
 
All bastulav som fanns på K-rauta räckte så här långt.
Nybyggd bastuinteriör med träpaneler på väggar och i tak, en bastulav och ett fönster, verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Panelen i taket är klar.
Delvis färdig bastuinteriör med bastulave, klart tak och svart skorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
Borde inte ett rejält utbud av bastu-materiel vara en av K-rautas huvudprodukter med tanke på deras ursprung? Om inte annat så spelar dom ju ganska friskt på det i sin marknadsföring...
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
Kanske han som har hand om lagret har semester och sitter i bastun?
 
Snyggt! Vilken dimension bygger du med som stomme till lavarna? 70mm?
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Snyggt! Vilken dimension bygger du med som stomme till lavarna? 70mm?
Jag hade lite 28x70 liggande och bedömde den som stark nog. 45x70 som jag tänkt använda hade jag bara vridna exemplar av.
 
Nu har jag fått tag på mer bastulav. Bastuns storlek i kombination med dörrens placering gjorde att jag valde en lite annorlunda lösning för lavarna. Den höga laven är i vinkel med den låga och det är bara ett smalt fotstöd nedanför den höga. På så vis kan jag få tillräcklig bredd på båda utan att överlappa dörren eller komma för nära kaminen.
Inbyggnation av bastulavar i trä med vinklad övre lav och smalt fotstöd, blått kaklat golv, fönster och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag var en optimist när jag bedömde hur mycket som skulle gå åt. Det slutade med att återanvända två bitar av de gamla lavarna. Det blev inte speciellt snyggt. Jag är inte ens säker på att det är samma träslag.
Träklädd bastuinteriör med L-formade övre och nedre bastulavar samt ett smalt fotstöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vy från övre bänk.
Interiör av bastu med vinkelplacerad övre bastulav bredvid fönster och kamin, underlav och fotstöd syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jnse och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.