Hej!

Vi har nyligen renoverat vårt badrum men känner oss inte helt nöjda och tänkte därför rådfråga er om vad man egentligen ska acceptera. Det är en väl ansedd byggfirma med alla tillstånd som krävs som har utfört jobbet.

Min första fråga gäller rördragningen till handdukstorken.
De har behållit de gamla rören till elementet och de är dragna genom golvet (betongbjälklag) och därmed genom tätskiktet. En bekant hävdar att detta inte är tillåtet. Vad tror ni om det? I övrigt kan ju sägas att det inte är särskilt snyggt gjort då de inte ens avlägsnat isoleringen som sitter runt rören pga.den blåbetong som fanns i golvet.

ror.jpg
rördragning - handdukstork

Min andra fråga gäller fönstret.
De har helt sonika behållit det gamla fönstret, kaklat in mot trät och sedan målat med oljefärg. Fönstret är i duschen och utsätts alltid för väta när duscharna används. Är detta godkänt? De har dessutom snålat på kaklet och använt 2 cm stora bitar för att slippa skära sönder en ny platta. Inget fel direkt kanske, men det känns snålt att spara in på sådant. Jag hade inte gjort det om det var jag som gjorde jobbet.

fonster1.jpg
fönster

Plattorna runt fönstret trycker ner den övre listen vilket får fönstret att "hänga". Dessutom syns kanterna på plattorna runt listen, och det är inga snygga kanter precis...

fonster2.jpg
fönstret "hänger"

fonster3.jpg
kant runt fönster

Jag fortsätter i nästa post...
 
Tredje frågan gäller golvet.
Vid tröskeln till dörren har de på ena sidan slagit ut en flis, och på andra sidan skurit ut för mycket ur plattan. Detta måste de naturligtvis byta, men jag tar med det ändå.

troskel1.jpg
tröskel - höger sida

troskel2.jpg
tröskel - vänster sida

Golvbrunnarna ligger inte i mitten, och de ligger heller inte lika utan lite förskjutna i förhållande till varandra. Dessutom har de använt olika tekniker för att lägga plattorna runt brunnarna. De ligger intill varandra så man ser båda brunnarna samtidigt. (Golvet ÄR snyggare i verkligenheten)

brunn1.jpg
brunn nr ett...

brunn2.jpg
och brunn nr två

Sista frågan gäller kalesättningen på väggarrna.
På några ställen har kakelsättaren slagit av hörn på plattorna, men använt dem ändå och lagt i lite extra fog.

horn.jpg
trasigt hörn

Bakom blandarna lyckades de inte så bra heller. (ser värre ut i verkligheten än på bild)
blandare.jpg

I övrigt finns lite störande detaljer som att spotlightsen i duschen sitter i mitten, medan duscharna och brunnarna är förskjutna lite mot yterväggen. (Tanken var att dessa skulle sitta i mitten med.) Vidare skulle jobbet ta två veckor, men vi var utan dusch i nästan sex veckor och än är inte bygget besiktigat. (Det blev "klart" för snart fem veckor sedan.)

Är det vi som är gnälliga och petiga eller borde man inte kunna förvänta sig mer? Man köper ju inte en ny bil till fullpris och accepterar diverse repor & bucklor menar jag.

Långt inlägg, jag vet, men jag hoppas på lite input från er proffs! d^_^b

//Linus
 
Redigerat:
verkligen trist när de fuskar så, såg ju inte alls kul ut den där trasiga kakelplattan som va utfylld med fog som lagning. klart du ska klaga!
 
  • Gilla
pioneer
  • Laddar…
Thomas59
Gamla rör genom golvet är ok vid renovering men det är ju inte snyggt gjort, finns det tätskiktsmanchetter på rören?

Plattfördelmingen i fönstret är inte snygg, borde kunnat göras på annat sätt.

Fönsterplaceringen, i duschen (?), är inte så lyckad men kanske inte så mycket att orda om, inte kakelsättarens fel :D

Listerna i fönstret ska givetvis inte hänga och hur har dom fått plattkanten att se så ful ut?

Golvklinkers vid dörrpost ser ut att vara gjort av en 5-åring, inte ok. Finns det uppvik på tätskiktet vid dörrtröskeln, går ej ett se riktigt men det ser inte ok ut?

Plattdelningen vid golvbrunnarna är förfärlig, vd det verkligen en riktig plattsättare som gjorde jobbet?

Samma gäller vid duschblandarfästet.

Att inte byta chippade plattor direkt är INTE ok. Sådana ska inte finnas alls.

Jobbet ser helt klart amatörmässigt ut och kan tom vara tveksamt vad gäller tätskiktet och jag skulle inte betala en spänn innan allt är fixat. Problemet är väl att firman måste göra om ALLT från början då det inte är ok att börja bila bort enstaka plattor.

Även om tätskiktet är ok är utförandet rent estetiskt inte bra, inte ens om det var ett lågprisjobb.

Trist att behöva säga det men inte direkt ovanligt. Det finns hur många exempel på forumet med i stort sett identiska fel.

Beklämmande att dessa blindstyren och klantar till hantverkare får fortsätta att sabba folks badrum.
 
Vad det gäller tiden så är en badrumsrenovering på 2v föga troligt, då måste allt klaffa i minsta detalj. 4-8v är mera troligt...

Plattsättningen runt brunnarna, de avslagna hörnen och utfyllnaden med fog skulle jag anmärka på, ser inte proffsigt ut. q(;^;)p
Vad det gäller elementrören så tror jag det är tillåtet så länge genomföringen inte är i själva duschen, jag skulle måla lite vit färg på dem.

Hur man skulle lösa problemet med att fönstret hamnar i duschen vet jag inte...
Vad hade ni avtalat om fönstret, byte, eller?
 
Tack för svaren!

Vi hade väl ingen direkt deal ang. fönstret förutom att det skulle bli bra och vara godkänt typ. För oss är det inget problem att de behöll det gamla fönstret, bara det är godkänt som sagt. Känns som att det kanske inte blir sådär jättetätt med lite kakel och färg, men vad vet jag. Det gamla badrummet var inte godkänt av försäkringsbolaget så det lättaste är väl kanske att ta hit en besiktningsman som kontrollerar att allt är godkänt och så får vi klaga på det kosmetiska som vi inte är nöjda med.

//Linus
 
Plattsättning är nog den vanligaste frågan när det gäller missnöje med hantverkare i det här forumet. Det verkar vara för enkelt att få jobb som sån. Jag skulle anmärka på samma som Thomas59, det ser verkligen inte ut som om det varit ett proffs i farten hos Er, jag har gjort det bättre själv utan andra förkunskaper än att fråga säljaren av kakel och kollat tillverkarnas hemsidor. Gör det själv i fortsättningen, det är rent praktiskt inga svåra moment egentligen och som hempulare har man tid att fixa till de plattor som syns så det blir snyggt. 2 cm rimpor vid fönstren är inte snyggt och lösningarna runt första golvbrunnen e ju ett skämt väl??
 
Ska man göra allt själv hela tiden kan det lätt leda till besök av arga snickaren...:D
Anlita ett proffs istället... Jag vet, de kan vara svåra att finna...:rolleyes:
 
Thomas59
Jag klagar ju så mycket på hantverkare så jag kanske bör förtydliga att det ju faktiskt är två områden som arbetet bör bedömas utifrån:

Det första är om våtrummmet är utfört enligt tillgängliga branschregler för våtrum - det kan man inte med 100% säkerhet säga utifrån bilderna. Det kan vara ok men manschetter kring rören i golvet = tveksamt och dörrtröskeluppvik = tveksamt. Går ju inte att se ordentligt. Huruvida fönsterkonstruktionen är ok går inte alls att uttala sig om. Fönster i dusch är ju olämpligt men om flytt inte var del av uppdraget är ju frågan hur tätskiktet är gjort kring fönstret?

Det andra är själva det estetiska utförandet dvs finish, noggranhet, plattfördelning, fogsprång/fogbredd, kluriga lösningar/lata lösningar osv.

Ett jobb kan ju våtrumsmässigt vara ok men se ut som skit och tvärt om.

Problemet är att ser det ut som skit så går det egentligen inte att fixa utan att göra om ALLT från början pga att våtrumsreglerna i praktiken inte medger att man tar bort och ersätter kakelplattor/klinkers i efterhand. Med ALLT menas väggar OCH golv med helt nytt tätskikt.

Det är av det skälet viktigt att gå igenom med hantverkaren vilken finishnivå man accepterar och att löpande (i princip under arbetets gång) kontrollera att arbetet utförs enligt överenskommelse. Man ser ganska snart om hantverkaren har lite känsla för feeling när det gäller utförandet och verkar det ok kan man lätta lite på uppföljningen. Verkar det gå åt pipan bör man agera blixtsnabbt och kanske överväga att avbryta arbetet. Saknas det estetiska sinnelaget hos hantverkaren kommer det INTE att uppstå bara för att hantverkaren lovar bot och bättring. En gång klant allltid klant gäller i stort sett.

En sak som inte berör TS är att man ALLTID bör kolla fall efter flytspackling men innan tätskikt. Få hantverkare gör detta vilket är mer än konstigt och kan inte bero på annat än ren och skär lathet kombinerad med mer än lovlig klantighet och okunskap. ALLA problem med bakfall skulle vara ett minne blott om kontrollen utfördes innan ytskiktet läggs på.

Det är väl kanske så att många hantverkare helt enkelt inte KAN flyta ett korrekt fall men tar på sig uppdrag i alla fall och hoppas att kunden inte märker något.

"Bakfall fixar vi med fixet" är ett svar som jag tom sett erkända experter på detta forum uttala. Det är ju helt felaktigt men uttalas det med en visss grad av auktoritet kan det nog lura någon.
 
Finns tyvärr inte mycket att tillägga än det som sagts redan.
Väldigt beklagligt att ni råkat ut för en sådan s.k hantverkare.

Gör om, Gör rätt...

Med tanke på hur ytan ser ut så hade jag inte vågat lita på att underarbetet är rätt utfört.
 
Thomas59
Ska väl inte bara klaga, det gör ju inte saken bättre, utan kommer med ett råd också:

-Innehåll betalning, helst hela summan , men i alla fall så mycket du kan, dvs betala INGA fakturor.

-Ta in en oberoende besiktningsman som får utföra en besiktning.

Hantverkaren har rätt att försöka fixa de fel som kan konstateras (2 ggr tom tror jagq(;^;)p) men det gäller i praktiken i första hand objektiva fel dvs fel på utförandet i tätskikt. Det gäller i princip även estetiska fel men det kan vara svårt om inte omöjligt att visa på vad som avtalats.

Du bör nog ev kunna avvisa "reparationsförsök". Att börja knacka bort plattor och fixa och trixsa är INTE OK - alldeles oavsett vad hantverkaren säger. Vad som gäller är HEL omgörning, med säkerhet om fel i tätskikt konstateras men troligen även utan fel i tätskikt.

Koppla in ARN, gör anmälan till branschorg, osv osv. Denna typ av hantverkare bör förhindras att utföra arbete:mad: hos betalande kunder. Prata med kommunens konsumentvägledare.

Lite sent men - Kolla våtrumscertifikat - är du säker på att firman har det? Kolla F-skatt mm mm.

Ber om överseende med att jag blir liiiiite upprörd men det är ju för bedrövligt. Även om tätskiktet är ok borde man ALDRIG behöva se jobb gjorda av proffs (???) som är sämre än vad en hemmafixare skulle godkänna vid första egna försöket att tex kakla ett badrum.

PS. det finns i alla fall ett tidigare i det närmaste identiskt fall (och massor av liknande) beskrivet på forumet där kunden tog in besiktningsman osv. Sök så skall du finna, där får du fler råd och tips om hur du går till väga Ds.
 
Redigerat:
Freddy_kruger skrev:
Ska man göra allt själv hela tiden kan det lätt leda till besök av arga snickaren...:D
Anlita ett proffs istället... Jag vet, de kan vara svåra att finna...:rolleyes:
Det var ju det som TS gjorde, anlitade ett proffs :rolleyes: det finns ett oräkneligt antal trådar på forumet som handlar om proffs som gjort sämre jobb än amatörer gör, plattsättare är återkommande föremål för såna trådar.
Jag tycker inte att man ska anlita proffs annat än i yttersta nödfall, vissa el-jobb hör dit tex. men att flyta ett golv och efteråt kolla fallet innan tätskikt är inte så svårt, inte att rolla på rätt antal lager av tätskiktet heller, sätta kakel handlar om att vara noggrann.
Jag har gjort hela vårt badrum i källaren men tänker ta in ett proffs som hjälp när jag gör samma jobb i övervåningen (svårare lösningar på fall och golvbrunn + att övervåning är känsligare än källare) men väljer då en kille jag känner så jag kan vara med och göra jobbet. Lär mej samtidigt som jag ser att det blir ok och kan ställa dumma frågor. Så har jag gjort med rörmokaren också, det får hellre ta tid att hitta rätt gubbe som går att samarbeta med än att leja in en klåpare som den TS haft i sitt hus.
Jo det kan vara så att den som gör ett estetiskt dåligt jobb har gjort underarbetet/tätskiktet bra, men det är osannolikt. Skiter man i resultatet som syns har jag svårt att tro att man la ner nåt engagemang på jobbet som inte syns.
 
Haha!

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta men jag väljer att skratta, iallafall för tillfället. :D

Det känns iallafall skönt att få det bekräftat att det inte är vi som är gnälliga utan byggarna som är klåpare!

Till saken hör att deras murare/kakelsättare skadade sig på ett annat jobb och blev sjukskriven varpå de fick ta in en ersättare. Detta är en gammal murare med mycket erfarenhet, men kanske har han gått och blivit för gammal helt enkelt? Jag kan inget om badrum men det har sett väldigt bra och proffsigt ut under arbetets gång fram tills kakelsättaren kom in i bilden.

Jag har påpekat några av de grövre felen som t.ex golvbrunnarna men då sa företagets ägare att det inte var några problem eftersom de hade plattor kvar och kunde byta dessa. Känns ju sådär bra med tanken på vad ni skrev här ovan, att det inte är ok att göra så. (Nu har jag slutat skratta och börjar bli lite förbannad igen...)

Ang. betalningen har vi stött på lite problem där med. Vi har ju tänkt utnyttja rotavdraget. Enligt firman räckte det med att fakturan utfärdades i år, men så visade sig ju inte vara fallet utan den måste vara betald innan årskiftet. Därför fick vi en faktura på enbart arbetskostnaden i förrgår som nu ska vara betald innan året är slut, så ska vi göra upp resten sen. Tanken var att inte betala alls innan det var klart, men om vi vill nyttja rotavdraget får vi nog betala första delen och hålla inne med resten av pengarna. Eller har vi genom att betala fakturan godkänt arbetet?

Att ta in en oberoende besiktningsman känns helt klart som ett måste!

Tack igen för alla svar!

/Linus
 
Thomas59
Hmm, ja det var ju lite klurigt med rotavdraget. Har faktiskt inte koll på reglerna där. Avråder dock att betala då det är ert enda påtryckningsmedel. När ni betalat lär ni inte se röken av varken hantverkaren eller kompensationspengar.

Nu kan ni ju göra rotavdraget på kommande år även om ni då måste vänta på pengarna men det kan man komma runt genom att helt enkelt ansöka om jämkning motsvarande rotavdraget. Inte alla som känner till det men så kan man självfallet göra.

Det löser i alla fall problemet med att betala innan ev reklamation är löst av hantverkaren.
 
Jan-Å, nu menade jag inte alla amatörer som utger sig för att vara proffs.
Jag syftade på ett riktigt proffs. I det här fallet så var det väl på sin höjd en glad amatör...

Att göra allt själv är väl ändå få förunnat, alla kan inte allt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.