Förstår att du är ”kär” i det charmiga huset. Så tråkigt att det fått förfalla. Såg på TV att om bara taket är helt kan det vara värt att renovera - om inte är skadorna oftast för stora. Var tacksam att du slipper slita och lägga varenda öre på det huset! Min stuga är rena lyxen och ett under av perfektion i jämförelse, men den har jag fått rådet att riva och den har orsakat mig en hel del ångest och bekymmer med ekonomin. Köp inte på dig stora problem. Du kommer att hitta något mycket bättre med tiden.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Brukar komma ut en hel del liknande hus till salu ett par år senare. Där man ser att man börjat renovera. Det kanske är nytt tak och man har rensat ut allt förstört. Och sen har man insett sina begränsningar.

Pengar, fritid, liv. Det är vad man får offra.

När man pratar om "adoptera ett ödehus" så är det lätt att man skapar en romantiserad bild av renovera och gamla hus.
Hade alla dessa hus varit fynd hade nån redan tagit sig an dem...

Jag har följt ett par bloggar genom åren där folk renoverat hus, stationsbyggnader med mera. Och även de som varit hantverkskunniga har i 3 av 4 fall skiljt sig.
 
  • Gilla
Hella1 och 1 till
  • Laddar…
U Ulmian skrev:
Tja...

Det där innebär extremt mycket jobb, stora kostnader och ett mångårigt projekt.

Du bör vara hyfsat snickarkunnig men åtminstone ta hjälp av dem som kan och förhoppningsvis är billig inom familj, släkt och bekantskapskrets.

Jag och min familj köpte ett torp/sommarstuga i september 2016. Allt såg pittoreskt ut. Solen sken, trädgården löpte genom en björkskog mot sjön. Säljarna var i 80-årsåldern och ingjöt förtroende och tillit.

Nu, 3 1/2 år senare, har vi i princip gjort allt som tänkas kan. Vi har rivit alla innerväggar och innertak. Rivit veranda och öppen farstukvist. Rivit bort gamla plåttaket och ersatt delar av en myrangripen nockås. Tagit bort gamla golvåsar samt grävt ur krypgrunden rejält. Bytt alla fönster och dörrar. Fixat nya golvåsar med isolering och nytt golvspån. Reglat cc60 utvändigt timret med reglar och sedan isolerat och spönat med liggande panel. Reglat innerväggar och isolerat. Ett lager OSB och ett lager gips. Nu är väggarna spacklade och slipade. Innertaken är på plats via nedregling, isolering och panel. Yttertaket är sedan ngt år reglat och isolerat på befintligt planktak. Rote, takpapp, läkt och ny pannplåt och bandtäckning.
Det är är ett helt annat hus än det som ni köpte. Jämfört med en reparation av skadorna och tydligen har ni byggt ut det 50 procent dessutom...

Fördelarna är naturligtvis att det exv inte längre drar längst med golvet ...
 
Stickan56
Om läget är bra så kan man köpa tomten och sedan bjuda in brandkåren till ett bra övningsobjekt.:surprised:

Stickan
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Lite sugen blir man ändå...
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Om läget är bra så kan man köpa tomten och sedan bjuda in brandkåren till ett bra övningsobjekt.:surprised:

Stickan
Aha, är det du som är Tänd-Stickan?
 
  • Haha
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
T
J Stormfrog skrev:
Hej!

Nu ligger det en trevlig kåk ute, för entusiasten ett drömklipp för realisten kanske en mardröm.

Men vart går egentligen gränsen för en normal person med begränsad budget? Hur mycket jobb är det att få ett sånt här objekt beboeligt? Någon som har erfarenhet av att renovera ett liknande objekt och kan delta med sig av sina erfarenheter?

Här är objektet:

[bild]
[bild] [bild] [bild] [bild]
Bara stommen är bra kan man nå långt med några pytsar färg och mycket arbete. Folk river alldeles för mycket i gamla fina hus med mycket rejäla konstruktioner och vackert hantverk och estetik och ersätter med det moderna själlösa.
 
  • Haha
Stickan56
  • Laddar…
L
Kolla med Facebook-gruppen BVP köp, sälj och diskutera (byggnadsvårdsportalen) där man har avsevärt större erfarenhet av sådant än här.
 
Om det är ett bra läge med fin tomt och samtidigt snudd på omöjligt att få bygglov, kan det vara ett möjligt sätt att få till ett fint hus. Men väldigt mkt jobb, om man inte är rik.
 
Det där är inte ett objekt för en normal person, utan ett objekt för ovanliga personer.

Jag tänker mig ett par utan barn och hög arbetskapacitet där båda är inställda på att jobba så gott som varje ledig dag och kväll på huset under ett flertal år. Man måste kunna bygga och snickra och helst också el och VVS.

Jag skulle gissa en kostnad i storleksordningen 500.000 - 1.000.000 kr i material och 3000-6000 arbetstimmar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.