C cpalm skrev:
Vad innehåller den?
Rena hälsokosten. Eller nja, förmodligen mycket kaustiksoda.

/Höghus

Baksidesetikett på kemisk produkt med varningsikoner och säkerhetsinstruktioner på tyska och svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
H Harald Blåtumme skrev:
Tog mig uppgiften att rengöra bla mikron & ugnen idag inför julen så allt är fräscht och fint.
Mikron en baggis. Ugnen också i och med pyrolys, en Siemens som har åtmistone 6 år på nacken men ser banne mig ut som sprillans ny igen efter pyrolysen och avtorkning av litet gråvit aska med fuktig trasa.

Problemet är ugnsplåtarna, det rekommenderas inte av tillverkaren att köra dessa med pyrolys vet ej exakt varför. Möjligen beror det på att de kromade ugnsstegarna måste tas ur annars blir de blåkromaterade - gjort det misstaget en gång och vill inte det ska bli värre med den biten, pallar inte att beställa nya dylika,

Så nu körde jag ungefär som förut. Brukat använda en skumspray ”K2”, denna hittade jag inte längre och fick ta en annan produkt. Denna visade sig tyvärr vara mer eller mindre totalt verkningslös, kunde lika gärna sprayat på raklödder eller vad som helst. Kolla själva nedan.... min fråga är såklart hur gör man för att ordna rena ugnsplåtar idag? Tips mottages med stor tacksamhet vill ha detta tip top närmaste dagarna.

[bild]
Brända kastruller, vatten och en rejäl skvätt med ättika, låt koka och sen är det betydligt lättare att få bort det brända. Har inte provat på plåtar.
 
  • Gilla
Tovan
  • Laddar…
C
Höghus Höghus skrev:
Rena hälsokosten. Eller nja, förmodligen mycket kaustiksoda.
Jepp, verkar vara kaustiksoda + ett par droppar diskmedel.
Misstänker att burken det står kaustiksoda på i butikshyllan kostar 1/4-del trots högre koncentration :rofl:
Med det sagt har jag faktiskt inte kommit mig till att testa kaustiksodan jag köpte på mina plåtar.

Men det låter som att det borde funka då (y)
 
C cpalm skrev:
Jepp, verkar vara kaustiksoda + ett par droppar diskmedel.
Misstänker att burken det står kaustiksoda på i butikshyllan kostar 1/4-del trots högre koncentration :rofl:
Med det sagt har jag faktiskt inte kommit mig till att testa kaustiksodan jag köpte på mina plåtar.

Men det låter som att det borde funka då (y)
Burken stod i en störtkorg på Hornbach och kostade inte så mycket. Minns inte vad nu men ordinarie-priset var säkert en hundring eller två.
En bra sak är att den inte dunstar så fort när man kletat på.

/Höghus
 
Jag tycker Lidls ugnsrengöring fungerar bra. Spraya på och låta det få arbeta nå timmar bara. Det bubblar och fräser så det innehåller helt klart nåt otrevligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.