Hej!

Jag får återkommande Högtryckslarm 50 på min Nibe f1245 bergvärmepump och har testat allt utom rengöring av smutsfilter. När jag söker på det servdet ut som det är ett filter som sitter på rörsystemet (ofta). Det enda jag hittar är vredet på bifogad bild, är det detta jag ska vrida på och sedan rengöra?

Antar att det är ganska riskfritt att prova, men jag har inte testat att vrida på det än då jag inte har någon aning om vad det är till för, så avvaktar era svar :D:crysmile:

Kopparrör och ventil som misstänks vara smutsfilter på en bergvärmepumpsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Nej. Det du har där är övertrycks- och backventilen som sitter på kallvattenmatningen till pannan. Däremot kan man se något som liknar ett smutsfilter som tittar fram där bakom pumpen under nedersta kopparröret. Enkelt beskrivet är det en mässingskoppling med ett avstick i 45 grader där du har ett lock som går att skruva av. Du kommer behöva lufta värmesystemet efter att du har skruvat av det. Se till att stänga av pumpen när du gör det så rinner det inte ut lika mycket vatten.

Edit: Det ser lite lustigt ut där på pumpen. Har du en FLM monterad ovanpå? Visst är det pumpen man ser till vänster i bild?
 
Aha! Nu ser jag den:
Röranslutning med en avstängningsventil och en elektrisk ledning i ett hushållssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så jag stänger av pumpen, skruvar bort den och rengör. Är det bara vattnet ”ovanför” filtret som rinner ut eller är det mer så jag bör fånga upp det med något?

Sedan skruvar jag tillbaka filtret och luftar på denna?
Kopparledningar med en pump och frånluftsmodul installerad på vägg i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Japp det sitter en frånluftsmodul på pumpen :)
Värmepump i ett förråd med synlig frånluftsmodul och rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

tommib
Ja, i princip. Om du inte stänger av pumpen kommer cirkulationspumpen att gå och dra in massa luft (samt trycka ut mer vatten). Du måste få bort all luft. Vad har du för värmelösning? Golvvärme? Jag ser inga rör som går uppåt så jag gissar enplanshus?
 
Ok! Tackar! Jepp, enplan med golvvärme :)
 
tommib
Praktiskt att ha högsta punkten sådär. Du borde då kunna avlufta snabbt genom att öppna avluftningsventilen och fylla på systemet samtidigt, innan du startar pumpen. Lite luft blir det nog kvar eftersom du inte har någon avluftning på returen men du får starta pumpen och låta den gå och lufta lite vart efter.
 
  • Gilla
afSchinken
  • Laddar…
Hej igen!

Det verkar vara någonting som inte funkar som det ska med min Nibe bvp.. Nu när minusgraderna ute har smugit sig på igen börjar samma två larm komma tillbaka som ett brev på posten.

Jag får några gånger i veckan "Larm 50, Högtryckslarm" och "Larm 52, Temperaturbegränsarlarm". Ibland kommer Larm 50 enbart, och ibland kommer båda larmen samtidigt. Som jag skrev kommer dessa oftast när det är kallt ute och pumpen får jobba hårdare.

Är det någon som har tips på varför detta återkommer nu för tredje vintern i rad och vad jag kan göra/testa för att avhjälpa problemet?
 
Kan det ha något med termostaterna i respektive rum att göra? Det är trådlösa Thermotech. Om dessa tappar kontakten eller störs ut, kan de orsaka dessa felkoder?
 
A afSchinken skrev:
"Larm 50, Högtryckslarm"
Det är för dåligt flöde på radiatorvattnet, prova med att ställa ner kurvan på VP och höja tempen i alla rum, när du har kommit rätt i temp kan du återgå till att ställa GV. Har du någon baypass på fördelarna, stänger termostaterna så stoppas flödet öer VP och den löser på högtrycket. Vet du inte vad en baypass är så ta en bild på fördelarna så kan du info här
Edit du har GV
 
  • Gilla
Jenniefeer och 1 till
  • Laddar…
Här kommer en bild, säger detta något?
 
  • Öppet värmefördelningsskåp med flera anslutna rör och termostatventiler samt påslagna indikatorlampor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Ja, du har ingen bypass.

Om alla ställdonen stänger samtidigt så kommer cirkulationspumpen trycka mot ett stängt system. Det låter absolut som att du har problem med att systemet kommer ur synk, dvs utegivaren på VPn säger "gör värme" medan rumstermostaterna säger "ingen värme behövs" och stänger ställdonen.

Jag är inte expert på värmepumpar men du borde kunna komma runt problemet genom att installera en bypass. Då kommer en del av vattnet gå tillbaka till VPn och den kommer känna av att returen är varm och sluta räkna ner gradminuter.

Möjligen går det också att lösa om din styrning för golvvärmen har någon reläutgång som kan konfigureras så att den växlar när ingen rumstermostat vill ha värme. Då kan man koppla den för att blockera värmedrift hos VPn.

Det är inte så att du har någon shunt? Vattnet från pumpen går direkt till fördelaren?
 
  • Gilla
atomjohan och 1 till
  • Laddar…
tommib
En bypass (i det här fallet för LK) ser ut så här:

98482.jpg

Den monteras på andra sidan på fördelaren sett från tillopp/retur och tillåter som sagt (en liten mängd) vatten att passera även om alla ställdon har stängt. Vilket fabrikat av golvvärme har du?
 
  • Gilla
afSchinken
  • Laddar…
tommib
Du kan också kika på den här sidan från Thermotech (vilket du verkar ha när jag tittar närmare).

https://www.thermotech.se/Support/Drift-skoetsel-golvvaerme

Kolla längst ner under "Installation med värmepump". Läs för all del hela dokumentet, kunskap är lätt att bära och man vet aldrig när man behöver den i hus...
 
  • Gilla
afSchinken
  • Laddar…
A afSchinken skrev:
säger detta något?
Jepp som sägs så har du ingen baypass på fördelarna , inte ens en maxtermostat, så all värme styrs från VP, som ska inställas för GV. Då kan inte VP leverera en för hög temp till GV. Normalt så har man inget ställdon på bad/toa golv för att säkerställa flödet genom VP, så ta bort ställdonen på dessa och prova.Någon styrning av något via centralen för GV är inte att tänka på, blir bara komplicerat och kan kosta en del eftersom det inte normalt finns någon utgång för styrning
 
tommib tommib skrev:
Du kan också kika på den här sidan från Thermotech (vilket du verkar ha när jag tittar närmare).

[länk]

Kolla längst ner under "Installation med värmepump". Läs för all del hela dokumentet, kunskap är lätt att bära och man vet aldrig när man behöver den i hus...
Tack för länken! Håller helt med och det har inte slagit mig att jag ska läsa på kring Thermotech utan enbart läst om min Nibe. Tack!
 
  • Gilla
Negnillur
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.