Hej.

Dränerade precis om huset och var då tvungen att riva ca 100m2 trall med ca 25m2 tak över ena delen. Nu när jag börjar läsa på om själva återställningen så verkar det som att jag behöver bygglov. Tänkte dock kolla lite här innan jag vänder mig till kommunen.

Jag kan återanvända vissa delar av altanen så som en murad stödmur, bärlinan som är fäst både för golvet samt taket och även bärlinorna och även dagvattenröret som går i mark.

Den tidigare altanen var gammal (kanske 20-30 år) och i behov av renovering.

Jag har inte tänkt att öka på ytan åt något håll eller bygga ett större tak än det som var.

Tyvärr så har jag redan rivit allt och vad jag kan läsa mig till så skulle jag ha anmält det till kommunen innan.

Jag använder inte heller särskilt mycket av den befintliga konstruktionen och har egentligen redan rivit allt

Mvh

Henrik
 
Det är alltså detaljplanerat område?

Annars hade jag nog INTE kontaktat kommunen, speciellt om du behåller samma takyta..
 
Det är ett inom detaljplanerat område.
 
Finns det bygglov på den gamla altanen?
 
Jag vet inte om det finns bygglov för den gamla altanen men den är väll så pass gammal att det hela är preskriberat.

Bifogar några bilder också. Den svarta delen är den äldsta och den jag har tänkt att bygga om igen. Den nyare delen är något förra ägaren byggde men insåg halvvägs in att han behövde bygglov. Detta kommer jag inte att bygga upp igen utan kommer bara göra räcke runt hela. Rutschkanan kommer även den att flyttas till baksidan av huset.
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tittade nu på den bilden kommunen skickade till mig för att visa vart ledningen för mitt dagvatten finns vid tomtgränsen. På den bilden så syns altanen med tak, detta borde då betyda att kommunen vet om den och att det troligtvis finns bygglov på den. Grannens atrefallshus finns dock inte med på kartan 😀
 
Det kan du inte ta för givet, beror på vad den bilden baseras på.
Det kan vara en karta som utgår från flygbild och då är det vad som faktiskt finns på marken som ritas ut oavsett ev. tillstånd. Och grannens bygge gjort efter fotograferingen.
 
Jag var lite i samma sits. Vi hade en äldre altan som var några kvadratmeter för stor, byggd av tidigare ägare och den hade vår kommun ingen kännedom om. Jag gjorde likt dig, jag rev helt enkelt ner den för att den var rutten, sedan kollade jag med kommunen ang. nybygge på samma plats. De krävde då bygglov men det var inga problem att få detta, bara att det kostade en mindre slant och tog lite tid... Att jag inte anmält rivningen sa dom inte någonting om.
 
imported_Soren skrev:
Jag var lite i samma sits. Vi hade en äldre altan som var några kvadratmeter för stor, byggd av tidigare ägare och den hade vår kommun ingen kännedom om. Jag gjorde likt dig, jag rev helt enkelt ner den för att den var rutten, sedan kollade jag med kommunen ang. nybygge på samma plats. De krävde då bygglov men det var inga problem att få detta, bara att det kostade en mindre slant och tog lite tid... Att jag inte anmält rivningen sa dom inte någonting om.
Det känns som den rätta vägen att vandra men 10 veckors handläggningstid och en kostnad på 10.000 för bygglov lockar inte..

var det mycket information som skulle in?
 
Väntetiden var ganska lång, det tog säkerligen 2 månader för min del. Tror att jag betalade någonstanns runt 3500kr för bygglovet, men avgifterna har kanske gått upp efter det, kanske skiljer mellan olika kommuner.

De ville ha en blankett ifylld samt skalenliga ritningar på det tänkta bygget. Jag ritade själv på datorn hemma. Började med att scanna in gamla byggritningar på huset som jag hade på papper, sedan ritade jag in altanen i alla riktningar på dessa. Jag behövde heller inte någon kontroll/kvalitetsansvarig för bygget.
 
Vissa saker får man ju göra utan bygglov, om du vill göra golvet som ett stort trädäck så går det ju börja där.

Betalade runt 4000kr + 650kr för en karta för att göra bygglovet, tog ca 5 veckor att få mitt.

Ritningar, skala 1:100 krävde kommunen här, och ett ifylld bygglovsblankett, inget märkvärdigt alls egentligen.
 
Jag får betala 7744:- för bygglovet och sen 1600:- för ritningen... Känns som att de har tagit allt X2 bara för att dom kan.
 
Oj, det är nog det dubbla mot vad jag betalade.

Ritningen är ju inte så himla svår egentligen, bara få till skalenliga mått och sätta ut måttlinjer. Jag vill minnas att jag fick se ett exempel på en ritning ifrån kommunen och den var väldigt simpelt gjord, med penna och linjal. Långt ifrån lika detaljerad som den jag gjorde...

Du får ju bygga ett skärmtak över altan som är 15kvm utan bygglov. Ska du glasa in altanen kan den gå som attefallstillbyggnad och kräver då endast bygganmälan (vilket blir billigare), men fortfarande max 15kvm som gäller. Din gamla var ju på 25kvm och då är det kört utan bygglov som jag förstår det.

Sedan är det ju lite surt att man köpt ett hus inkl altan som då egentligen är ett svartbygge, kanske kan man ta upp det mot den förra ägaren på något vis. Kanske ingår i din besiktningsplikt, jag kan för lite om detta... (?)
 
Precis. Jag förstår att det finns en kostnad kopplad till allt detta men tycker att denne väldigt hög, speciellt om man ställer det i perspektiv med vad altanen kommer att kosta.

Jag vet inte om det finns något bygglov på den gamla altanen, skulle det spela någon roll?

Känns inte helt fair play att försöka klämma ur förra ägarna på dom pengarna
 
Rivningslov krävs inom detaljplanelagt område för att riva hela, eller delar av en byggnad. Ditt altantak är således en del av huset. Nu är rivningen redan genomförd och om du hade ett tidigare bygglov eller inte är oväsentligt då det i dagsläget inte finns någon konstruktion där. Som imported_Soren nämner har du rättigheten att uppföra ett 15kvm skärmtak bygglovfritt men skall det vara större är det en bygglovanmälan som gäller. Konstruktioner som inte är volymskapande bedöms heller inte vara tillbyggnader och är därför inte bygglovpliktiga. Därmed kan en fastighetsägare mer eller mindre bygga altan runt hela huset såvida den inte placeras på en sådan höjd att den bedöms vara bygglovpliktig.

Rättsläget om och i sådant fall när en altan kan anses bygglovspliktig har länge varit oklart. Av tidigare rättsfall att döma finns det inga kända fall där en altan under 50cm har ansetts bygglovpliktigt, därmed kan dock inte det fastställas att så är fallet förrän en eventuell prövning görs i en rättsinstans. Av 8 kap. 1 § första stycket 2 PBL framgår att bygglov krävs för att göra tillbyggnader. Enligt 3 § första stycket 1 samma kapitel krävs inom områden med detaljplan, utöver vad som föreskrivs i 1 och 2 §§, bygglov för att färga om byggnader eller byta fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial samt för att göra andra ändringar av byggnader som avsevärt påverkar deras yttre utseende. D.v.s. även fast byggnationen kanske inte bedöms vara volymskapande så kan ändå altanens påverkan på byggnadens karaktär göra att den bedöms bygglovpliktig.

Vad som avses med tillbyggnader framgår inte av lagtexten. I förarbetena till Plan-och bygglagen anges att med tillbyggnad avses åtgärder som syftar till att öka en byggnads volym oavsett i vilken riktning det sker (prop. 1985/86:1 s. 676).

Det är alltid upp till fastighetsägaren att söka bygglov och vill du ha ryggen fri skulle jag sökt för både altan och dess tillhörande tak när du ändå lär söka för taket, då har du dina papper i ordning för både försäkringsbolag och vid försäljning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.