Förstår tanken att kunna duscha ihop och det gör väl vi med ibland trots vi bara har en dusch...
Dock kanske en smidig lösning med dubbla duschar i ett, men precis som Thomas med skriver... dubbla brunnar var nog lite överkurs iaf... ;)

Lyckas ni driva genom att de ska göra om och åtgärda badrummet så hade jag reviderat till bara en brunn.
 
T
Thomas59 skrev:
Mysigt annars precis som du påpekar med två duschar - då kan man ju ta med jycken in i duschen också:D.
Nu blev det snuskigt......

Det hade ju gott och väl räckt med en brunn i mitten........
 
Thomas59
En bra våtrumsprincip är att minimera, för att inte säga eliminiera, genomföringar i tätskiktet därav kommentaren om dubbla golvbrunnar. Sen är det ju en komfortfråga. Med en golvbrunn i mitten slipper man ställa sig på (en kall) golvbrunn då man ska duscha. Med tiden (avlagringar runt kanten) börjar ofta gallerlocket eller vad det nu heter att vippa och fara omkring. Rätt vad det är står man med foten nere i vattenlåset.

Sen är ju två golvbrunnar jobbigare att rengöra än en....

...och då den första förälskelsen i hundvalpen gått över och du tröttnat på att rensa hundhår i vattenlåset brukar det bli att man duschar en i taget och då gärna bara på en sida och då står man där snart med ett torrt vattenlås och avloppslukt.

En golvbrunn is da shit, som vi sa i Sundsvall!
 
T
Förstår verkligen inte varför firmor håller på och drar silikon i golvvinkeln??

En fara med att om silikonet bottnas i golvvinkel är att vattnet bakom plattorna kan börja vandra utmed väggen och ta sig bort till en dörrtröskel och då blir det inte kul för någon!
 
Thomas59
Fallet är svårt att kolla i efterhand.

Det enda du egentligen kan göra är att kolla fallet på ytskiktet med ett långpass, en rätbräda och ett vanligt vattenpass eller en tapetlinjal och en stålkula. Finns ju andra sätt oxo.

Tapetlinjal för att den (som jag använder i alla fall) är av strängpressad aluminium och har en perfekt ränna för kulan att rulla (eller inte) i. Svårt annars att rulla kulan på klinkers med alla fogar.

Denna koll säger dock inte så mycket om det faktiska fallet (som är det som gäller) som är det fall som tätskiktet under klinkersplattorna bildar och som du inte kan kolla annat än genom att riva upp plattorna, dvs i praktiken omöjligt.

Bakfall kan döljas med mängder med fix, lokala svackor likaså.

Det är av den anledningen som jag förordar krav på att fallet ska kontrolleras INNAN tätskikt och ytskikt läggs på. Det gör dock nästan aldrig då det skulle generera mängder med backjobb som hantverkaren då får utföra utan betalning=bättre att chansa på att kunden inte märker något.

Bakfall är förövrigt otroligt vanligt och beror helt enkelt på att plattisarna eller de som flyter golven helt enkelt inte behärskar tekniken.
 
Thomas59
tank77 skrev:
Förstår verkligen inte varför firmor håller på och drar silikon i golvvinkeln??

En fara med att om silikonet bottnas i golvvinkel är att vattnet bakom plattorna kan börja vandra utmed väggen och ta sig bort till en dörrtröskel och då blir det inte kul för någon!
Det kan jag tala om. Det är en blandning av lathet, tidspress och okunskap.

LATHET för att det är enklare att dölja lite felskär med silikon

TIDSPRESS för att dom sätter väggarna före golven då det går lite snabbare. Det innebär att felskurna golvplattor syns direkt och det döljs sedan med en bred smutssamlande sträng med silikon. Jämför med att lägga golvet först och sedan väggarna. En liten miss i den nedersta väggplattan syns knappt, särskilt om man har vitt kakel och ljus fog.

OKUNSKAP - Plattisarna vet helt enkelt inte att det ej är bra med mjukfog i skarven vägg/golv av ovan angivna skäl.
 
Thomas59 skrev:
Fallet är svårt att kolla i efterhand.

Det enda du egentligen kan göra är att kolla fallet på ytskiktet med ett långpass, en rätbräda och ett vanligt vattenpass eller en tapetlinjal och en stålkula. Finns ju andra sätt oxo.

Tapetlinjal för att den (som jag använder i alla fall) är av strängpressad aluminium och har en perfekt ränna för kulan att rulla (eller inte) i. Svårt annars att rulla kulan på klinkers med alla fogar.

Denna koll säger dock inte så mycket om det faktiska fallet (som är det som gäller) som är det fall som tätskiktet under klinkersplattorna bildar och som du inte kan kolla annat än genom att riva upp plattorna, dvs i praktiken omöjligt.

Bakfall kan döljas med mängder med fix, lokala svackor likaså.

Det är av den anledningen som jag förordar krav på att fallet ska kontrolleras INNAN tätskikt och ytskikt läggs på. Det gör dock nästan aldrig då det skulle generera mängder med backjobb som hantverkaren då får utföra utan betalning=bättre att chansa på att kunden inte märker något.

Bakfall är förövrigt otroligt vanligt och beror helt enkelt på att plattisarna eller de som flyter golven helt enkelt inte behärskar tekniken.
Nu blev jag ju en smula intresserad, du skriver att det är mkt vanligt med fel fall och svårt att upptäcka. Men borde inte detta ge sig omedelbart så att säga:rolleyes:, om vattnet rinner ut genom dörren = bakfall, ner i brunnen = rätt fall. Varför jag frågar är för att jag har tillbringat timmar med att få mitt fall korrekt.

Förövrigt kan jag bara hålla med övriga om att detta arbete aldrig ska godkännas! Hoppas det kommer lösa sig för er.
 
Freddy_kruger skrev:
Jan-Å, nu menade jag inte alla amatörer som utger sig för att vara proffs.
Jag syftade på ett riktigt proffs. I det här fallet så var det väl på sin höjd en glad amatör...

Att göra allt själv är väl ändå få förunnat, alla kan inte allt...
:D:D Ja fatta nog det men det va lite straffspark Du la upp ;) Ingen kan ju allt men om man tar det lite lugnt med sin husrenovering så kan man lära sej mycket av det som krävs. Jag rekommenderar att man som husägare provar på det mesta och tar in så lite betald proffshjälp som möjligt. Nu har inte alla folk i sin närhet att fråga och som hjälper till när det behövs så ibland är man utlämnad till att leja bort.
Men som TS redogjort i sin tråd så är det en risk man tar, jämförelsevis så hade det inte varit sämre att göra det själv även om man aldrig gjort det förut, kostar mer i material förstås men ingen hempulare hade satt kakel/klinkers så j-a illa som det här proffset. Det är heller ingen raketforskning att mäta in en dusch mitt på en vägg så det är inte bara plattsättaren som är klåpare i det här projektet. q(;^;)p
Förstår jag TS rätt så är det byggfirman som valt att ha 2 golvbrunnar, en i mitt tycke idiotisk idé på ett så litet utrymme som bara ökar risken för problem, så frågan är om det jobbar nåt proffs på den här firman över huvud taget?? Jag skulle vara rejält orolig för både hur tätskiktet är gjort och hur fallet faktiskt ser ut under ytskiktet. Man kan konstatera att det synliga jobbet är uselt gjort alla fall. :mad:
 
Jag lägger in lite fler bilder så här på morgonkvisten (nåja)

När man tvingas klyva plattorna i småbitar som de gjort vid den här väggen...
DSC05002.jpg

Brukar man inte välja att göra det där det syns minst, alltså på den här sidan?
DSC05003.jpg

Speciellt som de valde att göra det på den sidan i duschen...
DSC05004.jpg

:surprised:

//Linus
 
Intill dörren är det lite svarta märken här och var på väggen. De går inte gnugga eller skrapa bort med nageln och eftersom plattorna är lite "matta" vill jag inte försöka polare bort dem. (Tänker mig att plattorna kanske riskerar att bli blanka där då?)

DSC05005.jpg
 
Thomas59
1817 skrev:
Nu blev jag ju en smula intresserad, du skriver att det är mkt vanligt med fel fall och svårt att upptäcka. Men borde inte detta ge sig omedelbart så att säga:rolleyes:, om vattnet rinner ut genom dörren = bakfall, ner i brunnen = rätt fall. Varför jag frågar är för att jag har tillbringat timmar med att få mitt fall korrekt.

Förövrigt kan jag bara hålla med övriga om att detta arbete aldrig ska godkännas! Hoppas det kommer lösa sig för er.
VANLIGT - Ja faktisk även om man nog ska tolka mitt "mycket vanligt" lite försiktigt (sorry alla hantverkare som går i taket) då jag ju inte har någon officiell statistik annat än de fall jag råkat ut för som iofs är många. Säg istället att det "inte är så sällsynt" som man skulle kunna kräva med tanke på att fall (flytspackling) oftast görs av proffs. Eftersom det finns regler som inte tillåter bakfall borde det INTE FINNAS ETT ENDA VÅTRUM gjort av proffs med bakfall, därav mitt vanligt.

Kollar man fallet efter man flytspacklat är det givetvis inte svårt. Det är efter det att ytskiktet lagts på som det är svårt eller i praktiken omöjligt. En rotationslaser alt en rätbräda med vattenpass och en tumstock, en tapetlinjal i aluminium och en ståldank är allt man behöver.

SVÅRT ATT KOLLA NÄR YTSKIKT LAGTS - Om vi tar de uppenbara fallen så är dom ju lite självmarkerande som du säger. Vattnet rinner helt enkelt fel väg - Case Closed? Nja fallet på tätskiktsnivå kan ju vara ok men hiskeliga mängder fix har fått plattorna att luta åt fel håll så det är ju teoretiskt möjligt men jag har aldrig sett det och fel är det i vilket fall. Både tätskikt och ytskikt ska ha korrekt fall.

Sen har vi dom luriga fallen. En hantverkare misslyckas med fallet men kompenserar detta genom att "bygga fall med fix". Det handlar då ofta om lokala svackor eller bakfall vid duschutrymme. Fallet i övrigt kan vara korrekt eller inget alls (vanligt!).

Ogillar egentligen att skriva "bygga fall med fix" då detta inte är möjligt. Fallet SKA bedömas efter hur tätskiktet lutar mot golvbrunnen och INGET annat. Huruvida ytskiktet har korrekt fall eller bakfall är INTE avgörande. Du kan ha bakfall ÄVEN om ytskiktet "lutar mot golvbrunnen""

Fallet ska vara JÄMNT och mer vid platser som regelbundet utsätts för vattenbegjutning och mot golvbrunn.

Det luriga med bakfall/svackor är ju att golvet kan SE ok ut då svackan/bakfallet inte går att upptäcka med de vanliga metoderna dvs vattenpass/rätbräda/rulla kula mm men bakfall är det i alla fall.

Inte ens test genom vattenbegjutning kan med 100% säkerhet fastställa fallet. Vad som händer vid bakfall/svackor är att vatten blir stående UNDER tex klinkers med ev dålig lukt på lång sikt. Det mesta av vattnet rinner snabbt av klinkersytan men tar också vägen ner i fogarna och in under klinkers där det då stannar. På sikt kan fukten vandra mot tex trösklar (som då kan sakna uppvik och innebära en risk?) om fallet saknas på golvet i stort.

Du måste i princip avlägsna hela ytskiktet för att kunna kolla fallet och då är ju våtrummet sabbat så i praktiken är det omöjligt.

Har faktiskt inte sett något i reglerna men jag lägger för övrigt fallet något "skålformat" in mot mitten av golvet för säkerhetsskull.

INTE ÖVERDRIVA RISKERNA
Nu ska man inte överdriva riskerna med bakfall. Finns ett korrekt tätskikt är det mest en estetisk fråga och knappast någon risk alls (men det kan finnas andra problem, se nedan) ÄVEN om det i sällsynta fall uppstår "gammal fukt" lukt genom vattenansamlingar under klinkers som aldrig torkar eller snarare där fukten blir stående. Golvvärmen brukar dock ta hand om detta.

Risken är väl snarare att bakfall är en idikation på en klantig/slarvig hantverkare och att man kan undra om han/hon slarvat/misslyckats med annat också.

Vidare är det ju ofta ett avtalsbrott då alla avtal om jobb bör innehålla en skrivning om att jobbet ska utföras fackmannamässigt. Bakfall är INTE fackmannamässigt.

Finns ingen skrivning eller någon form av friskrivning :)D har aldrig sett en sådan men det kanske vissa hantverkare borde ta med, det vore ärligare mot kunden. Jag friskriver mig från ansvar för bakfall:D:D) träder konsumenttjänstlagen in och tar över och kräver fackmannamässighet och DET går inte att avtala bort.

Men då är det ju ingen fara kanske någon säger. Nej kanske inte, säger jag. I alla fall inte vad gäller våtrumsegenskaperna.

En eller faktiskt två ytterligare aspekter finns dock:

-dels att en framtida köpare bör upplysas om man känner till bakfallet och kan då komma att kräva prisavdrag och

-dels att ett försäkringsbolag med en kinkig skadereglerare kan vägra eller nedsätta ersättning vid skada pga just bakfallet även om det inte är 100% uppenbart att just bakfallet varit orsaken till skadan. Försäkringsbolaget resonerar lite som mig ovan. Är det fel på fallet är jobbet inte fackmannamässigt och då reduceras ersättningen eller utgår ej alls.

Men då ska det som sagt vara en ganska kinkig skadereglerare men det har hänt.

KORRIGERA BAKFALL
Slutligen frågan om att fixa/korrigera bakfall. Att fixa bakfall med fix som är det vanligaste förslaget från hantverkare, även erkänt duktiga sådana som givit råd på forumet:mad:, går inte och är inte ok. Det är ENBART en kosmetisk lösning, dvs det ser möjligen ok ut men det påverkar inte bakfallet i sig. Fallet ligger i tätskiktet och MÅSTE således korrigeras i tätskiktet.

OBS att lägga ett nytt YTTERLIGARE tätskikt på ett "korrigerat fall" är inte heller är ok. Två tätskikt=BIG NO! NO!

Att ta bort plattor och spackla upp som nästan är lika vanligt förslag är således inte heller ok och då riskerar man ju också att skada tätskiktet så det blir DUBBELFEL.

Att bara göra om golvet - NEJ det är inte OK det heller. Skarven mellan väggen och golvets tätskikt blir i praktiken inte godkänd.

Nej, den det enda korrekta är att göra om ALLT (väggar, golv, tätskikt osv) och göra rätt. Inte konstigt att hantverkare gör ALLT för att dölja sina misstag. Det är ju en ekonomisk katastrof att behöva göra om jobbet utan extra ersättning och då även bekosta det nya ytskiktet.
 
Thomas59
Limponen skrev:
Jag lägger in lite fler bilder så här på morgonkvisten (nåja)

När man tvingas klyva plattorna i småbitar som de gjort vid den här väggen...
[bild]

Brukar man inte välja att göra det där det syns minst, alltså på den här sidan?
[bild]

Speciellt som de valde att göra det på den sidan i duschen...
[bild]

:surprised:

//Linus
Helt korrekt, men så smala plattor som du visar upp ska man helst undvika helt om det går. Man brukar säga att plattorna inte ska vara smalare/kortare än ca 2/3 av en helplatta.

Om det är motstående sidor du tagit kort på skulle mittenraden troligen ha centrerats vilket skulle ha gett ett bättre intryck. Kan man "gömma" smalare plattor än 2/3 av helpaltta KAN det i vissa fall vara en bättre lösning. Med gömma menar man ställen dit blicken inte direkt letar sig och det brukar var UNDER möbler eller direkt vid ingång. Ögat/hjärnan är iofs inte så känslig för symmetrifel så en besökare noterar knappast men vet DU om det kan du reta dig till dödagar.

Märkena på plattorna vet jaag inte, kan ju vara skav av något slag. Testa med suddgummi. Du kan också testa olika metoder på någon plats som inte syns. De ser iofs inte om märket går bort men du ser om det blir blankt. Något lösningsmedel kan kanske bita på fläckarna.

Noterar att plattsättaren försökt liva upp ditt trista val av jämnstora kakelplattor genom att variera fogbredden:rolleyes:ordentligt. Smart tänkt.......................................not!
 
Intressant läsning om bakfall, men som du tidigare påpekat lite svårt att kontrollera i mitt fall. Dock ser ju brunnarna förjävliga ut och MÅSTE åtgärdas. Att bara byta plattorna runt omkring brunnarna verkar ju inte vara ett alternativ med tanke på tätskiktet. (Fast det tyckte såklart hantverkaren....)

Jag har en kollega/vän som även är snickare och dessutom pedant. Han ska komma hit imorgon och kika lite på eländet. Har även mailat honom länken till den här tråden. Ska bli spännande att höra vad han tycker.

//Linus
 
Thomas59
Är handdukstorken ansluten på ett gammalt radiatorkoppel? Kanske inte den optimala lösningen.

Varma och torra handdukar bara på vintern eller när det är kallt! På sommaren då? El är faktiskt att föredra i dessa fall men DET är en högst personlig åsikt.

Inte ovanligt att göra som du gjort.
 
Thomas59 skrev:
Helt korrekt, men så smala plattor som du visar upp ska man helst undvika helt om det går. Man brukar säga att plattorna inte ska vara smalare/kortare än ca 2/3 av en helplatta.

Om det är motstående sidor du tagit kort på skulle mittenraden troligen ha centrerats vilket skulle ha gett ett bättre intryck. Kan man "gömma" smalare plattor än 2/3 av helpaltta KAN det i vissa fall vara en bättre lösning. Med gömma menar man ställen dit blicken inte direkt letar sig och det brukar var UNDER möbler eller direkt vid ingång. Ögat/hjärnan är iofs inte så känslig för symmetrifel så en besökare noterar knappast men vet DU om det kan du reta dig till dödagar.

Märkena på plattorna vet jaag inte, kan ju vara skav av något slag. Testa med suddgummi. Du kan också testa olika metoder på någon plats som inte syns. De ser iofs inte om märket går bort men du ser om det blir blankt. Något lösningsmedel kan kanske bita på fläckarna.

Noterar att plattsättaren försökt liva upp ditt trista val av jämnstora kakelplattor genom att variera fogbredden:rolleyes:ordentligt. Smart tänkt.......................................not!

Japp, det är motstående sidor. Hade han gömt de smala plattorna under komoden och bakom toaletten hade jag inte klagat, även om det så såklart är bättre att centrera plattorna som du säger. I duschen har han valt att lägga de smala plattorna på "komod-sidan" Han kunde ju åtminstone valt att lägga dem på samma sida kan man tycka.

edit: Det är fem hela plattor + den lilla plutten vid väggen. Hade han centrerat plattorna hade det blivit halva den lilla biten på var sida så det hade nog inte varit optimal heller.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.