På de kaminer jag rengjort har jag använt Arctic Glass Clean, multisvamp (mirakelsvamp) och vanligt hushållspapper.
Perfekt resultat varje gång :)
 
Funkar klockrent
Flaska med spisrent på ett träbord, text på Svenska för rengöring av glas i vedeldade ugnar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja kör spisrent och grön svamp om de sitter mkt. Annars bara tidningspapper o lite aska.
 
Nu testat Kemetyl Bbq & oven cleaner - galet bra!
Tar bort det ingrodda så mycket bättre än allt annat jag hitills provat.

Innehåller lut och annat, så inget att duscha blommorna med.
 
Vart hittade du den?
 
nameloser skrev:
Innehåller lut och annat, så inget att duscha blommorna med.
Vit aska blandat med vatten på ett tidningspapper innehåller också lut!:)
 
Jag har för mig vi använde Svinto(stålull med rengöringsmedel) doppat i litet vatten för att göra ren glaset på vedkaminen.

Sedan kan den som vill givetvis köpa dyra specialkemikalier av typ "Turbo Laser Atom Super Extra Speziale GTI Sprint Overdrive Sport Reiniger" för rengöring och bli salig på det. Men det går tydligen lika bäst med tidningspapper, SvD eller DN?

Det kan emellertid inte vara bra att använda regöringsmedel i sprayflaska. Då andas man ofrånkomligen in rengöringsmedlet i form av små droppar, vilket inte kan vara hälsosamt.
 
Redigerat:
hsd
Spraya på lätt med vatten, ta en fuktad trasa och doppa i aska, vit, tvätta glaset
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Kemetyl en hittade jag på woody. Typ 60-70 pix flaskan. Effektivt, 2-3 spayningar per 30×30cm glas räckte.
 
Jag funderar på om typen av ved spelar in här. I likhet med många andra här så brukar jag köra med våt trasa som doppas i aska och det har alltid fungerat bra förutom den senaste vintern när jag fått gnugga betydligt mera. Den enda skillnaden jag kommer på är att jag normalt sett eldat blandved, men på sista tiden har det blivit mycket spillvirke.
 
Rengjorde senast nyss med aska, funkade lika bra som vanligt, eldar bara med spillvirke.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Arnodt skrev:
Jag har för mig vi använde Svinto(stålull med rengöringsmedel) doppat i litet vatten för att göra ren glaset på vedkaminen...
Svinto låter ju inte idealiskt direkt.
Det är ju vanlig stålull med lite tvål i (kallas också Tvålull).

Det måste väl repa glaset lite?
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
En rejäl spottloska och tidningspapper fungerar utmärkt!
Det var en kamininstallatör som gav mig tipset för många år sedan när jag frågade vilket medel jag skulle ha för att rengöra glaset.
Funkar ok och man slipper slabba med vatten, sprayer och annat.
Framgick dock inte om även snorloskor fungerar.
Har inte velat testa. ;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.