Hej!

Vi har planer på att renovera vår källare inom en snar framtid och har börjat planera arbetet lite. Rummet har putsade väggar med någon okänd färg på. Med tanke på att gubben som ägde huset tidigare enbart har gjort skitjobb så är jag 99,9% säker på att det inte är silikatfärg. Denna skall alltså bort och det sitter såklart som f-n. Tips mottages gärna på hur man enklast får bort färgen utan att skita ner hela huset!

Till den stora frågan:Golvet är idag ett uppreglat trägolv. Direkt mot betongplattan ligger en platonmatta eller liknande, så tanken där är väl OK. Dock känns luften i källaren inte så fräsch och jag tror att golvet är en stor orsak till detta. Nu funderar jag på hur jag enklast ersätter detta golvet med klinkers och ändå får lite isolering på köpet. Golvet skall ju hur som helst höjas upp till samma nivå som det är idag. Det känns för oekonomiskt med elvärme i golvet, men som sagt så vore det fint med åtminstone lite extra isolering. Ett alternativ är väl att gjuta upp med betong innehållandes cellplast? Kan man kanske lägga ut färdiga element med cellplast och sedan gjuta ovanpå och sedan klinkers? Fler idéer?
 
Med riktiga grejer behöver det inte bli så skitigt, betongfräs typ flex eller nåt tar färgen i ett nafs, riktig grovdammsugare ser till att det inte dammar. Skulle inte tro konsumentmodellerna på dammsugare håller/funkar, hyr eller köp en seriös pjäs. Vet inte om länken funkar men här ser du exempel, om den funkar.
https://www.facebook.com/photo.php?v=537632096282985&l=8738785343116018503
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.