Update
Första stänkskyddet på plats. Fick ta hjälp för att få upp det utan att skada omgivningen. Har nu 2 bitar kvar på andra väggen. Den första ska linjera med skarven i bänkskivan och den andra går hela vägen bort till höger om vasken (=tung).

Kök med Carrara marmor stänkskydd, mörka skåp och bänkskiva med häll, ledningar syns där belysning ska installeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stänkskydd Carrara C 20 mm

Sätter stänkskydden med Kiilto Highflex S2 DF (dyrt) som är ett vitt, ganska segt fix. Lämpar sig för natursten och missfärgar inte. Risken med att använda ett vanligt fix till marmor är att det blöder igenom och missfärgar stenen. I badrummet använder jag vanlig Kiilto Flexfix (mindre dyrt) då dessa plattorna är i granitkeramik.

I tisdags hade elektrikern heldag här (0730-2100). Plan 1 driftsattes med undantag för badrummet och det provisoriska köket. Centralen monterades och planerades upp och byggströmmen las om. Alla plejdar monterades såklart också och jag programmerade in dem igår. Rätt skönt att kunna tända och släcka belysning på vanliga lampknappar nu :)

Svart 6-facks strömbrytarkombination monterad på en vit vägg intill ett fönster, med golvskyddande kartong under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

6-facks kombinationsram i matsal
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Ruskigt snyggt stänkskydd och bänkskiva, tur dom håller 100 år så avskrivningen inte blir så hög varje år ;)
 
Ursnyggt stänkskydd. Jag drar mig för att sätta upp något på mitt stänkskyddskakel hemma, men här skulle det vara ännu svårare att sätta upp något. Tänk om det spricker när man skall borra. Nu gör det antagligen inte det men bara tanken får ju en att låta bli...
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ruskigt snyggt stänkskydd och bänkskiva, tur dom håller 100 år så avskrivningen inte blir så hög varje år ;)
Inte så farligt ;)

R roli skrev:
Ursnyggt stänkskydd. Jag drar mig för att sätta upp något på mitt stänkskyddskakel hemma, men här skulle det vara ännu svårare att sätta upp något. Tänk om det spricker när man skall borra. Nu gör det antagligen inte det men bara tanken får ju en att låta bli...
Tack! :)
Jag kommer ju inte sätta upp något förutom hörnboxar (3 st.). Marmor är dock väldigt mjukt att borra i så inga större problem. Borrade 16 mm hål i skivorna för elen till hörnboxarna med vanligt kakelborr. Sen är dessa 20 mm tjocka så det ska mycket till för att de ska spricka.
 
Båda sidor på plats nu. Var rätt tungt att ta högersidan själv, men orkade inte vänta på hjälp :cool:

Kök med nyinstallerade svarta skåp och marmormönstrad bänkskiva, öppningar för diskho och spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 12 till
  • Laddar…
F falkn skrev:
Update
Äntligen är spishelvetet klart! Det delprojektet har tagit sådan enorm tid. Dels fick jag som nämnt kapa nytt hål i värmeskölden, men sen verkade inte anslutningssatsen jag blivit tilldelad fungera riktigt som tänkt med Contura i7 så det krävdes modifikation där också.

När ovan sedan var löst gick det inte att bocka slangen som jag ville så jag kunde inte excentrera anslutningen tillräckligt. Rökkanalen ligger ju till höger i bakkant och anslutningen till spisen är i mitten. Därmed fick jag slita ut den rostfria stosen jag limmat på kanalen och fick mura in slangen som vanligt istället (med eldfast bruk). Dock fick jag ju då bila upp kanalen ytterligare så jag kunde komma in mer från sidan och få mindre böj på slangen.

[bild]
Försök #2 med anslutningsslang

Blev ganska bra och det gick att positionera slangen bättre mot centrum på anslutningen. När sedan värmeskölden skulle in gick det knappt att justera upp den tillräckligt för att ramen skulle täcka glipan runt. Detta trots att öppningsmåtten är exakt enligt manualen. Borrade dessutom fler hål i den så jag kunde få infästning även uppåt (enbart tänkt i nedre framkant vilket inte blev särskilt stabilt).

Fick sedan in insatsen och då började helvetet.. Vid anslutning bakåt fanns färdigpressade gängade hylsor. Detta innebar att jag var tvungen att trä in pinnbultarna i anslutningsstosen bakifrån/inifrån slangen (se bild ovan). Sedan var det ett evigt fipplande med insexnyckel ca 1/4 varv åt gången för att spänna in den mot spisen. Detta tog väl ca 2 h effektiv tid.

När jag sedan skulle skruva dit täcklocket på ovansidan (gamla anslutningen - detta görs inifrån spisen) tog denna givetvis emot anslutningsstosen så det gick inte att linjera upp hålen. Fick då borra nya hål i värmeskölden inifrån och sedan täta de gamla så jag fick i bultarna.

När sedan ramen skulle dit kom nästa problem. Det sticker ut små gängade bultar i sidorna på värmeskölden som ramen träs över. Sedan ska det på kupolmuttrar som låser ramen. Dock var ju bultarna för långa så kupolmuttrarna hamnade aldrig i spänn mot ramens insida. Fick då köpa brickor och lägga på för att kunna få den låst i rätt läge.

Summa summarum kunde man förväntat sig en hel del mer från Contura gällande instruktioner och passande delar samt utförandet i största allmänhet. Nu är dock skiten på plats. Får se om jag någonsin kommer vilja elda i den :rofl:

[bild]
Spisen på plats. Contura i7.

Köket är nu klart sånär som på täcksida under skåpen samt sockel. Vill slipa golvet innan jag monterar dessa. Misstänker att kantslipen får svårt att komma in om jag monterar den täcksidan nu. Återstår även en liten passbit framför fläkten samt under ugnen. Inte bestämt mig för hur jag ska montera dessa ännu. Antingen lim eller någon magnetlösning.

Jag har avropat bänkskivan så den och stänkskyddet ska komma om cirkus 2 veckor. Får nog ta hjälp av någon vänlig själ vid montage av dessa.

[bild]
[bild]
[bild]

Fortsätter nu med fiskbensparketten i andra delen av vardagsrummet så jag kan få färdigt hela den ytan. Lägger troligtvis klart hallen också innan jag börjar med tätskikt i badrummet.
Väldigt kul projekt att följa, blir riktigt fint! Tänkte fråga om höjden mellan bänkskåp och överskåp samt vilken höjd du sätter kablarna för elen där du ska ha uttag i hörnen mot överskåpen. Är själv i planeringsstadiet av el och ska snart sätta dit osb och gips (vore skönt att slippa flytta upp eller ner när man ska ha stänkskydd i komposit.
 
P Pasha_ skrev:
Väldigt kul projekt att följa, blir riktigt fint! Tänkte fråga om höjden mellan bänkskåp och överskåp samt vilken höjd du sätter kablarna för elen där du ska ha uttag i hörnen mot överskåpen. Är själv i planeringsstadiet av el och ska snart sätta dit osb och gips (vore skönt att slippa flytta upp eller ner när man ska ha stänkskydd i komposit.
Mina stänkskydd är 585 mm höga med ca 5 mm ställplats. Jag har dock lite förhöjd bänkskiva också så det bästa är att måtta ut ordentligt innan. Med 80 överskåp och täcksida över/under hamnar mina kabelutlopp ca 86 cm från taket.
 
  • Gilla
Pasha_
  • Laddar…
Update
Slänger in lite bilder på golvet. Färdigbehandlat i kök & vardagsrum och en behandling kvarstår i hallen. Tar det när badrummet är färdigkaklat. Har behandlat med Osmo Hårdvaxolja Natur 3041 i båda varven. Gav en lätt vitpigmenterad ton så förhoppningsvis gulnar det inte lika fort.

Nytillagt parkettgolv med fiskbensmönster i ett ljust rum, verktyg och värmefläkt syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vardagsrum
Golv med fiskbensparkett behandlad med vitpigmenterad hårdvaxolja i en korridor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hallen
Fiskbensparkett behandlad med vitpigmenterad hårdvaxolja i ljus rumsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från entrén
Nybehandlat herringboneparkettgolv i ett modernt kök och vardagsrum med en soppmopp och detaljer av inredningen i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök & vardagsrum

Vi har nu också flyttat in i köket. Vatten och allt är på plats. Det enda som kvarstår är att drifta hörnboxarna och köksfläkten som ligger på samma grupp som en av dem. Detta blir gjort i början på nästa vecka. Kvarstår lite detaljjobb också med ventilation för kyl/frys/ugn samt socklar och täcksida under bänkskåpen. Håller på att lacka lite ventilationsgaller till detta, men inget jätteprioriterat jobb just nu.

Nytt, renoverat kök med mörka skåp, vit bänkskiva och vitt kakel, trägolv och belysning, pågående arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök

Efter inflyttning i nya köket rev vi ut det provisoriska i ena sovrummet på plan 1 i helgen. Detta rummet var grundmålat sedan tidigare. Strök taket 2 ggr i måndags samt monterade fönsterbänk. Kommer stryka väggarna första gången idag. Kulören blir en blå ton enligt tidigare inlägg. Tanken är att vi ska ha detta som sovrum tills plan 2 är klart.

Ommålat sovrum med ny fönsterbänk, grundmålad vägg och otäckt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sovrum 1 plan 1

Det andra stora momentet som pågår är plattsättning i badrummet på plan 1. Tar detta lite till och från i samband med annat just nu. Satte de två plattorna under/bredvid fönstret igår. Dessa är också gerade då vi inte ska ha hörnlister. Kvarstår nu gör enbart de två plattorna ovan fönstret samt inklädnaden till WC-cisternen. Kommer bygga denna med Jackons våtrumsskiva i 30 mm tjocklek och plåtvinklar som limmas mot plattor på vägg och golv för att undvika skruva genom tätskikt. Sätter toppplattan på inklädnaden med enbart silikon så man kan skära bort och komma åt inkommande vatten om något skulle hända.

Renoverat badrum med marmorerade kakelväggar, genomgående plattsättning och infällda rörledningar i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingång, dusch till höger
Renoveringsarbete med nylagda marmorliknande kakelplattor i ett badrum, ej färdigställd elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kommod och högskåp på denna väggen
Marble tiled wall in progress with tools and tripod, unfinished section to the right.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handdukstork och WC cistern här
Renoveringsprocess i badrum med marmorimitation keramikplattor och oinstallerad VVS.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fönstervägg

Kan tillägga att det är första gången jag sätter plattor, men känns ändå rätt överkomligt. Dessa är dock extremt hårda. Inte riktigt lämpade för att gera så slutet här nu blir rätt tufft.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 9 till
  • Laddar…
T Tumtapp skrev:
Vilket jobb du gör! Sjukt snyggt golv. Är inne på fiskbensparkett i min renovering också.
Hur svårt är det för en nybörjare att lägga? Vi är inne på denna [länk]
Tack!

Tolkar jag länken rätt är det färdigbehandlade stavar med not och spont likt vanlig stav? Frågan är om de är massiva, annars är det rätt dyrt med tanke på vad vanliga stavar kostar. Jag ställer mig också tveksam till att inte slipa golvet efter läggning. Det blir ju inte helt jämnt.

Jag hade köpt massiv stav istället och lagt som vanligt sedan behandlat med den tonen efter slipning.

Gällande svårighetsgrad är det svårt att bedöma. Beror på hur nogrann och pillig man är. Jag tycker det är rätt kul och är väldigt petig som person. Det kräver ju dock en viss verktygsarsenal (sänksåg, handöverfräs/kantfräs osv). Ju mindre rum man har desto lättare är det då fel inte hinner bli så stora.
 
  • Gilla
Tumtapp och 1 till
  • Laddar…
Update
Hämtade lite marmor hos min leverantör härom dagen. Mattslipade 30x60 plattor till hallen samt en 20 mm skiva till kommoden i badrummet.

Mattslipade marmorplattor och skiva på golv med byggmaterial och vägg målad i blågrå nyans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


La golvgips först följt av primer. La sen plattorna i halvstensförband i LIP naturstensfix.

Golvgips och primer applicerat på hallgolv vid förberedelse för marmorplattor, arbetsmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mattslipade marmorplattor i 30x60 format under installation med distanskilar, intill en trappa och element.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I veckan målade vi klart sista rummet på plan 1. Vi hade provisoriskt kök här tidigare. Det blev blågrått typ. S 4020-R90B (hörnorna är inte klara).

Nyrenoverat rum med blågråa väggar, olagt golv, och ett fönster som tittar ut mot grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På måndag kommer elektrikern och driftar rummet ovan samt badrummet och hörnboxarna i köket. Då kommer även mina golvsocklar, 12x43 i obehandlad ek som ska behandlas likt golvet. 130 lpm från Calexicowood.
 
  • Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Fiskbensparketten blev otroligt bra! Jag ska också slipa och behandla mitt snart, tack för fina inspirationsbilder.
 
J Jimp skrev:
Fiskbensparketten blev otroligt bra! Jag ska också slipa och behandla mitt snart, tack för fina inspirationsbilder.
Tack och varsågod :)
 
Idag kom 130 lpm eksockel (12x43) i fallande längder. Såg väldigt fina ut och kommer behandlas med Osmo 3041 x2 likt golvet. Siktar på att lista klart kök och vardagsrum i slutet på veckan så vi kan flytta ner soffa och matbord i helgen.

Ekbundna golvsocklar i förpackning på ett herringbone parkettgolv, med en dammsugarmunstycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Håller på och pillar lite i badrummet. Fick kompletteringsbeställa 2 plattor. Behöver egentligen bara en till inklädnaden för WC, men är inte nöjd med en av plattorna jag kapat upp till fönsterväggen så gör nog om den också. Skulle dock ta 2-3 veckor att få hem dem så badrummet läggs snart på is igen..

Fick wc-fixturen monterad igår och satte framsidan idag (Jackon våtrumsskiva 30 mm). Har även kopplat in och provat funktionen på den.

Monteringsfas av WC-fixtur framför marmorerade kakelväggar med verktyg och installationsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elektrikern var här idag också och kopplade in hörnboxar i köket samt driftade badrum (-handdukstork) och det blå rummet. Skönt att ha ström överallt nu.

Planen för resten av veckan är att göra klart WC-inklädnaden, foga hallgolvet och sätta golvsockel där golven är klara. Sen blir det förmodligen att börja lägga fiskben i blå rummet också.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 7 till
  • Laddar…
Bra jobbat!
 
  • Gilla
falkn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.