Behåll husets karaktär. Vit puts, men måla inte grunden mörk, den ska vara i en slags neutralt grå färg (läste expertråd om grundfärg ngnstans). Ögat ska inte dras till den mörka färgen utan se det vita huset. Bra att flnsterluckorna togs ned. Jag gillar barrväxter men du har lite väl många, öppna upp och gör entren lite mer välkomnande, nu ser det ut som man stoppas av dem.
Om du satsar på ceder kan även balkongräcket bli lika. Annats tror jag grå trädetaljer skulle vara fint istället för allt det bruna. Det röda teglet vid dörren tycker jag är snyggt.
 
Snälla förstör inte den fina fasaden med träinlägg! Karaktären på ert hus är underskattad och om några år kommer denna stil att romantiseras precis som vi idag romantiserar nationalromantiken.

Om taket är svart så kör på plåtdetaljer i aluzink för såväl takplåtar som rännor och fönsterbleck. Kör matchande alu-färg på belysningsarmaturer och trappräcke. Om ni vill renovera balkongen så varför inte byta den bruna plåten mot korrugerad aluzinkplåt?

Förstör för allt i världen inte entretrappan i betong. Om den är i bra skick kan den kläs med granitklinker. Sockeln kan målas i en mellangrå färg som matchar stenen.

Jag skulle behålla pelarna vid entrén, sätta in en dörr i teak (denna kan gärna vara av modernt snitt), och lägga aluzink på entretaket.

Stilen på fönstren är fin. Om ni ska byta fönster så kör med samma utseende, dvs bred, centrerad karm. Spröjs gör sig inte på ett sådant hus.

Om om de små fönstren med blyinfattat glas är i fint skick så skulle jag bara renovera dem. Sådana pärlor är helgerån att förstöra.

Markiser i modernt snitt med rak kappa blir snyggt till. Gör på en mörk grå väv som släpper igenom ljus. Finns en fin hos handlare som för markistyg.

Tycker som Jäderberg att teglet runt entrén bör behållas om det är i bra skick. Det hör till husets karaktär.

Jag hoppas att folk slutar förstöra sina vackra, harmoniska villor från 40- och 50-talen. Här pratar vi stilrent och klassiskt i ordens sanna bemärkelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.