B Ben39 skrev:
Du räknar lite fel då dina antaganden inte helt rätta. De olika medel jag pekar på har precis samma effekt 4 år. Jag sprutar lite oftare för jag har 0 tolerans och provar på många olika typer av tak .Finns inget medel som avdödar 100% i 4 år bara teori. Kemin är det samma det är procenten ammoniumklorid som avgör vid sprutningen och ejektor räcker för de flesta villatak man kan ta til lite rikligar edå de medel som jag pekar på är så billiga.
S
Nissens Nissens skrev:
Finns betydligt bättre lågtryckssprutor idag med teleskopförlängning. Tycker inte Alg-fri är överprisat, en behandling håller ca 4 år, din verkar enligt dig själv hålla halva tiden… då borde din kosta mindre än halva priset eftersom det går åt dubbelt så mycket medel och arbete…
Lågtryckssprutan du visar på ser bra ur men blir lite overdoing - en ejektorburk är lättare att hantera om man når taknocken från stegen den doserar det man behöver med rätt ingångsprocent på det verksamma medlet.Man tjänar så lite på att exaktdosera med de billiga medlen med substansen som gör jobbet som min blogg anvisar. Bloggen har med många bra tips i kommentarerna från andra. Över 100 000 gånger har den sidan lästs sen 2012 på min blogg . Har säkert gjort det tuffare för lycksökare för takrengörare som vill pådyvla överprisade medel eller metoder. mot mossiga tak,
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nissens
B Ben39 skrev:
S

Lågtryckssprutan du visar på ser bra ur men blir lite overdoing - en ejektorburk är lättare att hantera om man når taknocken från stegen den doserar det man behöver med rätt ingångsprocent på det verksamma medlet.Man tjänar så lite på att exaktdosera med de billiga medlen med substansen som gör jobbet som min blogg anvisar. Bloggen har med många bra tips i kommentarerna från andra. Över 100 000 gånger har den sidan lästs sen 2012 på min blogg . Har säkert gjort det tuffare för lycksökare för takrengörare som vill pådyvla överprisade medel eller metoder. mot mossiga tak,
Va? Med lågtryckssprutan har man förstås doserat rätt från början. De billiga medlen befattar jag mig inte med, de som proffsen använder är inte speciellt dyra.

Som sagt, min erfarenhet efter att ha använt både ejektor och lågtrycksspruta med teleskopförlängnibg och flatstråle är att ejektorn är betydligt sämre att jobba med.

Ejektor är en budgetlösning som funkar bäst till mindre ytor helt enkelt. Som så ofta får man vad man betalar för.
 
Nissens Nissens skrev:
Du kan tycka som du vill. Men jag har använt både ejektor och lågtrycksspruta med teleskopförlängning och flatstråle. Ejektorsprutan förlorar stort enligt min personliga erfarenhet.

Att du har nolltolerans är ditt val, de flesta tycker sannolikt att behandling vart fjärde år är helt ok. Man kan ju ägna husunderhåll 100% av sin tid u verkar inte förstå vanlig svenska
Nissens Nissens skrev:
Du kan tycka som du vill. Men jag har använt både ejektor och lågtrycksspruta med teleskopförlängning och flatstråle. Ejektorsprutan förlorar stort enligt min personliga erfarenhet.

Att du har nolltolerans är ditt val, de flesta tycker sannolikt att behandling vart fjärde år är helt ok. Man kan ju ägna husunderhåll 100% av sin tid om man vill, men de flesta vill ju leva sitt liv också. 😊
man vill, men de flesta vill ju leva sitt liv också. 😊
Du verkar inte förstå vanlig svenska. Nolltoleransen beror ju på att jag testar och du verkar gå på allt du läser om dyra medel. Man ska inte använda mer teknik än man behöver är en grundregel annars overdoing, Nu får du inte mer svar från mig.
 
Redigerat:
Nissens
B Ben39 skrev:
Du verkar inte förstå vanlig svenska. Nolltoleransen beror ju på att jag testar och du verkar gå på allt du läser om dyra medel. Nu får du inte mer svar från mig.
Som sagt, det du kallar dyra medel är inte speciellt dyra, jag använder de medlen som proffsen använder, finns ingen anledning att hålla på och söla och sträcka sig över halva taket med ejektorprylarna.

Jag föredrar att resultatet blir bra, och med så lite söl och bök som möjligt. Då går ”billiga” medel och ejektorer bort.

Det är ju inte så att du sitter inne med alla svar, du verkar ju ha lite annan bild av vad som är bäst, i detta fallet är billigast definitivt inte bäst.

Det är helt ok att du tycker annorlunda, jag bara delar med mig av mina erfarenheter. 😊
 
Redigerat:
Det är problematiskt att använda högtryck-tvätt på plattor. Folk gör det ofta ”under-från” vilket gör att vatten kommer in genom plattorna. Mindre bra för pappen som torkar sönder efter att de blivit fuktiga.
 
H Tommie99 skrev:
Hej
Det är dags att göra rent taket efter 33 år .
Vilka metoder fungerar på denna typ av tak?.
Vi kommer anlita firma , men vill ändå veta hur man gör och vad som bör ingå.

Med bästa hälsningar!
Tommie Johansson
Använd bara grönfri, spruta på med en trädgårdsspruta, det tar ca 1-2 år innan fullt resultat uppnås. Däremot ger det resultat upp till 6-7 år, kortare tid om det står träd som har utskjutande grenar vid tak. Upprepa därefter grönfribehandlingen var 5 år så förlänger ni både yttertaket (väderskydd) och undertak (tätskikt) totala livslängd med 10-20%.

Vatten under högtryck är NEJ mot allt som är tak, vägg på byggnad. Ert tak kan vara asbestskivor, ett bra tak bara det inte har sprickor (kan uppstå om man går på det).

Att ta en firma som gör det innebär inte med automatik att det blir rätt utfört, det finns tyvärr okunskap så fråga först om metod.
 
S S N Jörgen Magnusson skrev:
Använd bara grönfri, spruta på med en trädgårdsspruta, det tar ca 1-2 år innan fullt resultat uppnås. Däremot ger det resultat upp till 6-7 år, kortare tid om det står träd som har utskjutande grenar vid tak. Upprepa därefter grönfribehandlingen var 5 år så förlänger ni både yttertaket (väderskydd) och undertak (tätskikt) totala livslängd med 10-20%.

Vatten under högtryck är NEJ mot allt som är tak, vägg på byggnad. Ert tak kan vara asbestskivor, ett bra tak bara det inte har sprickor (kan uppstå om man går på det).

Att ta en firma som gör det innebär inte med automatik att det blir rätt utfört, det finns tyvärr okunskap så fråga först om metod.
DU VET VAD DU PRATAR OM. Det behövs varken proffs . stor takrengöring först eller sofistikerade sprutor om man har tak man når nerifrån bara att spruta svepande upp mot nocken med en enkel ejektorburk i lugnt väder utan regn de närmaste dygnet och låta tyngdkraften sprida ut det på nervägen över taket. Är det mycket fär man göra det några år i rad regnet sköter sen resten
Det är verkligen lätt att ta bort om man fattar kemin och inser att det är ett superbilligt medel och själv är lite praktisk. LÄS OCH LÄR och låt tidens tand hjälpa till också free of charge. Undvik de överprisade medlen att ta bort mossa på tak de som har samma billiga ammoniumklorid som tar bort mossan. Du tjänar massor om du klara det själv och taket inte för högt då kanhända du ska köpa hjälp-
Läs kommentarer från många praktiker genom åren. https://wp.me/p1IAXy-3Z3
 
Redigerat:
J Jesper Karlsson3 skrev:
Vi har tvätta vårt tak med betongpannor. Dom använde då en "vagn" med en inbyggd högtryckstvätt. Där efter sprutade dom på något medel mot alger osv. Till sist målade dom det. Måste säga att det blev mycket bra. Taket ser helt nytt ut.
Gjorde precis detsamma på mina tegelpannor från -81. Körde med Decatak och kan varmt rekommendera dem!

Det ser ut som nytt 👍
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.