Halojj!
Blev med hus för ett halvår sedan och efter pannbyte, el, köks, och vardagsrums renoveringar är det nu när solen kommer fram dax att göra något åt den sunkiga/tråkiga utsidan.

Tanken var först att måla/putsa om, byta fönster och tak men då man ändå ska ge sig på den operationen hade det varit kul att göra ngt som ändrar husets karaktär då det ligger ett antal lika hus i kvarteret som just bara är målade och tycker det är lite tråkigt.

Altanen är planerad redan och kommer hamna på höger sida av huset och gå runt mot baksidan men steg 1 är ju att få ordning på det som är först.

En tanke var att putsa om och lägga in trä på sina ställen samt bygga om entrén men jag vet inte riktigt, fantasin är slut, dock kommer jag försöka få till större fönser uppe i kupan då sjön ligger framför huset.

Här finns ju massor utav idéer på detta forum så varsågoda spåna fritt vad ni skulle gjort låt fantasin flöda, tanken är att kunna sätta igång om en månad ungefär beroende på vad det blir för operation:)

20140125_161240.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20140125_161220.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20140125_161130.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej

Träfasad stående och liggande panel med midjeplåtar skulle nog passa på detta hus. Bara en tanke :D
 
Jag tycker att huset är fint som det är. Och att byta enputsfasad till trä känns som ett rejält nedköp. Jag skulle behålla helheten men snygga upp vissa detaljer. Kanske ta bort fönsterluckorna och byta tyg i markiserna.

Överlsg tycker jag att man ska vara försiktig med att ändra ett hus karaktär.
 
Behåll putsen för allt i världen! Putsad vit fasad är det snyggaste som finns och kombinerat med Cederträ är det hur snyggt som helst! (y)

Så: Byt ytterdörr och slå på Cederträ på det röda teglet runt dörren. Gör om entretaket med en-två liggande cederträbrädor som en rand av som "taklåda".

Slå på Cederträ på takkupan.

Slå på aluzink på alla vindskivor och byt ut takavvattningen samt plåten runt takkupan till aluzink (Eller måla den)

Göm värmepumpen, eller skaffa bergvärme

Måla sockeln i en mörkgrå nyans, typ mörkare antracit.

Skippa fönsterluckorna och byt fönster.

Byt ut markiserna till moderna med en färg som bryter och tar upp en färgton från cederträt. Rött kanske?

Glasräcke på balkongen med stolpar i varmzink och överliggare i cederträ

Byt räcket till något stilrent i varmzink.

Skaffa bredbandstv och ta ner antennen ;)

Edit: Är det sol på framsidan? Då kan en idé vara att bygga en balkong till takkupan och sätta in ett stort öppningsbart glasparti istället för fönster (om insidan tillåter det)
 
Redigerat:
Kul med lite svar ! Jo absolut det vore fint men jag tror jag putsen kommer vara kvar dock kanske eventuellt slätputsa huset..

Hehe fönsterluckorna som är så snygga? ;) De åkte faktist ner tillsammans med markiserna i helgen som var :)

Hahhaha mexitegel bredbandstvn är redan kirrat dock är antennen kvar! ;)

Bra inlägg förresten tror de hade kunnat bli riktigt snyggt med cederträt!
 
Hade också velat ha det vid takkupan dock trapp och toalett innanför så får nog skita i det...
 
Synd det är så ohemult dyrt bara med ceder, jag räknar ett par gånger om året på att byta de områden på vår fasad som idag är vanlig stående panel mot cederträ. Men det blir lika dyrt varje gång! :) Funderar på hur det skulle se ut med järnvitrol istället, men tror det blir tråkigt iom att det inte bryter av på samma sätt.

Ska förbi färgbutiken och kolla om det går att fuska med någon typ av bets eller lasyr.... :)
 
Hemfix skrev:
...och toalett innanför så får nog skita i det...
Ja, det brukar man ju göra :D
 
  • Gilla
Hemfix
  • Laddar…
Bra tanke! Vad ligger ca priset på?
 
C.a 550 kr/kvm :(
 
Ofasen ok, allt beror ju på hur mycket man ska ha iofs, lärken kanske ett bättre allternativ? Eller hur ligger den i pris?
 
Redigerat:
Cedern är ju klart snygg, lärken får jag kolla närmare på tror ja! Förbaskat snyggt att bryta mexit med detta..
 
Det är ju inte farligt, hur åldras de båda träslagen? Blir gråare båda två?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.