Ska jag spika/skruva i båda den liggande och sneda balken? Där jag gjort blå streck?
Takbjälklag med en markerad gul och två blå streck som visar var användaren planerar att spika eller skruva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomture61
En massa fint virke finns det i din lada + äkta tegelpannor :ok:
Varför inte banta ned ladan eller bygga en ny (garage) med det återvunna från ladan .
Behöver ju inte vara ett identiskt sätt att bygga (som ladan ser ut nu)
Takstolar kan göras mer moderna av det grova virket som finns .
 
  • Gilla
Lalu74
  • Laddar…
Tomture61
Det brukar inte bli så mycket kvar av virket då man har rivit så att riva och bygga av virket lönar sig sällan om man inte råkar vara långtidsarbetslös med överskott på tid och inga pengar.
Säger jag som brukar återanvända det mesta.
Däremot brukar det löna sig att ta vara på rivningsvirke till betongformar och annat där kvalitetskraven är lägre än på bestående konstruktioner.

Abel48
Du spikar i den sneda balken först och främst. Vill du kan du slå dit en skråspik i åsen för att få bättre sammanhållning men det är inte helt nödvändigt.

Kan du posta fler bilder av det tegelmurade fähuset så skall vi fundera på hur den delen skulle gå att bygga om. Hur menar du att tegelväggarna är "lösa"?
 
Takstolskonstruktionen är helt normal för sin tid och med förnuftig placering av portarna går det säkert att få ganska stora fria ytor mellan de bärande stolparna sedan du har tagit bort det som inte bär. En normal 12 tons traktorkärra eller stor paketbil skall säkert gå att få in på flera ställen och du behöver inte ha allt i ett enhetligt rum.
 
Ska ta lite mera kort sen på tegel delen efter jobbet. Sen funderar jag på hur man skulle kunna lyfta upp där ladan sätt sig. Gjuta lösa plintar och ställa under eller behöver man gräva ut och gjuta under. Och om man vill gjuta platta i en del hur gör man med stockar i golvet?
 
I den kalla delen skulle jag bara kasta ut de gamla trägolven med stockar och allt. Gräva bort skräpjorden och ta bort stenar som inte har någonting med grunden att göra. Fylla med 0-65 krossgrus och sist ett lager 0-32 ovanpå. Det duger som golv i uthus och på det underlaget kan man köra in vad maskiner och bilar som helst.

Där grunden har satt sig är första frågan om de gamla plintarna bara har sjunkit några centimeter rakt ned och sedan slutat sjunka. I så fall kan det rentav räcka med att lyfta under syllen och lägga tryckimpregnerade plankstumpar mellan gamla plinten och syllen till rätt höjd.
Om plintarna har blivit sneda eller ser ut att fortsätta sjunka blir det bäst att palla under bredvid plinten och ta bort gamla plinten och gräva så stor grop under den som man kan. Fylla gropen med småstenar eller grovt krossgrus till lämplig höjd. Gjuta en ny plintsula till exempel 1x1 meter och 30cm tjock med uppstickande armeringsjärn för plinten. Gjuta en ny plint ovanpå den.



I den blivande varmgaragedelen skulle jag gräva ur nogrannare och fylla upp med krossgrus och jämna ut med litet sand och lägga frigolit som isolering och gjuta golv på det.

Min tanke med att bygga om det tegelmurade fähuset till varmgarage/verkstad är att den delen säkert redan står på en hel stenfot av något slag och inte bara på plintar. Om tegelmurningen står någotsånär stadigt så han man ju gratis brandsektionerande väggar dessutom.
 
Bra idéer där! Verkar som plintarna börjat tippa lite baköver...följer väll med ladan baköver. Om man gräver ur och gjuter är de inte risk att de samlas vatten under höst/vinter som sedan kan frysa? Kanske man åker på dränering åxå?
Men den den murade delen är alldeles för liten för att bygga till garage. Är ungefär 3x4 meter bara och drygt 2 m takhöjd. Bifogar lite bilder om hur den ser ut och vilket skick det är i. Brickvägg med fönster i dåligt skick och förvarade verktyg i ett gammalt lagerutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tippande plintar vid en gammal murs väggkant med verktyg och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en äldre tegelmur med synlig skiftning och mossa, som behöver renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Murad vägg med sprickor och lutande plintar, litet fönster och trädetaljer på en röd ladugård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Murad vägg med sprickor och lutning, grov betongsockel och trasigt fönsterlut, gammalt virke i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla murade tegelväggar i en lada, visar slitage och tegel som tippat eller spruckit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal murad vägg på lada med synliga skador och lutande träplintar, verktyg på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tippande tegelplint med träbjälkar och synligt slitage i ett gammalt lada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Bild på en sprucken vitputsad vägg med murstenar som tittar fram och en trästolpe.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jaha. Tjälen har bråkat sönder murningen alldeles efter att djuren flyttade till slakteriet och fähuset blev stående kallt. Den delen av byggnaden är totalt kaputt.

I det läget skulle jag behålla resten av byggnaden men riva fähusdelen och bygga ett nytt garage på ny grund med nya väggar där fähuset och dyngstaden stod. Stötta upp taket så länge medan man byter grund och väggar under den sektionen. Eller riva taket också på den sektionen och bygga ihop det nya taket med de gamla taken vid sidorna.
Jag har varit med på ett sådant bygge. I princip blev det en stor uthusrad med varmgarageavdelning till kostnaden av varmgaraget. Ingen dålig affär.


Jag tror inte det behöver dräneras. Om man vill kan man ju gräva ned ett rör men jag tror att största felet är att de gamla plintarna har för liten bottenyta i förhållande till husets vikt och markens bärighet.
 
Ja de låter ju som en mycket bra idé! Får kolla om de går att stötta upp taket under tiden man river tegel delen. Och plocka av tegel taket över för att lätta på vikten. Men annars så får man riva ner taket helt och bygga nytt som du sa.
En fråga angående förstärkningen av takstolarna du sa, (Så de blir som ett A) blir de lagom med 45x145 ?

Mvh Anders
 
Jag tror det blir bra med 45x145. Vi använde 50x125 på en liknande konstruktion i samma storleksklass.
 
Tack då kör jag med 50x150 eller 50x125 beror på vad som passar bäst. Ska iväg under våren och såga upp lite stockar på en gammal bondsåg så då kommer man billigt undan på trämatrialet i alla fall. Tänkte man kanske kunde använda teglet från väggarna samt trasiga tegelpannor som fyll i botten då det är lite nivåskillnad och sedan fylla över med grus och isolering innan gjutningen? Tror du den gamla plattan i stall delen måste bort eller kan man gjuta ovanpå?
 
Du kan säkert använda gammalt tegel som fyllning under krossgrus i jordgolvsdelen men under betonggolvet i varmgaraget behöver du ordentligt grus. Tegel smular sönder och sjunker ihop litet med åren när det ligger i jorden. Under ett jord/grus golv betyder gammalt tegel bara att man får ösa in några skopor grus till med frontlastaren om 20 år men under betonggolv vill man inte att det skall sättna.

Den tidens betonggolv var oarmerade och brukar efter 50 års blötläggning i djurpiss ha ungefär samma hållfasthet som vårisen i det skedet när inte ens stadsbor vågar gå på den.
Jag skulle gräva ut ordentligt och ta bort alla gamla grund- och golvrester där varmgaraget skall stå.

Annars är gammalt murtegel ibland säljbart det också om bruket är tillräckligt lätt att få bort.
Annars är det bra som fyllning i spåren på sönderkörda traktorvägar.
 
Ja de får nog hamna i gamla sönder körda skogsvägar då.... om inte det blir fyll i delen med jordgolv. Hela ladan är byggd i en lutning efter marken så de skiljer över en meter i markhöjd i varje sida. Den murade delen ligger högst upp så garage passar ju bra där. Sen vet jag inte om de behövs isolering i plattan för kommer bara värma upp den delen vid behov kommer inte o ha värme på hela vintern .
 
Då skall du absolut ha isolering under plattan. Annars blir det så stor volym jord som skall värmas upp när du vill ha upp värmen,
 
Ja de har du rätt i.... och inte så dyrt egentligen med eps skivor om man tänker på vad allt annat kostar.... räcker de med 10cm betong över?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.