Då är det björkplyfa man bör använda då?

Är det samma med mdf exteriör då, att den sväller?
 
Nu är jag nerfrusen och mina händer verkar inte höra till kroppen just nu. Ser att de sitter där men inte mer. Har sjösatt en båt och var tvungen att ösa en jolle för att kunna ro ut och knacka loss kilar med slägga för att få loss fartyget. Ingna graranterr atl ngät gr attt lsäsa...

Nåväl. Lite osorterade reflektioner.

Det är som vanligt. Ju mer kunskap och erfarenhet man samlar på sig. Desto mindre säker blir man på att det finns entydiga sanningar. De som lagt en vecka på att lära sig något är de som vet exakt hur allt är ;). Förutsättningarna varierar så mycket att allt kommer fungera någonstans. Därför ger jag orakelsvar. Inte bestämt ja eller nej.

Mitt val är att inte använda HDF. Ibland så betyder det att någon är billigare. Om beställaren väljer den med lägsta priset så är jag ändå inte med i leken så det är inget jag går och tänker på. Jag tycker att björkplyfa har stora fördelar. Får jag välja tar jag hellre sådan än ”riktig” dörrplyfa med metallfolie i. Dörrplyfan är lite luftig jämfört med björken. Ganska tjocka fanerlager i plyfan och också rätt mycket dolda luftfickor. Det kommer fram när man arbetar med dörren. Stora urslag i kanterna. Aluplåten har en tendens att rulla upp kanten om man sågar. För att kringgå det så fräser jag alla kanter istället. Lite mer arbete men med betydligt mindre risk för skador som man istället måste ägna sig åt att laga.

Samtidigt så använder stora firmor HDF. De skulle inte göra det om det inte fungerar. Kan vara så att det passar bättre i en automatiserad produktion. Massivträ är svårare att standardisera. Ställer högre krav på personalen.

Nu koka kaffe så jag tinar upp.
Mvh Findus
 
  • Gilla
kioskdavid och 1 till
  • Laddar…
MDF exteriör och HDF är ungefär samma produkt.
 
Tack för att du tog dig tid att svara
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
@findus42
Läste en tråd som jag inte hittar nu, där du skrev att du lagt eller klätt in tröskeln? med rostfritt för att få upp dörren lite.

Skulle behöva få upp min nya dörr lite när den ska bytas
Bild av en dörrtröskel med synlig höjdskillnad och slitna trädelar intill en betongyta, som diskuteras för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den kommer även 56mm längre ut då jag sätter på ny fasad

Ska jag få ett 4kantsrör i rostfritt som jag ställer dörren på eller har du nåt bra förslag?

Är tak ovanför men det driver in snö och hyresgästerna är väl inte överdrivet duktiga på att hålla rent....
 
Ersatte tröskeln helt med 2mm bockad rostfri plåt. Karmen kapad så det stämmer med dörrens anslag. Det går föstås att ha nedvik även på insidan. Tröskeln kan isoleras med vad som helst som tål vatten. Målet är att hindra drag. Tröskeln kommer vara kall i sig då stål leder värme/kyla.
Närbild av en bockad rostfri plåttröskel anpassad och monterad vid en dörrkarm.

Mvh Findus
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Har en dörrstopp av enklaste typ, ett bockat plattjärn med en dörrstopp i gummi.
Den sitter idag längst ner på dörren så den är ju verkligen ivägen när man ska sopa av trappen, spelar det någon roll om man flyttar den så den stoppar i överkant på dörren?

Tänkte även köpa en dörrstängare och den skyddar väl också lite från hastiga uppslag?

Kan någon tipsa om en sån till ok pris så vore jag glad, i bra kvalitet
 
Det går bra att sätta dörrstopp uppe. Finns ingen nackdel som jag kan komma på.

Bra dörrstängare är dyra. Finns ingen genväg. Har några begagnade liggande som blivit över när jag sätter nya dörrar. Är du i södra Storstockholm någon gång framöver kan du få en.

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Älska
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Ska ev ner om nån vecka annars ska jag ha lite semester på Gålö v27
 
Har lagt en i bilen så att jag vet var den finns. PM’a senare om detaljer när du vet när du är på väg.
Mvh Findus
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Tar nog några veckor innan jag kommer ner tyvärr.

Kikade lite på balkongen och såg att vinkeljärnet som överliggaren sitter i är rundat i hörnen. Överliggaren som är där idag är 22x95 tryckt som bara är gerat i 45grader så det blir ett 90 graders hörn.

Vore lite snyggt att få överliggaren svängd men det är kanske svårt att göra?
 
Verkar var svårt att få tag på rostfritt här hemma...
Jag vill ha upp dörren en bit, ska jag spackla eller ska jag ta en bit tryckimpregnerat och lägga under tröskeln?

Anledningen till att jag vill ha upp dörren är att det kanske blir att klä trappen i klinker någon gång
 
Åsa Lund
Hellre ek än tryckt tycker jag nog. Tryckt ska/bör undvikas inomhus
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Hellre ek än tryckt tycker jag nog. Tryckt ska/bör undvikas inomhus
Det är ytterdörren så det blir utomhus fast det blir ju lite inne fast ändå inte... typ 15-20cm till inomhus som då är ett trapphus.

Kanske får spackla ändå men det är ju hyresgäster som använder dörren varje dag så dom kommer ju trampa i det

Man vill väl ha tätt mellan tröskel och betonggolvet antar jag? När det är utomhus
 
Åsa Lund
Vad har du för höjd på golvet i trapphuset? Hur mycket sticker tröskeln upp?
Måste du som hyresvärd ha tillgängliga bostäder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.