Nån som vet om man kan göra ren lamellerna på en luftvärmepump själv?
Såg en spray som påstår att det är rengöringsmedel för en dylik, blev nyfiken.
Så - kan man göra ren lamellerna själv? :confused: Dvs spraya på rengöringsvätskan, låta det lösa upp och rinna igenom och sen helt enkelt torka upp under..?
 
Är det ett rengöringsmedel som är anpassat för lamellerna så går det alldelses utmärkt att göra själv.
Ni har förmodligen en dräneringslang från innerdelen där det kommer kondensvatten när ni kör AC på sommaren och rengöringsmedel och skäljvattnet åker ut den vägen.
 
Jag brukar rengöra min pump med vatten. Blomspruta direkt på lamellerna och sedan några glas med vatten för att skölja av. Man får se till att inte hälla för fort bara. Resultatet brukar bli jättebra...
 
  • Gilla
secke
  • Laddar…
Om innerdelen suger i sig mycket smutsig luft från avgaser eller öppen spis så brukar inte vatten få bort det som har oxiderat/klibbat fast, samma gäller om innerdelen är nära köket så det kommer mycket fet luft därifrån.
Kör man kyldrift på sommartid vid behov så får man en sköljning på köpet av kondensvattnet som bildas på lamellpaketet :)
 
  • Gilla
Plutus
  • Laddar…
Jag kör en lösning med avhärdat vatten (batterivatten) och några droppar ammoniak för att få bort fett och smuts från lamellerna sprayar på med blomspruta och sköljer efter med avhärdat vatten.
 
Tusen tack alla kunniga för bra svar! Mycket matnyttigt. Där blev jag helt klart ett par tusen mindre fattig. Per år dessutom. Underbart forum detta.
 
Sitter innerdelen i så pass "smutsig" miljö så ni måste göra en ordentlig rengöring per år !!
Sköter man filterrengöringen kontinuerligt efter behov så behöver det inte göras på ca 2,5-3år om det nu är vanligt "villadamm" och hos vissa ännu senare, missar/glömmer man dammsugningen ofta så måste det göras något tidigare.
Ett par tusen för en service låter ganska dyrt så då kan ni spara in en del slantar på att göra det själv men tänk på att ni använder ett anpassat rengöringsmedel så det inte blir oxidering/korrision på aluminiumlamellerna
 
Skulle nog verkligen behöva rengöra min lvp, har bara dammat och gjort rent filter på 6 år.

Kan någon beskriva mer ingående vad/hur man gör? Spruta på (vad sprutar jag och på vad?) bara och sen spruta vatten eller? Vart tar vattnet vägen? Hur mycket vatten?
 
Som jag tidigare skrev kör jag med avhärdat vatten + några droppar ammoniak i en blomspruta som jag sedan sprayar lamellerna med. Sedan sköljer jag efter med bara avhärdat vatten, detta också med blomspruta.
Vattnet rinner samma väg som kondensvattnet rinner när anläggningen körs för att kyla eller den frostar av.
Anledningen till jag använder avhärdat vatten är att man slipper beläggningar när kvarvarande vatten torkar (kalk, järn osv.).
Ta loss filter innan du sprayr, spraya såpass mycket så du ser att vattnet rinner i mellanrummet mellan lamellerna.
Gör likadant när du sprayar med bara vatten och upprepa detta en gång.
Låt den stå en 10-15 minuter innan du sätter igång pumpen igen.
Jag rekommenderar även att man tvättar filtert i ljummet vatten med lite diskmedel då fett och andra föroreningar kan sätta sig i filtret och det tar inte alltid dammsugaren. Röker man inomhus bör man tvätta filtert vår och höst.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Tack. För en novis då, avhärdat vatten? Var får man tag på det?
 
Batterivatten kallas det också, finns på större varuhus, biltema eller närmsta mack.
 
  • Gilla
PJW
  • Laddar…
NetNut skrev:
Anledningen till jag använder avhärdat vatten är att man slipper beläggningar när kvarvarande vatten torkar (kalk, järn osv.).
Det skadar ju naturligtvis inte med avhärdat vatten men tror du verkligen det är nödvändigt om man har "normalt" vatten och inte exempelvis mycket hårt?
 
Alla rengöringsprodukter typ spray och liknande har alltid avhärdat vatten för att det inte skall bli fläckar. vatten innehåller inte bara kalk utan även järn och andra "föroreningar", men visst kan man använda vanligt vatten om man vill.
Själv använder jag vatten från avfuktaren när jag blandar spolarvätska till bilen, blir inga ränder eller fläckar efter torkad spolarvätska då.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Hmm, har en värmepumpstorktumlare som vi får tömma vatten på efter varje gång. Jag detta borde väl vara fritt från det mesta då det kondenserat? Eller tänker jag helt galet?
 
Det kan vara eventuella fiberrester och ev. sköljmedel, kör du det det genom ett kaffefilter så blir det bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.