När vi gjorde nytt badrum för två år sedan föll vi dumt nog för marockanskt kakel på golvet. Bortsett från att själva läggningen var en katastrof har vi ett ännu större problem med plattorna; de går ju för fan inte att rengöra!

Enligt alla instruktioner ska allt från kalk till tvålrester försvinna magiskt med bara lite såpa. Well, så är det inte. Och tyvärr ska plattorna inte tåla moderna rengöringsmedel, vilket gör allt mycket värre. Jag har skurat mig blå med en skurlevang med hårda borst och ospädd såpa, men golvet i duschen ser alltid så sjukt matt och flammigt ut och fogarna är rent vita av kalk och tvålrester.

Marockanskt kakel är, om jag fattat det rätt, torrpressade cementplattor. Alltså går det väl under natursten?

Något medel måste det väl ändå finnas som går att använda, eller hur gör andra som har samma/liknande material i badrummet?
 
Jag har hört att ångtvätt funkar jättebra, bara vanligt vatten fast varmt. Kärcher har någon modell vet jag.
 
Toppen! Det låter kanske inte så dumt?

Men jag tänker att det måste finnas medel även för natursten?
 
cementplattor har väl ändå inga likheter med natursten?
 
Claes Sörmland
Såpa löser ju inte kalk - det krävs syra. Vi har cementplattor i badrummet och har skrubbat dem med Kalkosan (=syra) ibland för att få bort kalken som byggs på i fogarna. Syran ger sig också på cementen så testa i något undanskymt hörn vad effekten blir. Skrubbsvamp, JIF/Vim och hårt arbete har också fungerat. För att få plattorna fräscha så oljar vi med klinkerolja efter rengöringen när de har torkat en natt.
 
Intressant. Är det också mönstrade plattor, som typ marockanskt kakel? På de flesta sidor som säljer den typen av plattor som vi har står det att plattorna inte får utsättas för syrehaltiga medel typ Ajax etc. Men inte varför... Men jif eller vim innehåller inte syra, eller? Jag vet inget om sånt här :)

Kallun: du har säkert rätt, det är nog jag som blandar ihop allt jag läst :)
 

Bästa svaret

Claes Sörmland
Nej, vi har inget mönster utan de klassiska sekelskiftesplattorna.

Som sagt syra ger sig på cementen i plattorna så man får vara försiktig.

JIF Cream innehåller inte syra utan skurpulver och tvålämnen så det fungerar som ett slipmedel om man jobbar med det.
 
Tack! Då ska jag testa i ett hörn och se hur det blir. Bra att veta att jif också går att testa med.

Hur blir plattorna med klinkerolja? Någon färgförändring?
 
Claes Sörmland
Det tycks gulna lite på vita partier och så blir de blanka så att flammigheten försvinner.
 
  • Gilla
Sister ray
  • Laddar…
S Sister ray skrev:
När vi gjorde nytt badrum för två år sedan föll vi dumt nog för marockanskt kakel på golvet. Bortsett från att själva läggningen var en katastrof har vi ett ännu större problem med plattorna; de går ju för fan inte att rengöra!

Enligt alla instruktioner ska allt från kalk till tvålrester försvinna magiskt med bara lite såpa. Well, så är det inte. Och tyvärr ska plattorna inte tåla moderna rengöringsmedel, vilket gör allt mycket värre. Jag har skurat mig blå med en skurlevang med hårda borst och ospädd såpa, men golvet i duschen ser alltid så sjukt matt och flammigt ut och fogarna är rent vita av kalk och tvålrester.

Marockanskt kakel är, om jag fattat det rätt, torrpressade cementplattor. Alltså går det väl under natursten?

Något medel måste det väl ändå finnas som går att använda, eller hur gör andra som har samma/liknande material i badrummet?
S Sister ray skrev:
När vi gjorde nytt badrum för två år sedan föll vi dumt nog för marockanskt kakel på golvet. Bortsett från att själva läggningen var en katastrof har vi ett ännu större problem med plattorna; de går ju för fan inte att rengöra!

Enligt alla instruktioner ska allt från kalk till tvålrester försvinna magiskt med bara lite såpa. Well, så är det inte. Och tyvärr ska plattorna inte tåla moderna rengöringsmedel, vilket gör allt mycket värre. Jag har skurat mig blå med en skurlevang med hårda borst och ospädd såpa, men golvet i duschen ser alltid så sjukt matt och flammigt ut och fogarna är rent vita av kalk och tvålrester.

Marockanskt kakel är, om jag fattat det rätt, torrpressade cementplattor. Alltså går det väl under natursten?

Något medel måste det väl ändå finnas som går att använda, eller hur gör andra som har samma/liknande material i badrummet?
Hej. Jag har lösningen. Våtslippapper 1200 funkar perfekt. Olja sedan in golvet igen så blir det som nytt.

/Johan
 
Håller med JoFor, våtslippapper fungerar bra. Men det vill man kanske inte göra alltför ofta, eftersom man behöver ytbehandla dem igen sedan. Jif känns som ett bra mildare alternativ, även om det säkert också kan skada ytbehandlingen. Är de välbehandlade skulle jag nog inte nojja över att använda syrahaltigt rengöringsmedel så länge man sköljer av ordentligt efteråt, men har inte provat det.
 
J JoFor skrev:
Hej. Jag har lösningen. Våtslippapper 1200 funkar perfekt. Olja sedan in golvet igen så blir det som nytt.

/Johan
Hej
Får det bort det som gulnar och fläckar om man våtslipar.. alltså sandpapper med vatten? Ska man impregnera det efteråt? Räcker det med 1200? Blir det inte repigt?
 
Jag brukar köra ev ungefär en gång om året med slipkloss och 1200 papper (kanske funkar med maskin också). Jag gör det mest för att få bort kalkbeläggning som ju ofta är svårt att få bort på denna typ av platta eftersom man inte ska använda rengöringsmedel som är surt.

jag har inte uppfattat att det blir repigt, men du kan ju börja med ett ännu finare papper och testa dig fram. Efter slipning måste du olja in golvet igen med olja för cement/tegel.

Jag har som sagt varit nöjd med resultatet.
 
Impregnera måste göras annars blir det svårare att hållla rent tyvärr.
 
  • Gilla
Andrea Labra
  • Laddar…
J JoFor skrev:
Jag brukar köra ev ungefär en gång om året med slipkloss och 1200 papper (kanske funkar med maskin också). Jag gör det mest för att få bort kalkbeläggning som ju ofta är svårt att få bort på denna typ av platta eftersom man inte ska använda rengöringsmedel som är surt.

jag har inte uppfattat att det blir repigt, men du kan ju börja med ett ännu finare papper och testa dig fram. Efter slipning måste du olja in golvet igen med olja för cement/tegel.

Jag har som sagt varit nöjd med resultatet.
Tack för svar. Vilken olja/impregnering använder du?
Har du nån bild på ditt marokanska kakel? Vet du varför det vita gulnar på vissa ställen?
 
  • Marockanskt kakel i grått och vitt med mönster, kopparfärgad golvbrunn, fråga om gulnande fläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.