pbengtsson skrev:
Man kan ju undra vad det är som eldats för att sitta så hårt, vaxad trall?
avundsjuk på att du ej har den trallen själv märker jag.....;)

om man ej har tillräckligt med drag i kaminen å man tänder en brasa så brukar man ha luckan uppe lite för mera drag...
men har man en grabb som gått fram å stängt luckan blir kaminen rökfylld å kondens blir på glaset..
när jag sedan såg detta öppnade jag å fullt drag kom å kondens prickar kom på glaset å bände fast... va dessa som skulle bort.
har man ej eldat så är murstocken kall å då är draget dåligt..en varm pipa är det drag i....
nu har jag fullt drag jämt....
enbart lite sot som sitter går bra med lite papper...

mvh
estwing
 
estwing skrev:
avundsjuk på att du ej har den trallen själv märker jag.....;)
Japp...

Hade själv problem med draget tidigare, men det löste sig då jag förlängde skorstenen, nu är det rejält drag direkt. I perioder var det så hårt eldat så att man inte såg igenom glasen alls, med det har alltid gått bort med aska + vått tidningspapper.

Har även använt detta på utsidan av mina fönster som hade svåra fläckar från panelen av någon kostig anledning, men det gäller att pappret är rejält blött så man inte slipar fönstren.
 
pbengtsson skrev:
Japp...

Hade själv problem med draget tidigare, men det löste sig då jag förlängde skorstenen, nu är det rejält drag direkt. I perioder var det så hårt eldat så att man inte såg igenom glasen alls, med det har alltid gått bort med aska + vått tidningspapper.

Har även använt detta på utsidan av mina fönster som hade svåra fläckar från panelen av någon kostig anledning, men det gäller att pappret är rejält blött så man inte slipar fönstren.
där ser du... samma sits....
även där jag trodde det vart rent tog jag skrapan å jädrar vad rent det blev sen...testa så får du se...

man tror att det är rent men man kännde med skrapan att det ej va glatt utan det va lite strävt....

mvh
estwing
 
Jag använder hällrengöring för keramiska spishällar funkar jättebra, billigt på ÖB
Mvh Eva
 
Tidningpapper!
 
hörru Estwing,
Inte kan du väl ha missat den här evighetstråden!? :D
http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/63417-rengoera-glaset-pa-kamin.html


Varför funkade det inte med aska och tidningspapper för dig? Kanske du inte blötte pappret tillräckligt mycket? Torka en omgång med riktigt drypande blött+aska, en omgång med torrt papper. Är det fastbränt kan du behöva lägga på uppbötad aska så att det får verka ett tag, och sedan gnugga bort.

Utifrån ovanstående diskussionstråd kan du se att det finns två läger vad gäller kaminglasrengöring: den ena gruppen är väldigt nöjda med att hitta ett sätt som både är miljömässigt och kostnadsfritt, den andra litar mer på produkter som köps i butik och inte är särskilt miljövänliga heller, men som gör samma jobb..... Välj själv!;)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.