D Darenhall skrev:
Trappnos fungerar bra mot halkandet. Försökte sälja in min oerhört fantastiska matt idé och strösslade med ytterligare argument. Finns dock både mer eller mindre halkiga laminat golv och mer eller mindre halkiga plastmattor för den delen. Dock är greppet utför i snabba våningsförflyttningar viktigt och nåt att tänka på utöver att det ska se bra ut.
Går det att limma korkgolv på trappan ??
 
ricebridge ricebridge skrev:
Enklast men dyrast är att köpa renoveringssteg som finns på bättre byggvaruhus. Då lägger man bara över dem och limmar fast (ja, man får ju såga till dem förstås). Men dyrt, som sagt.
En billighetsvariant som jag har gjort är att ta vanligt laminatgolv (klickgolv) och limma på stegen. Sen måste man ju ha någon trappnos, förstås; i mitt fall blev det vanliga kantlister (se bild). Man kan också behöva komplettera med någon kvartslist i bakkant t ex.
Om du däremot har obegränsat med tid och tålamod så skaffa en bra trekantsslip och slipa hela trappan trären. Men då avsvär jag mig allt ansvar, ty det är fler än en som slutligen brutit samman i gråtparoxysmer och fått ledas bort skrikande efter att ha försökt sig på dylika projekt. Limmet må släppa nu, men när man ska karva bort resterna... ojojoj.
[bild]
Titta så fint med laminatgolv av samma slag som på golvet i hallen.
Hur fäste du trappnosen? Skruv+plugg eller bara skruv? Knakar det inte när man trampar på trappsteget efter monterat laminat och kantlist?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.