Okej då hade jag kört b-bruk dock så säljer inte Byggmax putsbruk-b utan murbruk (så på mitt Byggmax iaf) som gör det svårare för dig att dra på, både grövre och mer stomt.
Sen är det bra med en list till din platonmattan så ser du hur tjockt du bör lägga på över hela.
Samt en varning på ardex, det torkar extremt snabbt. Så du inte blandar en hel spann eller så då du har högst 15 min på dig innan det bara är att slänga.
nino nino skrev:
Japp 2 olika som skriver :)
Men det är jag som har färg kvar
Kommer knacka ner det mesta, resten kommer jag att flexa bort eller skrapa.
Ovansidan ska också renoveras, helst innan vintern, kommer köra med Ardex A46 och E100 tillsats för att laga alla mindre skador, sen blir det STO och ett namn som jag tappat nu men tror jag skrivit det i tråden, går att bryta i valfri kulör och få med halkskydd
 
  • Gilla
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Ok, kompisen sa murbruk B för att putsa med.
Jodå jag är plattsättare i grunden och har till 99% bara använt Ardex produkter så det har jag koll på men det kan ju bara bra att det står med i tråden så ingen annan gör det misstaget.
Nu tycker jag inte A46 brinner fullt så fort, det kanske är A45 du tänker på som man oftast spacklar lokalfall med i badrum, den är snabb
 
  • Gilla
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Är det ok att fortsätta lägga upp på egna projekt?
Annars får admin ta bort eller öppna en ny tråd.

Har knackat ner all lös puts.
Vissa av de övre hålstenarna var i dåligt skick och sprack rätt mycket, fattas ca 5-6cm på sina ställen...
Bara att putsa på i lager?
Ska åka och köpa sten och bruk till fönstret och ev plocka ur det imorgon.

Renoveringsprojekt av en husgrund där lös puts har tagits bort, exponerande sten och hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har spolat med slang för att få bort löst material.
Ska man såga kanterna där det är gammal puts med vinkelslipen i typ 45grader för att få en bättre övergång?

Göra en slamma och pensla på, låta torka något och sen slå på bruk, är det rätt väg?
 
  • Gilla
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
nino nino skrev:
ok att fortsätta lägga upp på egna projekt?
För mig ja! Jag började den här tråden och har inget emot. Kommer ta in svar för mig själv så det är bra du.

Föresten så har ni redan bidragit med mycket. Senaste inlägg om murbruk B och Ardex produkterna var så bra.

Min trappa ser ut som den gjorde. Familjen tycker jag bör prioritera några fönster nu. Sedan kanske taket.

Jag skulle bara på sikt nu undra - om det skulle gå att göra mitt jobb i oktober med murbruk/ardex(?) Kanske behövs jobba in snabbtorkande tillsatser då(?)

Skönt att se du kommit igång! Kul att se bilderna. Håller tummarna!
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Någon som ett bra tips, förutom blästring, hur jag får bort färgen från trappstegen?
Målat för kanske 20år sen med lösningsmedelsbaserad betongfärg från Polen.
Kan det funka med stålborste på vinkelslipen?

Behöver få rent för att A46 ska få fäste i betongen
 
Har en rikemansbetongfräs :D (flex)
Men det är sår som är några mm djupa och det är ner där jag vill få rent utan att slipa ner stegen helt.
Har även en festool saneringsfräs med "kugghjul"
 
  • Gilla
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Vet vad du menar, förutom att knacka - vilket jag måste göra (bilder i början av tråden), därefter just slipa bort all färg (med en stor 180 slip med 125 diamantklinga (så det inte snurrar för snabbt)) så återstår en del ”sår” eller jack som ev. skulle vara bra att högtryckstvätta tänker jag. I värsta fall hacka upp dem så man har 100% ren gammal betong för ifyllning.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vägg på hus med murade och putsade delar där ett fönster varit, byggmaterial syns på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Murade igen fönstret och slog i lite puts där set var som djupast.
Ska se om jag hinner putsa biten längst ner till höger imorgon
 
Funderar på om jag ska köra över hela ytan med saneringsfräsen när allt är klart, kanske döljer alla lagade bitar om det blir lika yta.
Ev skrapspackla med A46 och sen måla
 
Provade på stegen med saneringsfräsen, är som 3st x 4 kugghjul som snurrar och slår, men det hände nästan inget, inte på sidan av trappen heller där det är ganska slätt men det är färg.
Någon som provat att våtblästra med högtryckstvätt, skulle det funka för att få bort färgen tro?

Renoveringsarbete på en stentrappa, med nytt bruk och oputsade väggar efter borttagning av ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Putsade längst bort till höger så den är väl klar just den biten, fyllde upp med bruk där fönstret satt, får lägga på mer där sen.

Ska man lägga på bruket grovt, vänta på att det stelnar till lite sen brädriva?
Torkade segt så jag fick ta svärdet och dra till då tiden rann iväg
 
  • Gilla
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Det var mer än man trodde från början så det är lika bra att putsa om det helt.
Eftersom det är block så bör du ha nät men om du gör som jag tänker så ska det inte lysa igenom men kan fortfarande spricka längre fram.
Slipa all färgen på putsen och pensla på rödgrund på allt där det är block. Sen slår du ut allt till jämn nivå med den putsen som är kvar.
Allt ska vara grovt på sen stockar man av det med en bräda. Absolut inte ståla :) blir för slät yta och vidhäftning på nästa lager blir mycket dålig.
Skura istället med en skurbräda lite halvnoga. Skurningen är inte bara för yta då den också rättar ut din avstockade yta och det är generellt lättare ju större skurbräda du har, behöver inte överdriva men köp inte den minsta.

När det är jämt så väntar du några dagar så det torkar och är närmare putsen som satt kvar i färg. Naturligtvis kan du göra detta redan dagen efter men det blir ojämn torktid och det blir svårare för dig att göra ett bra jobb.
Sen köper du t.ex Weber 133 som är ett b-bruk med liten balast som du stålar på över hela ytan och skurar till med en filtbräda.
Blir som nytt på allt och inga skarvar

Vill du inte göra så och tänkte köra jämt med gamla putsen så du slipper slipa och ett extra lager så är det bara att grunda sen fylla ut allt som är vid blocken men lämna en 3-4 mm från att vara jämn med det gamla. Sen drar du med 133 på resten nästa och filtar.
Naturligtvis går det att slå ut allt på samma dag med vanligt b-bruk men det har väldigt stor balast (0-4/0-3) och det kommer dra rosor där det blir smalt och nära skarven.
 
  • Gilla
anhack och 2 till
  • Laddar…
L Lerstenstegel skrev:
Det var mer än man trodde från början så det är lika bra att putsa om det helt.
Eftersom det är block så bör du ha nät men om du gör som jag tänker så ska det inte lysa igenom men kan fortfarande spricka längre fram.
Slipa all färgen på putsen och pensla på rödgrund på allt där det är block. Sen slår du ut allt till jämn nivå med den putsen som är kvar.
Allt ska vara grovt på sen stockar man av det med en bräda. Absolut inte ståla :) blir för slät yta och vidhäftning på nästa lager blir mycket dålig.
Skura istället med en skurbräda lite halvnoga. Skurningen är inte bara för yta då den också rättar ut din avstockade yta och det är generellt lättare ju större skurbräda du har, behöver inte överdriva men köp inte den minsta.

När det är jämt så väntar du några dagar så det torkar och är närmare putsen som satt kvar i färg. Naturligtvis kan du göra detta redan dagen efter men det blir ojämn torktid och det blir svårare för dig att göra ett bra jobb.
Sen köper du t.ex Weber 133 som är ett b-bruk med liten balast som du stålar på över hela ytan och skurar till med en filtbräda.
Blir som nytt på allt och inga skarvar

Vill du inte göra så och tänkte köra jämt med gamla putsen så du slipper slipa och ett extra lager så är det bara att grunda sen fylla ut allt som är vid blocken men lämna en 3-4 mm från att vara jämn med det gamla. Sen drar du med 133 på resten nästa och filtar.
Naturligtvis går det att slå ut allt på samma dag med vanligt b-bruk men det har väldigt stor balast (0-4/0-3) och det kommer dra rosor där det blir smalt och nära skarven.
Ok ja det var ju 0-3 i bruket jag har så det blev ju lite grovt.
Ska kika om det finns weber 133 här eller om dom kan ta hem, vore ju toppen att putsa hela då blir det ju snyggt
 
Så bra tips, grym kunskapskälla! Kommer bli 100% beredd när väl jag drar igång :)

L Lerstenstegel skrev:
Sen drar du med 133
nino nino skrev:
Ska kika om det finns weber 133
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
Putsade lite till idag, jag har tyvärr inte tid att vara på plats mer än nån timme om dagen så det får bli de det blir

Vägg under renovering med ojämnt pålagd puts, byggmaterial och verktyg på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.