Vi har höjd bänkskiva i vårat kök, har för mig att den nya höjden är 90cm. Vi har även installerat diskmaskin och där gjorde jag som så att jag lät den vara på lägsta höjden för att det skulle stämma överens med sockelhöjden på övriga skåp och sedan lät jag höjningen av bänkskivan gå ovanför.

Angående inbyggnadshäll/ugn, vad har du för bredd på spisen idag? Jag hade nog nästan gjort likadant där som med diskmaskinen, dvs låtit ugnen sitta lite lägre och haft höjningen även över denna, allt för att det ska linjera så bra som möjligt med skåpen.

Sen kan jag även rekommendera att du tar dig en funderare på om du inte ska försöka fälla in expanderbeslag(?) på lådorna. Då kommer dessa bli som nya i funktionen. Har själv tänkt tanken flera ggr men då vårt kök inte lever upp till våra krav så har jag inte orkat utan vi kommer byta allt istället.

Bifogar även en halvkass bild på hur det ser ut med vår höjning samt diskmaskin.
Kök med höjd bänkskiva, synlig diskmaskin, matbord, stolar och fönster med växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jarlsgård skrev:
Vi har höjd bänkskiva i vårat kök, har för mig att den nya höjden är 90cm. Vi har även installerat diskmaskin och där gjorde jag som så att jag lät den vara på lägsta höjden för att det skulle stämma överens med sockelhöjden på övriga skåp och sedan lät jag höjningen av bänkskivan gå ovanför.

Angående inbyggnadshäll/ugn, vad har du för bredd på spisen idag? Jag hade nog nästan gjort likadant där som med diskmaskinen, dvs låtit ugnen sitta lite lägre och haft höjningen även över denna, allt för att det ska linjera så bra som möjligt med skåpen.

Sen kan jag även rekommendera att du tar dig en funderare på om du inte ska försöka fälla in expanderbeslag(?) på lådorna. Då kommer dessa bli som nya i funktionen. Har själv tänkt tanken flera ggr men då vårt kök inte lever upp till våra krav så har jag inte orkat utan vi kommer byta allt istället.

Bifogar även en halvkass bild på hur det ser ut med vår höjning samt diskmaskin.
[bild]

Vad kul att se! Du har ingen bild lite mer framifrån så man kan se höjningen lite bättre?

Min spis är extrabred, så runt 70cm.. Men hur sjutton får jag till en stomme så jag kan sätta fast en separat ugn under häll? Egensnickeri?

Tror inte det får plats några beslag till lådorna.. Eller menar du att man ska fräsa in beslag i sidan på dem? Går det?
 
Hej
Jag höjde bänkskivan med en högre sockel. Det underlättade förstås att det inte var diskbänk så det var ju rätt enkelt att plocka loss och göra om. 1951 byggdes köket på ett lokalt snickeri(Näldens åkdonsfabrik��) och det känns fortfarande stabilt och alla lådor funkar utan problem. Jag lät sprutlackera lådor och luckor och det är jag nöjd med. Förut var de rollade och det var varken snyggt eller praktiskt(kanske inte så snygga nu heller men mer praktiska)./LOB Renoverat kök med ny höjd bänkskiva, spraylackerade lådor och luckor från 1951.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
lob skrev:
Hej
Jag höjde bänkskivan med en högre sockel. Det underlättade förstås att det inte var diskbänk så det var ju rätt enkelt att plocka loss och göra om. 1951 byggdes köket på ett lokalt snickeri(Näldens åkdonsfabrik��) och det känns fortfarande stabilt och alla lådor funkar utan problem. Jag lät sprutlackera lådor och luckor och det är jag nöjd med. Förut var de rollade och det var varken snyggt eller praktiskt(kanske inte så snygga nu heller men mer praktiska)./LOB[bild]

Hejdu,

Vad menar du med att de rollade lådorna/luckorna inte var "praktiska"? Tror ganska hårt på att mina är pensel/rollermålade och tycker inte det ser fult ut alls.. verkar inte heller vara några större problem att torka bort lite smuts de gånger jag spillt lite. Klart, det är väl inte MEGAhållbart, men det funkar väl IMO..

Som jag förstår det lyfte du dän hela stommarna och byggde upp en högre sockel under?
 
Hej
Jag var kanske var dålig på att rolla(använde en mohairroller och oljefärg)men det blev så mycket gräng(heter det väl) så de var jobbiga att torka av. Dessutom var sprutlackeraren duktigt missnöjd med att sliparbetet var så drygt jämfört med fabrikslackerade men det är ju ett engångsproblem. /LOB
 
varför riva du kommer att sänka värdet på huset.
 
Daniel__s skrev:
varför riva du kommer att sänka värdet på huset.
1. Det är en lägenhet.
2. Tänker inte "riva".
 
Kök med vit inredning, rostfri bänkskiva, spis och kakelvägg i gråa toner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök med beige inbyggda skåp och diskmaskin, mörk kakelvägg och rostfri arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så ser det ut :)
Och ja precis, fräsa in :)
 
Jarlsgård skrev:
[bild]
[bild]
Så ser det ut :)
Och ja precis, fräsa in :)
Se där, höjningen ser ju riktigt bra ut ! Kan inte öht skönja en skarv, hur har du fått det slätt vid skarven till regeln som du höjde med? Om jag ser rätt så la du en annan regel ovanför diskmaskinen, där kan jag se en skarv på sidan (om än bara svagt). Var det nått särskilt som gjorde att du valde att göra så, och inte typ skära ut halva höjden på regeln där istället?
 
Spisen är väl 70 och hålet under diskbänken 50 ?
I så fall kan du när du lossat diskbänken förskjuta hurtsen och vinna 10 cm mot det håll du skaffar en ny 60 spis.
Vips får du ett hål på 60 till en diskmaskin.
Så gjorde vi i ett kök från 1962 i förra huset.
Passade samtidigt på att höja 5 cm under alla bänkskivor.Lite kakel och färg på det så har du ett alldeles utmärkt kök i gammal stil.

Och en köksfläkt såklart.
 
Redigerat:
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
MagHam skrev:
Spisen är väl 70 och hålet under diskbänken 50 ?
I så fall kan du när du lossat diskbänken förskjuta hurtsen och vinna 10 cm mot det håll du skaffar en ny 60 spis.
Vips får du ett hål på 60 till en diskmaskin.
Så gjorde vi i ett kök från 1962 i förra huset.
Passade samtidigt på att höja 5 cm under alla bänkskivor.Lite kakel och färg på det så har du ett alldeles utmärkt kök i gammal stil.

Och en köksfläkt såklart.
Hmm.. bra tips! Är lite osäker på om hålet är 50, inte hemma just nu så jag kan måtta. Vet att jag är säker på att det räcker till för en 45-diskmaskin, men osäker på om det är fullt 50..

Det jag är lite tveksam till är hur lätt det är att bara "flytta" understommarna sådär. Misstänker att de kan vara fastspikade i väggen a'la 50-tal med tre tusen gjutna tvåmeters-spikar (=D) ? Definitivt en sak jag ska undersöka så fort jag har tid att komma igång (ett annat projekt med golv som ska slutföras först). Om det känns som det går utan att ta sönder saker och ting så ska jag definitivt försöka göra så!
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Sezzi skrev:
Se där, höjningen ser ju riktigt bra ut ! Kan inte öht skönja en skarv, hur har du fått det slätt vid skarven till regeln som du höjde med? Om jag ser rätt så la du en annan regel ovanför diskmaskinen, där kan jag se en skarv på sidan (om än bara svagt). Var det nått särskilt som gjorde att du valde att göra så, och inte typ skära ut halva höjden på regeln där istället?
Höjningen är inte vi som gjort, var så när vi köpte huset. Men jag tror de bara lagt på en regel och spacklat in den.
Över diskmaskinen har jag lagt in en regelbit, innan var det bara ett hål rakt in där. Du har helt rätt i att det är en skarv där, det var helt inspacklat och slätt men så råkade jag knäcka till den när jag skulle dra ut diskmaskinen en gång... sen har jag inte orkat bry mig om att fixa till det :p

Men träspackel, slippapper och färg ska dölja eventuell övergång så man inte tänker på det :)
 
Jarlsgård skrev:
Höjningen är inte vi som gjort, var så när vi köpte huset. Men jag tror de bara lagt på en regel och spacklat in den.
Över diskmaskinen har jag lagt in en regelbit, innan var det bara ett hål rakt in där. Du har helt rätt i att det är en skarv där, det var helt inspacklat och slätt men så råkade jag knäcka till den när jag skulle dra ut diskmaskinen en gång... sen har jag inte orkat bry mig om att fixa till det :p

Men träspackel, slippapper och färg ska dölja eventuell övergång så man inte tänker på det :)
Förstår! Så fort jag fått klart min hall med golv o måleri så ska jag komma igång och testa höja mitt lilla "bakbord" och se hur det blir...ska komma ihåg att lägga in nån bild här då!
 
Trevligt att behålla den gamla inredningen, tycker det är helt rimligt att modifiera genom att höja. Man måste ju kunna leva i sitt boende! Men ändå behålls charmen och den goda kvaliten!

Hemskt att se platsbyggda inredningar slängas ut till förmån för MDF kök som bara har en bråkdel av livslängden. Jag tycker inte det är nåt problem med trälådor, inte finns det anledning att sätta nya beslag. Bara de inte kärvar så funkar ju sådana perfekt. Och inte lossnar fronten om man öppnar och stänger lite hårt, som det kan göra på en låda i ett tungt lastat spånskivekök.
 
JohanLun skrev:
Trevligt att behålla den gamla inredningen, tycker det är helt rimligt att modifiera genom att höja. Man måste ju kunna leva i sitt boende! Men ändå behålls charmen och den goda kvaliten!

Hemskt att se platsbyggda inredningar slängas ut till förmån för MDF kök som bara har en bråkdel av livslängden. Jag tycker inte det är nåt problem med trälådor, inte finns det anledning att sätta nya beslag. Bara de inte kärvar så funkar ju sådana perfekt. Och inte lossnar fronten om man öppnar och stänger lite hårt, som det kan göra på en låda i ett tungt lastat spånskivekök.
Ja, det är ju inget måste alls, mer väl ett roligt litet projekt om man vill lyxa till det lite (om det ens får plats att fräsa in beslag). Det får bli sista prio iaf, lådorna går att öppna och stänga utan några problem alls :)

Fördelen med höjningen är ju dels skönare för arbetet i köket, samt att då även få in modernare vitvaror i samma veva.. Och för mig personligen: träbänkskiva vilket jag tycker är väldigt mycket snyggare än helplåtbänk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.