R
Bra länk
Bra priser och verkar ha alla reservdelar till min Saeco maskin(y)
 
  • Gilla
Jan142
  • Laddar…
1 tesked och 2 dl uppvärmt vatten och magin börjar.
 
T
N nybyggarn3 skrev:
Jag har en kaffemaskin för 3 tkr hemma, plus en lika dan på jobbet. Den på jobbet försörjer tre tunga missbrukare med antagligen väldigt många fler koppar per dag än maskinen är designad för.

Efter några veckors användande vill maskinen avkalkas, vilket vi gjorde med medföljande tablett. Efter några veckor till var det dags igen men ingen orkade köpa fler tabletter. Nu har det gått 2,5 år och den går fortfarande som tåget. Gör riktigt gott kaffe dessutom.

Nu säger jag inte att du ska göra som oss och skita i att rengöra. Däremot kan man ju fundera på varför maskinen är så dyr i underhåll.
Jag har lagat några maskiner som avkalkats alldeles för sällan, det är ingen rolig syn när man öppnar värmaren. De brukar dessutom börja läcka, hur mycket kalkpålagringarna bidrar till det vet jag dock inte.
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Jag har lagat några maskiner som avkalkats alldeles för sällan, det är ingen rolig syn när man öppnar värmaren. De brukar dessutom börja läcka, hur mycket kalkpålagringarna bidrar till det vet jag dock inte.
I vårat fall är jag mest förvånad att maskinen hållit så länge i huvudtaget. Är trots allt den billigaste automatiska som gick att hitta i handeln.
 
Vad skiljer rengörings- och avkalkningstabletterna åt? *nyfiken med mjukt vatten som har en maskin som vill avkalka HELA tiden...
 
Avkalkningen verkar inte alls vara samma process utan med min maskin sker denna från vattentanken. Jag har inte köpt Juras tabletter för detta utan kör med Melittas avkalkningslösning för vanlig kaffebryggare. Höftar mängden lite lagom även om jag har kompetens att räkna ut korrekt mängd. Tanke på om maskinen frågar ofta trots mjukt vatten, har du ställt in vattnets hårdhet i maskinen?
 
  • Gilla
fladdermusen
  • Laddar…
S Sackaros skrev:
Avkalkningen verkar inte alls vara samma process utan med min maskin sker denna från vattentanken. Tanke på om maskinen frågar ofta trots mjukt vatten, har du ställt in vattnets hårdhet i maskinen?
Ja den är inställd på mjukmjukt och det är samma för vår, avkalkning via vattentanken och rengöringstabletten ska i pulverfacket.
 
  • Gilla
Narfez
  • Laddar…
A
Är det inte vanligt att blanda ättika och vatten i vattentanken till avkalkning,har iaf fungerat för min maskin i flera år:)
 
  • Gilla
fladdermusen och 1 till
  • Laddar…
Jag körde avkalkning med ättika i vattentanken idag och badade sedan bryggdelen i en blandning av bikarbonat och ättika. Hade ingen citronsyra men jag antar att det är lite som att göra egna städtabletter, man geggar ihop bikarbonat, citronsyra och lite vatten (och eterisk olja men det känns sådär i en kaffemaskin ).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.