Hej!
Jag kan inget om detta och har tyvärr ingen info från säljaren av huset, som vi köpte förra året.
Har fått larm 50. Försökte göra rent filtret genom att stänga av pumpen, vrida det blå reglaget och skriva skruva loss det sexkantiga locket. Det kom då en del vatten varför jag inte vågade fortsätta, jag avbröt efter ca 0,5 dl.
Hur mycket vatten ska man förvänta sig att det kommer? Är det någon risk med att skruva loss den helt för att se om där finns ett filter tro? Är jag helt ute och cyklar och borde jag göra något helt annat?
När jag återstartade pumpen har felmeddelandet ännu ej återkommit men jag tänker att om filtret är smutsigt bör det ju rensas oavsett.

Bifogar en översiktlig samt en inriktad bild.

Tack på förhand!

Mvh
Anton
 
  • Översikt av ett värmeinstallationssystem med kopparledningar, värmeväxlare och olika ventiler monterade på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med kopparledningar och ett sexkantigt lock på en enhet, eventuellt filter, i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här skriver NIBE:

Larmnummer 50
HÖGTRYCKSLARM
Bergvärmepump
Högtryckspressostaten har löst ut på grund av att värmepumpen inte kan avge producerad värme. Kompressordrift är blockerad.
Detta kan bero på:
- Stängda termostater till radiatorer eller golvvärme.
- Inget eller lågt flöde i värmesystemet.
- Luft i värmesystemet.
- Igensatt smutsfilter.
Öppna upp termostater, avlufta värmesystemet och återställ därefter larmet. Återkommer larmet, kontrollera/rengör smutsfiltret. Återkommer larmet trots åtgärder, kontakta din installatör.

0,5 dl vatten är ju ingenting om det stoppar sedan. Kanske det som ryms i en filter-ball?
 
J Josth skrev:
Så här skriver NIBE:

Larmnummer 50
HÖGTRYCKSLARM
Bergvärmepump
Högtryckspressostaten har löst ut på grund av att värmepumpen inte kan avge producerad värme. Kompressordrift är blockerad.
Detta kan bero på:
- Stängda termostater till radiatorer eller golvvärme.
- Inget eller lågt flöde i värmesystemet.
- Luft i värmesystemet.
- Igensatt smutsfilter.
Öppna upp termostater, avlufta värmesystemet och återställ därefter larmet. Återkommer larmet, kontrollera/rengör smutsfiltret. Återkommer larmet trots åtgärder, kontakta din installatör.

0,5 dl vatten är ju ingenting om det stoppar sedan. Kanske det som ryms i en filter-ball?
Mer korrekt var drygt 1 dl kanske, svårt att säga. Men hur mkt vågar jag låta det rinna innan jag bör avbryta?

Kan tillägga att jag bor i enplanshus med vattenburen golvvärme.
 
Ser ju iallafall ut på bilden som ventilen inte är riktigt stängd. Den ska vridas 90 ° grader från öppet läge
 
V Vector skrev:
Ser ju iallafall ut på bilden som ventilen inte är riktigt stängd. Den ska vridas 90 ° grader från öppet läge
Bilden togs efter att jag avbrutit fixandet. Men den var vriden 90 grader när jag grejade :)
 
svarade i fel tråd
 
Ju mer jag skruvar loss det sexkantiga locket desto mer vatten sprutar det trots att pumpen är avstängd och det blå reglaget vridet. Har ni någon idé på hur jag bör gå vidare för att kunna rengöra filtret? :)
 
G Gutttta skrev:
Ju mer jag skruvar loss det sexkantiga locket desto mer vatten sprutar det trots att pumpen är avstängd och det blå reglaget vridet. Har ni någon idé på hur jag bör gå vidare för att kunna rengöra filtret? :)
Som sägs, det ser ut som en filterboll och stängs helt i 90 grader och då kommer det ut max ca 5 centiliter vatten, du får prova igen.
 
  • Gilla
Gutttta
  • Laddar…
Krilleman
Precis, vredet ska peka ner mot golvet.
Då ska inte mer än en liten snutt komma ur vid kontroll av filtret.

Varför har du vredet i detta läget vid drift? Till synes ca 50% öppet.
Det bör ju stå helt mot kameramannens positionering vid normal drift.

Vred på en kopparledning pekar snett neråt, markerat med röd pil, vid en varmvattenberedare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för
Krilleman Krilleman skrev:
Precis, vredet ska peka ner mot golvet.
Då ska inte mer än en liten snutt komma ur vid kontroll av filtret.

Varför har du vredet i detta läget vid drift? Till synes ca 50% öppet.
Det bör ju stå helt mot kameramannens positionering vid normal drift.

[bild]
mycket bra fråga! Det har varit så sedan vi flyttade in förra året, men självklart ska jag ändra det. Kan det ha påverkat funktionen/sabbat pumpen under tiden som varit?

När jag rensat filtret, måste jag då lufta systemet? Hur gör jag det? 😀
 
G Gutttta skrev:
Tack för

mycket bra fråga! Det har varit så sedan vi flyttade in förra året, men självklart ska jag ändra det. Kan det ha påverkat funktionen/sabbat pumpen under tiden som varit?

När jag rensat filtret, måste jag då lufta systemet? Hur gör jag det? 😀
Klart står den bara till häften öppen så blir strypning och flödet minskar. handtaget ska stå som sägs jämns med röret. Du behöver inte lufta med hatten upptlll som nu är. inget vatten åker ut.
 
J jonaserik skrev:
Klart står den bara till häften öppen så blir strypning och flödet minskar. handtaget ska stå som sägs jämns med röret. Du behöver inte lufta med hatten upptlll som nu är. inget vatten åker ut.
Yes. Kan pumpen ha tagit skada tror du?

Ok. Dock läckte det ju en del vatten (kan nog ha varit totalt minst 3 dl) tidigare i veckan när när jag klantade runt upprepat. Förändrar det någonting?

Tack alla för rådgivningen, mycket uppskattat!
 
G Gutttta skrev:
Yes. Kan pumpen ha tagit skada tror du?

Ok. Dock läckte det ju en del vatten (kan nog ha varit totalt minst 3 dl) tidigare i veckan när när jag klantade runt upprepat. Förändrar det någonting?

Tack alla för rådgivningen, mycket uppskattat!
Vid kontroll av filtret ska spaken stå helt på tvären, 90 grader mot röret. Det sitter en låsring i håler som håller filtret på plats och då är det en speciel tång som behövs. Det finns på billiga varuhusen en sats och heter låsringstång.
 
J jonaserik skrev:
Vid kontroll av filtret ska spaken stå helt på tvären, 90 grader mot röret. Det sitter en låsring i håler som håller filtret på plats och då är det en speciel tång som behövs. Det finns på billiga varuhusen en sats och heter låsringstång.
Yes tack där är redan gjort.

Så frågorna som återstår nu är dels om systemet behöver luftas utifrån ovan nämnda läckage (då spaken stod snett när jag öppnade tidigare) och isf hur jag gör detta.
Samt om någon vet ifall pumpen kan ha skadats av att spaken har varit halvt stängd under en längre tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.