Tog mig uppgiften att rengöra bla mikron & ugnen idag inför julen så allt är fräscht och fint.
Mikron en baggis. Ugnen också i och med pyrolys, en Siemens som har åtmistone 6 år på nacken men ser banne mig ut som sprillans ny igen efter pyrolysen och avtorkning av litet gråvit aska med fuktig trasa.

Problemet är ugnsplåtarna, det rekommenderas inte av tillverkaren att köra dessa med pyrolys vet ej exakt varför. Möjligen beror det på att de kromade ugnsstegarna måste tas ur annars blir de blåkromaterade - gjort det misstaget en gång och vill inte det ska bli värre med den biten, pallar inte att beställa nya dylika,

Så nu körde jag ungefär som förut. Brukat använda en skumspray ”K2”, denna hittade jag inte längre och fick ta en annan produkt. Denna visade sig tyvärr vara mer eller mindre totalt verkningslös, kunde lika gärna sprayat på raklödder eller vad som helst. Kolla själva nedan.... min fråga är såklart hur gör man för att ordna rena ugnsplåtar idag? Tips mottages med stor tacksamhet vill ha detta tip top närmaste dagarna.

Fläckig ugnsplåt med en flaska rengöringsmedel på kanten, behöver rengöringstips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag brukar halv fylla plåten med vatten och lägga i en disktablett för att låta stå över natten och skrubba rent dagen efter med swinto.
 
Bikarbonat och lite fukt. Sen är det bara att skrubba.
 
A
Såpa och varmvatten dom alltid
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Okej jag kollar såpa nu. Grymt besviken att ett jag inte hittade K2 och att effekten av en ersättningsprodukt var bokstavligen noll.
 
Nu kör jag en kur med den starkaste såpa jag hittade här hemma: dansk brunsåpa. Är extremt koncentrerad och jag blandade ut den så att den blev simmig. Återstår att se om det kan bli resultat. Låter det stå över natten,

En burk med dansk brunsåpa och utspädd såpblandning över diskbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nikasp
Att köra koncentrerad såpa på 100 grader har funkat bra flera ggr för mig. Gissar att linoljesåpa skulle vara ännu bättre. funkar ta mig fasen till allt.
 
C
Efter att ha testat samtliga husmorsknep + div. andra medel på våra plåtar som tidigare ägare förstört har jag konstaterat att såpa (ej utspädd) + värme är det enda som på något sätt biter på väl inbränt sot, dock inte på "djupet".

Men basiskt är uppenbarligen det som gäller, så det har inhandlats en burk kaustiksoda som jag har höga förhoppningar på. Har dock inte hunnit testa än.
 
Svinto?
 
Pyrolysfunktion på ugnen är det enda som funkar till 99%.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
KristinaRT
Såpa - ej utspädd, upp till 100 grader, låt svalna och skrubbsvamp. Upprepa vid behov.
 
En sockerbit och lite vatten
 
  • Gilla
sijo 50 och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Pyrolysfunktion på ugnen är det enda som funkar till 99%.
Ja, varför anstränga sig i onödan. Vem bryr sig lite missfärgning på stegarna, bara det blir rent. Pyrolys är förövrigt utmärkt att rengöra inbrända ugnsformar med.
 
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
A
Industrirent etc, brukar jag använda. Samma som till sågklingor fast betydligt billigare. Brukar är fö en stark överdrift, går väl iaf 3 år mellan plåttvättarna:crysmile:
 
nikasp
Onsalakorven andr.ljung skrev:
En sockerbit och lite vatten
Just ja. Jag hade provat allt inklusive att låta ligga och dra i dagar med maskindiskmedel i en rejält bränd grötkastrull. Blev mäkta förvånad att sockerbit doppad i lite vatten gjorde den som ny igen. Gick år någon sockerbit då de löstes upp. Läser att råsockerbit håller ihop bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.