Gör en fontän som tar vatten från tanken, sprutar upp i luften i en damm och rinner tillbaks i tanken, då får du garanterat syresatt vatten och ett trevligt vattenspel.
 
Kul! Smart idé men det får bli i framtiden.
 
D Derbyboy skrev:
@xxargs di har inte givit upp på mig va? :)
det är inga stora pengar - det är bara att köpa och prova - det som möjligen kan vara det som begränsar med djupet med syrestenen är att membranpumpen tappar fort andan när det överstiger mer än 60 mBar övertryck (motsvarar 60 cm vattendjup/vattenpelare) - stick ned syrestenen tills det slutar att bubbla, om du inte nått botten innan dessa, höj igen tills bubbleriet kommer igång igen. - bubbelströmmen kommer förmodligen starta en cirkulation som når även en bit under nivån där syrastenen hänger om det nu skulle vara att det inte tål att sänkas ända till botten.

den pumpen jag har för minireningsverket (en större pump på 65 liter/min så är dess angivna volymflöde satt vid 100 mBar övertryck (1 meter vattenpelare) , men det slutar inte pumpa bara för att luftningsdysan sätts lite djupare än så.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Sådär nu är hela spektaklet installerat. Jag har inte tvättat tanken men ska se om lukten kan försvinna genom syresättningen.

Körde en liten pump för 499 kr med tre stenar. Släppte stenarna på botten rakt ner. Var svårt att få ut dom på kanterna men där finns det ju förbättringspotential.

Det bubblar på bra som ni kan se.
 
  • Blå luftpump av märket Hailea, modell V-20, placerad på ett träbord bredvid en kartong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En luftpump med fyra utgångar och tre blåa luftpumpar sammanlänkade, placerad på en träräcka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Luftningssystem installerat i en rund tank med en blå pump och tre syrestenar på botten. Ett vitt och ett rödbrunt rör syns ihopkopplade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Chrec
  • Laddar…
Ett inte helt politiskt korrekt förslag på lösning är att släppa ner en ål i tanken. Enligt sägen gjorde man det förr i tiden i brunnar, ålen åt allt som ramlade ner och vattnet hölls klart.
 
Jag gillar idén, i en brunn är det dock konstant tillrinning. Det är det inte i min tank.

Hur får man tag i en ål?
 
Fråga din närmaste politiker(gärna från Blekinge/Kalmar), de verkar ha en förkärlek för ålfiske...)
 
Trodde det va partisekreterare från Stockholm som i strid med lagar och regler ägnar (ägnade) sig åt ålfiske i annan kommun.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Ja just det, fråga han! 👍
 
Uppdatering:

Såhär drygt någon vecka senare är lukten i princip borta. Tack allihopa.
 
  • Gilla
InsidersUnited och 2 till
  • Laddar…
Trevligt med lite återkoppling! och att det fungerar!.

Se vad lite luftning och aerob nedbrytning kan göra och det blir väldigt lite otrevliga dofter kvar

Förslagen med luftning är baserat av erfarenheterna med att jag har minireningsverk som bygger på vattenlabyrint med stor syresättningskammare och ältande av aktiv slam och det verket är i princip helt luktlös trots att den hanterar just avlopp med urin och fekalier, visst lite jordkälledoft kan märkas när man öppnar upp locket men inget som upplevs som motbjudande.

Detta med lukt är en viktig punkt att kolla om det i framtiden skall välja en ny avloppslösning
då en minireningsverk (ofta satsbearbetande) kan avge så mycket avloppsdoft att det förstör hela tomten och kostsam att åtgärda (ofta att ventilationsrör monteras genom hela huset och det släpps ut på takninvå - men kan ändå virvla ned till där man har trädgårdsmöblerna och grillen... det fins mer att säga när man väljer minireningsverkslösning men det får man ta i annan tråd...
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.