Jag brukar torka med ättika på en trasa och sedan köra ångtvätten.

Det blir väldigt bra resultat. Tycker även att badrummet håller sig renare längre efter en omgång med ångtvätten än om man bara använder de rengöringsmedel som finns i butikerna.
 
Varje gång jag står i kassakön på Biltema och ser deras reklam för ångsprutan funderar jag på att köpa en, men är den bra - det verkar ju vara lite blandade recensioner här?
 
Vad ska ångan göra egentligen? Finns det något bevis för att de verkar rengörande över huvud taget? Ytorna man blåser den fuktiga luften på hinner väl aldrig nå den temperatur som krävs för desinfektion. Ångan kondenseras till vatten och då kan man lika gärna använda en duschflaska. När man desinficerar saker ska de ju ligga i en viss temperatur under en viss tid, vilket ju inte kan vara fallet med dessa "ångmaskiner".
/Tvivlaren :)
 
Jag har också varit skeptisk, rent spontant, men kan konstatera att det är tillräckligt många på olika ställen på nätet som är nöjda. Dock verkar det vara lite så att de som är missnöjda, har handlat på Biltema, och de som är nöjda, har en Kärcher. Så jag kollar just nu på att skaffa mig en Kärcher ;)

Någon hade rengjort ett grillgaller, undrar inte det var någon tråd här på byggahus, det hade blivit blankt och fint efteråt. Svårt att tro på, eller hur :) Framtiden får utvisa, när jag har inhandlat en :)
 
Redigerat:
Ånga dödar kvalster och avlägsnar lukt bra i jämförelse med bara dammsugning. Värmen från ångan löser också upp fett bra så det blir lättare att avlägsna men du får fortfarande svabba/torka med rengöringsmedel för att få bort allt.
Ånga är ett bra komplement men något magiskt är det inte...
 
Har du belägg för att en ångtvätt dödar kvalster så det gör någon skillnad? Saken är ju den att man inte är allergisk mot kvalstren utan deras exkrement.

Vi har en son med kvalsterallergi och såvitt känt för oss efter kontakter med sjukvård är det i praktiken omöjligt att bekämpa kvalster. Det enda som hjälper är kvalsterskydd som dras över madrass och sängkläder.
 
Jag läste i Kärchers manual att man kan ha på ättika direkt på kalk, droppa eller spray, låta verka en stund, och sedan gå på med ångtvätten :)

Men jag läste också i manualen att man INTE ska använda kondensvatten från torktumlaren, samtidigt finns det andra tips runtom på nätet just att det är bra att använda destillerat vatten, och rent intuitivt känns det ju som en bra idé. Men varför inte in Kärchers ångtvätt, någon som vet?
 
Nu har jag testat lite. Funkade bra i badrum tycker jag, särskilt övergång mellan väggmatta golvmatta i duschen där det var rejält svart. Även runt kanten på blandare i övergången mot handfat for smutsen bort i ett huj.

Testade även på en matta, enbart ånga tog kanske någon fläck, men de flesta blev kvar. Sprayade på lite cilit-bang, lät verka någon minut och gick sedan på med ånga. Då försvann alla fläckar utom en. Den gick inte bort med såpa heller.
Men överlag, mattan blev i stort sett ren och fräsch, klart godkänt resultat i min bok i alla fall. Såpvatten och skurborste hade kanske gett samma resultat, vad vet jag, men detta var smidigt och enkelt, med minimalt med vattenåtgång och en nästan torr matta direkt efter tvätt. Mattan är i polypropen, så ganska tvättålig, och snabbtorkande ;)

Testade även ångan på en kabel som var förlagd ovanpå en golvlist, ni vet där det alltid blir så där riktigt ingrott med skit och damm i skarven mellan kabel och vägg, och helt omöjligt att få rent. Shit, om uttrycket tillåts, vad rent det blev, direkt. Funkade riktigt bra!
 
  • Gilla
verktygsgurun
  • Laddar…
Jag följde upp det här med kvalster och ånga med Medeca Pharma som är de som säljer produkter som rekommenderas av sjukvården och försäkringsbolag. Deras svar löd så här:

"Kvalster dör vid 60 grader men kvalsterallergenen kan bara sköljas bort då de är vattenlösliga. Om ni ångar sägen så dör kvalster men du har fortfarande kvar allergenet som orsakar allergin."

Kontentan är alltså att det ur allergisynpunkt är verkningslöst med ånga. Och även om det går att skölja bort allergenen så dröjer det inte lång tid innan det finns nya tyvärr. Så att tvätta för att hålla kvalster i schack är en lönlös kamp.
 
mexitegel skrev:
Varje gång jag står i kassakön på Biltema och ser deras reklam för ångsprutan funderar jag på att köpa en, men är den bra - det verkar ju vara lite blandade recensioner här?
Då kan få låna min och testa om du vill.
Den används ändå inte...
😛
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
BirgitS
thomasx skrev:
Jag läste i Kärchers manual att man kan ha på ättika direkt på kalk, droppa eller spray, låta verka en stund, och sedan gå på med ångtvätten :)

Men jag läste också i manualen att man INTE ska använda kondensvatten från torktumlaren, samtidigt finns det andra tips runtom på nätet just att det är bra att använda destillerat vatten, och rent intuitivt känns det ju som en bra idé. Men varför inte in Kärchers ångtvätt, någon som vet?
Kondensvattnet i torktumlaren kan innehålla en del små fiber från tyg har jag läst och det kan kanske ställa till med problem i ångtvätten.
 
Dizzy84 skrev:
Då kan få låna min och testa om du vill.
Den används ändå inte...
😛
För att den inte är bra? Eller smutsar ni helt enkelt inte ner? :D
 
BirgitS skrev:
Kondensvattnet i torktumlaren kan innehålla en del små fiber från tyg har jag läst och det kan kanske ställa till med problem i ångtvätten.
Aha,ja det kan ju vara en god anledning. Tack!
 
  • Gilla
Håkanen67
  • Laddar…
mexitegel skrev:
För att den inte är bra? Eller smutsar ni helt enkelt inte ner? :D
En kombination kanske!? 😜
Nej, har väl helt enkelt inte tänkt på att den finns men nu när jag blir påmind ska jag ge den en chans.
Vill du prova så hojta så kan den infinna sig i GBG under nästa vecka...
 
Lyfter en gammal tråd. Jag har tröttnat på att göra rent kakelfogarna i duschen med tandborste och funderar på en ångtvätt.

Någon som kan rekommendera en bra maskin för det användningsområdet?
 
  • Gilla
OXYD
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.