Hej!
Här följer en lista på vad jag tror mig veta om källarfärger. Jag vill gärna ha er hjälp att fylla på med info och bidra med erfarenheter. Handlar det om färg till sällskapsrum och hobbyrum vilket ställer högre krav på visuellt intryck och emissioner än i ett vanligt förråd.

Generellt
- Det finns egentligen inga riktiga källarfärger utan oftast handlar det om vanlig väggfärg eller putsfärg för utomhusbruk.
- Huvudalternativen är akrylatfärg, silikatfärg, silikonharts. Jag har själv sållat bort kalkfärg och kalkbetongfärg då jag tror att dessa färgar av sig(sant/falskt?).

Akrylatfärg
- Kallas ofta plastfärg.
- billigt i jämförelse.
- Lätt att måla med.
- Sägs ofta vara tät men min uppfattning är att plastfärgerna är relativt porösa och diffusionsöppna.
- Kan bubbla och släppa från väggen vid högre/ihållande fukt i väggen. (huvudorsaken till att jag är tveksam till denna färg)

Silikatfärg
- dyr
- Begränsad avseende kulörer.
- Företagen har börjat blanda i tillsatser (plast?). Oklart varför?, ökar färgpaletten?
- Inte lika lätt att måla med som akrylat.
- Kan ha färgskiftningar. Oklart vad orsaken är. Har förstått att det kan bero både på hur man målade, fuktskillnader i väggen samt ev även temperatur. (kanske inte så snyggt med fläckar på väggen)
- Icke organisk. Vilket borde vara toppenbra.
- Går ej att måla över andra typer av färg.

Silikonharts
- Dyr
- Relativt ny färg.
- Organisk
- Mycket diffusionsöppen. Avleder samtidig vatten men det har begränsad nytta i källare.
- Högst oklart om den egentligen är bättre än plastfärgerna.


Frågeställningar:
- Hur ohälsosamma är ovanstående färger vid inomhusbruk?
- Vilka grad av färgskiftningar kan man vänta sig av silikatfärg?
- Silikonharts vill jag gärna ha mer info om generellt.

Tack på förhand :D
 
Antar att vi pratar ytterväggar alt väggar som kan suga markfukt. Jag använder bara silikatfärg i vår källare. Den är lätt att använda samt att den ger en snygg och trovärdig yta = ser inte plastig ut! mer som en del av putsen.

Akrylat skulle jag inte komma på iden att använda i en källare, den täpper ju till, därför man målar fasaden med den.

Silikonharts har jag ingen aning om, men silikat är dyrt nog för mig :)
 
  • Gilla
gos84
  • Laddar…
Tack för svar. Hoppas fler kan bidra med egna erfarenheter.
 
Silikatfärg förenar sig kemiskt med putsen och har stor diffusionsöppenhet. Plastfärgerna är mycket tätare.
 
Jag har målat hela min källare med Nordsjös silikatfärg (vitt) och har inte märkt av några nyansskillnader. Täcker bra och trevlig att arbeta med för övrigt.
 
Tanten på Flügger påstod att matt akrylatfärg är mer öppen än blank.
 
Fred vom Jupiter skrev:
Tanten på Flügger påstod att matt akrylatfärg är mer öppen än blank.
Oavsett om det stämmer eller ej så är i alla fall akrylatfärg för tät för att använda på fukttransporterande väggar.
 
  • Gilla
bennybanjo
  • Laddar…
Steinmeister skrev:
...den täpper ju till...
Nej. Den är väldigt öppen. Det är därför man inte rekommenderar akrylat rätt på trä längre. Oljefärg är däremot väldigt tätt.
 
nemlan skrev:
Nej. Den är väldigt öppen. Det är därför man inte rekommenderar akrylat rätt på trä längre. Oljefärg är däremot väldigt tätt.
Du har rätt.
 
Jag påstår att Silikatfärg är det bästa alternativet om man är osäker på källarväggarnas fuktvandring. Funkar den inte så är det garanterat för fuktigt i väggen: alla färger har ju en max. fuktkvot att rätta sig efter,även om vissa är mer förlåtande än andra. Kalkfärg är lika bra, men som TS skriver så är risken stor att det dammar / färgar av sig. Dessutom är det ett jäkla slabbande med vätning osv under arbetet som gör det mer lämpligt för utomhusmålning. Att kalkfärg blir riktigt dammig och porös är oftast pga att den som målat inte vet hur kalkfärg ska målas.

Akrylaten som är tillsatt i Silikatfärger är till för att förbättra pigmenthållningen (eftersom som folk nu envisas med att ha den inomhus och då förstås vill ha alla möjliga kulörer ;) ) och jag kan tänka mig även applicering eftersom silikat är rätt svårt att måla korrekt. Färgskiftningar beror för det mesta på ojämn fuktkvot i underlaget, och målaren förstås.

Vanlig vägglatex är det enklaste,och fungerar för det mesta om man inte har målat 5 ggr innan. Fuktproblem och väggfärg är ett moment 22; är det för fuktigt för att måla med väggfärg så bör det åtgärdas innan man målar överhuvudtaget.Det där med att väggarna ska "andas" är en vanföreställning som folk "har hört". De ska ju inte andas in fukt i huset. Vanlig väggfärg är alldeles tillräckligt diffusionsöppen, sett till någorlunda moderna hus förstås. K-märkta källare är en annan historia.

Silikonharts / styrenakrylat / akrylat / etc.av typerna utomhusfärg för puts, betong eller sockel skulle jag inte använda alls eftersom de har tillsatser som bl.a. skyddar mot mögelpåväxt och det är inget som jag vill ha inuti huset. Möjligtvis garaget. Fördelen med dessa är att de är lättare att underhålla än silikat. De blir exv. inte smutsiga lika fort.
 
nemlan skrev:
Nej. Den är väldigt öppen. Det är därför man inte rekommenderar akrylat rätt på trä längre. Oljefärg är däremot väldigt tätt.
Kanske något förenklat det du skriver. Det är riktigt att man idag inte rekommenderar ren latexfärg på trä utomhus utan istället rekommenderar alkydoljefärg som inte är att jämföra med linoljefärg som används mer inom byggnadsvården. Alkydoljefärgen har ett högre motstånd mot bla yttre fukt.


Akrylaten är dock för tät för framförallt gamla murverk och löst bunden puts eftersom dessa är mycket känsliga för förändring i fuktbalansen. Där är akrylaten alldeles för tät och kommer att ge problem med putssläpp och avflagning.
Akrylaten kan dock med fördel användas på hård modern bunden armerad betong bla inomhus.

På gamla murverk med löst bunden puts skall istället silikat eller kalk användas. Silikat är lättare att använda jämfört med kalk och ger en jämnare yta. För att kunna leverera färdigfärg i olika kulörer så måste man tyvärr ha en viss del latex i silikatfärgen dock får det inte överstiga 5 % för då får det inte kallas Silikatfärg så det skall man försöka kolla vid köp.
Äkta silikatfärg utan inblandning av latex måste slutblandas på plats och får då också begränsningar i kulörval.
Silikat färgen ska målas direkt på putsen för att den skall få sin effekt och och härda på rätt sätt.

Så kontentan är att mur och putsverk i en gammal källare skall målas med silikat eller kalk om man vill ha ett bra och hållbart resultat.
 
  • Gilla
Steinmeister och 1 till
  • Laddar…
Silikatfärg innehåller vattenglas. Det smarta med silikatfärg är att den släpper genom ångan/fukt i gasfas men stoppar vatten. Man kan spola och vattentvätta silikatmålade väggar utan att putsen under tar skada. Silikatfärg binder kemiskt till underlaget som innehåller kalcium dvs till betong, cementputs, kalkputs och ligger inte på ytan som en hinna som andra färger gör.

Finns det moderat fuktvandring genom en källarvägg så kommer den att pågå osynligt utan att skada färgen . Med plastfärg vid samma förhållanden blir det färgslepp och fuktskador på sikt ...
lätt att välja om man vet det :)
Är du nöjd med ofärgat puts kan du enbart pensla på men utspädd vattenglas utan pigmenter och plasttillsatser.
Enkelt och billigt :).
gaia
 
Forumet levererar som vanligt. *tackar* Det börjar nu att luta åt silikat. Jag har dock läst att silikat med iblandad latex inte får samma vackra yta som tvåkomponentsfärgen? Vill gärna höra mer om de eventuella nackdelarna med tillsatt latex.
 
Hos mig blir det inte silikat för jag orkar inte skrapa rent hela väggarna från gammal färg.

Funderar dock på att lämna några cm omålat längst ned på väggen för förbättrad uttorkning. Det kommer att täckas av golvsocklar i plast så inget som syns.
 
PASwe skrev:
Forumet levererar som vanligt. *tackar* Det börjar nu att luta åt silikat. Jag har dock läst att silikat med iblandad latex inte får samma vackra yta som tvåkomponentsfärgen? Vill gärna höra mer om de eventuella nackdelarna med tillsatt latex.
Jodå om du väljer en kvalitets Silikat färg som har max 5% latex inblandad så får du samma fina sammetslena yta.

Den utan jämförelse bästa silikatfärgen kommer från KEIM och dom brukar vara bra med att råda vilken av deras produkt du skall använda. Dom hade förr bara silikat som man fick blanda på plats men har idag även färdigblandad.

En annan leverantör som uppfyller kraven är Alcro och som har en produkt som fyller kraven med lite inblandning. Denna färg kan du få i olika kulörer, men i handeln finns den bara som vit så man måste beställa den och det brukar ta 3-4 dagar att få hem i annan kulör.
En riktig silkatfärg kan inte blandas till annan kulör hos färghandlaren utan kommer från fabrik nyanserad.

Förr hade Nordsjö en silikatfärg men dom ändrade receptet och jag har ställt frågan vid flera tillfällen om hur mycket latex dom har i men får bara svävande svar så den litar jag inte på längre.

Jag skulle definitivt aktat mig för alla udda lite billigare silikatfärger eftersom det förekommer många färger som kallas silikatfärg men som är mer latex än silikat.
 
  • Gilla
Viktor K och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.