Jag tror Maxals köksskåp är från tidigt 60-tal (hade de varit original hade de gått upp till taket) och därefter har man antagligen fäst nya lister på dörrarna under 'allmogeperioden'. Nederskåpen/lådor kan dock vara äldre. Utmärkt material i dessa skåp och väl värda att bevara.

Verkar som om man vid tidigare renovering lagt på samma allmogelister även i andra delar av huset. Personligen skulle jag nog ta bort listerna ... ;) och ha rena luckor. Slipning/grundning/slipning är ett bra terapiarbete ute i trädgården varma sommardagar ;D. Dina skåp är inte lika djupa som dagens. Jag har själv kompletterat med vita Kvickskåp uppe vid taket; dessa har inga dörrhandtag vilket ger intryck av att de tillhör taket. De sticker ut ett par cm ovanför befintliga skåp och ser inte helt fel ut - dessutom utnyttjas utrymmet istället för - på den tiden - den moderna 'kontinentalhöjden' som är underbar damm/fettsamlare. Det kostade ca 40 kr/skåp att få Kvick att anpassa bredden på vissa skåp för inbyggnad. Det är inte heller fel att ha ett par standardjupa skåp för lite större tallrikar etc.

Du behöver nog inte ändra hängslena - det går att på secondhand få tag i de gamla typerna (har själv precis kompletterat ett par stycken som blivit skeva).
 
swehjo skrev:
Får tacka Fasting65 för berömmet. Känner oss därför tvungna att berätta vad vi gjort. Tyvärr ingen bild i dagsläget...
Känns, efter den beskrivningen (låter helt underbart), som att en eller ännu hellre flera bilder vore synnerligen på sin plats samt väldigt efterlängtade ;) :D och dessutom ju fortare dess bättre ;) ;D

//Christina.
 
Jag tror Maxals köksskåp är från tidigt 60-tal (hade de varit original hade de gått upp till taket) och därefter har man antagligen fäst nya lister på dörrarna under 'allmogeperioden'. Nederskåpen/lådor kan dock vara äldre. Utmärkt material i dessa skåp och väl värda att bevara.
Jag tror att skåpen är äldre? Det är min sambos föräldrahem och hennes föräldrar flyttade dit i början av 60-talet. Det var en äldre dam som hade huset innan och köket var i dåligt skick när de köpte huset så inredningen borde ha funnits där ett tag vid den tiden. Har inte frågat så mycket om köket men det jag vet är att de har byggt om en hel del och alla stommarna har varit nedplockade och vissa har de flyttat på (det var bla en dörr ungefär där fläkten finns idag). Skåpen går faktiskt upp till taket, dock inte luckan vilket kanske är lite dumt förstås. I vilket fall som helst så känns skåpen väldigt gedigna. :)

Vad gäller listerna på luckorna så har du helt rätt, de är ditsatta i efterhand. Håller nog med om att det blir snyggare utan... hade funderingar på att fräsa några svaga linjer istället men det kanske kan bli snyggt med släta luckor också även om jag personligen gärna skulle ha någon liten detalj på luckorna så de inte blir helt släta.

Micro och ugn där nuvarande kylen finns är inte en dum idé, även om jag dock tror att det blir minst lika mycket jobb att passa in dem där som att få dit en kyl/frys. Får fundera vidare på det! :)
 
byggimpert skrev:
Känns, efter den beskrivningen (låter helt underbart), som att en eller ännu hellre flera bilder vore synnerligen på sin plats samt väldigt efterlängtade ;) :D och dessutom ju fortare dess bättre ;) ;D
//Christina.
Men guuuuuud vilket tjat ;D ! Ska se vad som kan göras, känns ju lite nervigt att hänga ut "sin smak" så där... :-X Måste bara ta fotona och se till att få upp dem, sen så
 
swehjo skrev:
Men guuuuuud vilket tjat  ;D ! Ska se vad som kan göras, känns ju lite nervigt att hänga ut "sin smak" så där...  :-X  Måste bara ta fotona och se till att få upp dem, sen så
Äsch, ingen falsk blygsamhet nu ;D, dags att lägga korten på bordet ;)

//Christina som väntar spänt :)
 
Här är en till som är jättenyfiken!! Fram med bilder, swejoh!

/mino
 
Here we go, budget renovering á la Swehjo...

Före
fasting70_030909_10.jpg
fasting70_030909_14.jpg
fasting70_030909_12.jpg

Efter
isafonster.jpg
koksfonster.jpg
koksbank.jpg

Som sagt, allt är ju inte klart (som beskrivits i tidigare inlägg), t ex köksmöbler, magneterna som håller luckorna stängda, lister runt skivan vid kylskåpet osv osv...

Sen kan man ju alltid diskutera hur vettigt det är att inte lägga golv det första man gör, men, men. Någon här på forumet som har förslag på ett schysst golv som inte kräver rivning av lister och stommar (som vi inte hade tänkt eller tänker göra)?
 
Jättefint swehjo :D, verkligen ett bra exempel på att det kan bli kanonfint att behålla den gamla inredningen och dessutom, säkerligen till en spottstyver av vad nya skåpstommar i betydligt sämre kvalitet kostar ;).

En del av dessa "insparade" pengar kan man ju, precis som ovan visat är, använda till kakel, bänkskivor, handtag/knoppar, vitvaror, fondtapet mm mm :)

Jättekul att se bilderna, eg. hade jag, som är väldigt intresserad av målningstekniker, gärna velat se en närbild på dina tunna lager av linoljefärg, men det törs man väl inte fråga efter, eller......... ;)

MVH/Christina.
 
Kanske blev lite roddiga bilder när jag klippte ihop dem så där :-[

Hmmm, fota målningsteknik... Ska suga på den ;D
 
swehjo skrev:
Kanske blev lite roddiga bilder när jag klippte ihop dem så där  :-[

Hmmm, fota målningsteknik... Ska suga på den
Nåja, behöver inte vara märkvärdigare än närbild på en lucka tex ;D, men du behöver inte göra dig besvär, det var kul att se de bilder du tagit och som sagt, finfint blev det ;)

MVH/Christina.
 
Snyggt swehjo! :) Nu blir man verkligen sugen på att försöka förädla det man har... vi har dock alldeles nyss börjat flytta in i huset (min sambos föräldrar bor kvar där ytterligare några veckor, det är dem vi köper huset av) och jag tänkte bo in mig ett tag så jag hinner både känna och planera köket som ju antagligen blir den största utmaningen. Finns så mycket annat som också ska göras så man lär inte behöva rulla tummarna ändå om man inte vill... och det är ju det sista man vill när man blir husägare! :)

Finns det inte något galleri här där medlemmarna delar med sig av sina bilder? Bilder är den bästa inspirationen tycker jag...
 
Det här börjar bli djupt ;D Modernt tänkande målare torde rotera i sina vita overaller över vårt frossande i gammal junk...

Det var f-n så svårt att få fram struktur o lyster på beställning :p. Men jag tror jag fick ihop det. Precis som med kalkmålad puts kommer livet, lystern och ytan fram bäst en mörk regnig kväll med massor med stearinljus. Man formligen drunknar i ytorna, mmmm.

Nu hade jag ingen sådan kväll utan fick simulera med en ljusstump imorse. Fick väl med lite struktur och lite typisk linojlefärgssidenlyster. Om någon detalj saknas så får ni väl hojta till igen :D

linoljelyster_02.jpg
 
SNYGGT :D

//Christina.
 
Otroligt snyggt! Till och med det gamla golvet passar in i helheten så som det är nu, tycker jag. Går bra ihop med bänkskivans färg ;)
gaia
 
Tyvärr ser golvet bättre ut på bild än i verkligheten... Men man kan ju alltid leta efter något som ser ut som på bilden ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.