Har precis installerat en fläkt i frånluftskanalen på vinden. Trots jag nästan maxat den är suget väldigt lågt från frånluftsdonen i våtutrymmena (3st som hänger på ledningen där den snirklar sig i bjälklag o kattvindar till nockvinden)

Bra sug i rensluckan vid fläkten.

En liten titt gav svaret...
Vi har bara bott två år i huset så vi är inte ensamt akyldiga.

Vad är.bra metoder, en renaspiral och plastborste som man snurrar runt?
Stoppa in en lång förlängningslang till dammsugaren? Tror jag som mest behöver 4-5 m från frånluftsdon eller renslucka för att komma åt hela kanalen.
 
  • En igentäppt frånluftskanal med tjocka lager av damm och smuts som syns i en närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Soup
  • Laddar…
Tryck in katten och stäng bakom, omväxlande från ena och sedan andra änden....:)
 
  • Gilla
VildaVillan och 9 till
  • Laddar…
H hjalle74 skrev:
Tryck in katten och stäng bakom, omväxlande från ena och sedan andra änden....:)
:crysmile::crysmile::crysmile:
 
R
Full fart på fläkten , det gäller att få fart på luften . börja röra lite lätt i skiten efter fläkten så det blåser ut , sen bit för bit baklänges med fläkt och dammsugare
 
Hittade en enkel version på biltema, betydligt billigare men antagligen inte lika bra ... Kan vara värt att kolla iaf...
 
Rensvajers/spiraler finns billigare, och säkert good enugh på de vanliga varuhusen
 
  • Gilla
exerg och 1 till
  • Laddar…
Ring sotaren. Det gjorde vi.
Cirka 2500kr för totalrengöring av hela husets kanaler plus rengöring av köksfläkt.

De tog hand om möget som kom ur kanalerna också.

Vi hade fått hem reklam om att man via elbolaget kunde få denna service till rabatterat pris. Totalt 5700 tror jag.

Jag ringde sotaren o de gjorde det för cirka halva priset.
 
  • Gilla
AnnaPannaVisselJ och 2 till
  • Laddar…
Det kallas ljuddämpning och tar flera år att få dit. Det hindrar överhörning mellan olika badrum.
(Men inte bra att ha i imkanalen från spisen)
 
  • Gilla
  • Haha
Cjkfhjjjkk och 4 till
  • Laddar…
H hjalle74 skrev:
Tryck in katten och stäng bakom, omväxlande från ena och sedan andra änden....:)
Men om katten fastnar, då blir det sämre drag, och så luktar det efter några veckor.
 
  • Gilla
Rickard Ohlin och 1 till
  • Laddar…
iMikael Lundgren iMikael Lundgren skrev:
Det kallas ljuddämpning och tar flera år att få dit. Det hindrar överhörning mellan olika badrum.
(Men inte bra att ha i imkanalen från spisen)
Infettat damm i imkanalen bränner man bort vid den periodiska betändningen.

Fläkten på max och upp med en ogräsbrännare.
 
Garant Garant skrev:
Men om katten fastnar, då blir det sämre drag, och så luktar det efter några veckor.
Har du aldrig hört talas om att katten for iväg som en oljad blixt,hur skall en sådan kunna fastna?
 
  • Gilla
hjalle74
  • Laddar…
R Rickard Ohlin skrev:
Infettat damm i imkanalen bränner man bort vid den periodiska betändningen.

Fläkten på max och upp med en ogräsbrännare.
Ja då låter det som en hund WOOOFFFF
 
  • Gilla
Rickard Ohlin
  • Laddar…
R Rickard Ohlin skrev:
Har precis installerat en fläkt i frånluftskanalen på vinden. Trots jag nästan maxat den är suget väldigt lågt från frånluftsdonen i våtutrymmena (3st som hänger på ledningen där den snirklar sig i bjälklag o kattvindar till nockvinden)

Bra sug i rensluckan vid fläkten.

En liten titt gav svaret...
Vi har bara bott två år i huset så vi är inte ensamt akyldiga.

Vad är.bra metoder, en renaspiral och plastborste som man snurrar runt?
Stoppa in en lång förlängningslang till dammsugaren? Tror jag som mest behöver 4-5 m från frånluftsdon eller renslucka för att komma åt hela kanalen.
På jobbet om de vart kris nångång har de funkar att ta en toaborste och tejpa de på ett vprör ;) funkar lika bra som en vajer för 1000 spänn
 
  • Gilla
MattBlo och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.