Hej!
Har ett hus från 1965 som är byggt i lättbetong (siporex enl säljaren) och bor i södra Skåne :)

Såhär såg en av ytterväggarna ut i våran källare. Troligen målad med "fel"-färg och även original dränering.
Skadad källarvägg med flagande puts och synlig murblockstruktur bredvid en radiator och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har jag börjat renovera väggen ifråga och både färg och puts ramlar av vid minsta beröring.
Yttervägg i källare med avskalad puts och synliga murblock, skador och renoveringsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har skrapat hela vägen ner till själva murblocken men det är ju ett j*vla jobb. Jag antar att jag måste få bort all gammal puts innan jag kan lägga ny puts och sen måla med silikatfärg?
Källarvägg med avskalad puts som visar underliggande murblock, med synliga skador och ojämnheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Behöver jag få hela väggen ren? Eller kan jag lämna själva biten som är ovan mark orörd (den är bra och har inget släpp)? Vad finns det för bra verktyg för att få bort all den gamla putsen från murblocken? Just nu hackar jag med en kofot och hammare...

Sen tycker jag inte riktigt att murblocken ser ut att vara siporex i källaren om man tittar närmare på block som har fått skador och man kan se vad som finns "innuti"??
Närbild av en gammal murad källarvägg med avfallande puts och synlig skada på ett av murblocken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Yttervägg med flagande puts och synlig skada på lättbetong i källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tack på förhand!
 
Redigerat:
D09
En hammarborr med mejsel borde underlätta tror jag.

Kolla julas grejor. Brukar ha ett paket/ väska runt 5-800kr

Hur är det med fukt / dränering?
 
Den där resan har jag gjort i källaren i fyra rum. Jag hade två stämjärn liggande varav jag offrade den slöare. Slog med en hammare och tog rum för rum. Har även mejselhammare men jag upplevde den som tung för uppgiftenn.
Jag föreslår att du tar bort allt som släpper och allt som har bom bakom sig och faktiskt lite runtomkring.

Jag primade innan och putsade upp med Putsbruk C, i de fall som primern tog slut förvattnade jag med vatten och det sitter idag lika bra. Målade med silikatfärg efter 8-12 veckor, minns inte riktigt. Om du inte har dränerat ser du på den nya putsen var det torkar sämre.
Ta rum för rum och ta det för vad det är. Det ska ner och ut och nytt material upp.
Min filosofi är att inte betala någon för saker man klarar av att göra själv och detta jobb kostar mest i tid och ork.

Kan inte uttala mig om vad för block du har tyvärr.

Glöm inte ge utsidan på dina väggar en omgång. Jag var inställd på platon och cellplast men fann billigare per kvadratmeter med Pordrän på http://www.billigamarkprodukter.se/70-pordran-skivor.

Lycka till på vägen!!
 
Jag har gjort samma sak i ett rum i källaren. Jag krafsade bort det som var löst och körde bort resten av färgen med betongslip. (Dammar mycket. ) Du behöver inte få bort all gammal puts innan du putsar om. Bara färgen.
 
Tack för alla svar, dräneringen är från -65 så den behöver säkert förnyas också, de får dock blir nästa projekt (kostar en slant).

Då krafsar jag bort all färg och all lös puts. De sitter bra på en hel del ställen och där är ingen bom. Gäller framförallt de ställen som var helt "fria" från färg blåsor.

Klart går jag på med hammaren så lossnar de där med, men om de inte behövs så lämnar jag de orört.

Här ser man var jag har skrapat ner till murblocken och där jag skrapat bort all lös puts men lämnat ett tunt hårt lager kvar, borde gå att ny putsa på detta?
En vägg med delvis bortskrapad puts, exponerade murblock och löst puts på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Uppar tråden lite, nu har jag fått bort all färg och puts på min vägg :) Dags att återställa, tänkte slänga på ny puts och sen måla med silikatfärg.

Något jag ska tänka på, speciell puts för källarvägg? De är en yttervägg med dålig dränering så fukt finns.
 
Hej,
Bra jobbat, inte på min topp 10 lista över saker att göra.
Mur och Putsbruk C ska du använda. Fin s på Bauhaus för runt 40 kr säcken. Jag har testat att kasta på men det gick sådär. Alla väggar har jag "strukit" på med rivbräda.
Låt torka 8-10 veckor innan du målar med silikatfärg.
Du ser annars vilka områden som inte torkat, de är av mörkare karaktär.

Thumbs up!
 
Nä verkligen inte, det var förb*nnat drygt :) Det värsta är att för eller senare kommer fler väggar i källaren behöva samma omgång.

Okej, ja jag är inte så rutinerad heller så det blir nog att stryka på det bara såfalll. Ska man fukta väggen innan man drar på putsen? Behöver man "näta" eller det är overkill för en källarevägg?
 
Jag vill inte gärna förstöra det roliga du har framför dig men att putsa är inte topp 10 heller hehe.. Ganska tungt oavsett teknik.
Jag hade fuktat väggen innan jag putsar mest för att det nya bruket inte ska torka ut å snabbt. Jag har både förvattnat med vatten på några väggar och på andra har jag blandat 2 delar vatten och en del primer och sprayat på. I efterhand kan jag säga att det sitter lika bra. MEN jag gillar att förvattna med primer och vänta upp till 24 timmar för att ytan suger som minst efteråt.


Jag hade dock inte nätat, det kommer sitta som.. gjutet.

Ett tips från en annan novis; blanda till halva säcken första gången, dels för att det är tungt och dels för att du märker hur mycket det går åt. Se sedan till att ha någon timme att pilla naveln på medans det brinner och riv av efter 60-90 minuter med en rivbräda för att få undan ojämnheter.
Spraya med lite vatten så får du en vacker yta. Vissa drar vid detta tillfälle med en kvast för att få vackra svepande rörelser. Det sket jag i och rev bara av väggen så jämt det gick. Resultat oavsett är snyggt och absolut bättre än innan.
Sen när du lägger på färg så är det ett Kodak moment, värt att rama in.

Jag tycker det är kul och bra att du gör detta själv, dels för att spara en slant men också för att inte göra som "många" andra gör; klär in väggen med stålreglar och gipsskivor. Det ena sättet är väl inte bättre än det andra men det känns bättre för mig att göra ett grundligt arbete från början.


Bla, bla bla... Här pratar jag på och allt du vill göra är komma igång och putsa vägg. Låt mig inte störa :(
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Den väggen hade jag absolut nätat.
 
Tack för alla tips! Det blir nog inte förrän till helgen så stör gör du absolut inte :)
Arbetsmoment tänker jag mig lite såhär:

Fukta väggen.
Dra på putsbruk med någon form av stålbräda.
Riv av med en rivbräda.
Eventuellt fukta igen och köra en runda till med putsbruk för att bygga lite mer.

Verkar vettigt?
 
Ja, för mig verkar det vettigt men Stefan N föreslog nätning. Mina väggar var som dina och jag nätade ej och det blev bra ändå. Om han föreslår det så finns det ju en anledning till det.
Om du tar en murarslev och öser upp på rivbrädan så kan du lägga an mot väggen och dra uppåt så putsen fastnar. Jobba nerifrån och upp. Svårt att förklara men du pressar emot och för rivbrädan uppåt. Då ska det gå bra. Ha det rent under för det kan bli mycket spill som du kan plocka upp.
Usch, jag har två sektioner på mina väggar att putsa och lusten är försvunnen. Vore bra för mig att även få det gjort i helgen.
 
Siporex är egentligen inget höjdarmaterial i källarväggar, det suger vatten som inget annat.
Jag hade nog hellre satsat på att fixa dräneringen på utsidan innan jag hade gjort nåt inne.
 
Så nu har jag iallafall putsat väggen, vilket slitjobb!! De blev ju inte direkt jämt och fint heller, de beror ju nog på att det var första gången jag putsade en vägg :)

Känns som att väggen skulle behövas bredspacklas för att bli jämn och fin, fast de gör man nog inte på en putsad källarvägg?
 
Redigerat:
Tar gärna emot bild :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.