R
Hej
Jag undrar om de finns nått mirakelmedel för att få bort sotet på rutan till kaminen? Jag testade med tidningspapper vilket tog bort en del men inte det som sitter allra hårdast. Vad är nästa steg tro?
 
Mer vått tidningspapper o sot från kaminen.
 
  • Gilla
magnil och 1 till
  • Laddar…
Maskindiskmedel, lägg i en balja om du kan ta loss rutan.
 
Krilleman
Enklaste och miljövänligaste precis som thomas33 skriver: Tidningspapper doppat i vatten för att sen doppa det blöta paketet i sotet/askan från kaminen och gno funkar förvånade bra!
 
  • Gilla
Bella2013
  • Laddar…
Har provat med tidningspapper, diskmedel etc. Funkar inte bra. Hittade sen på affären ett medel som heter Spisrent, funkade kanon bra. Bara att spreja på och torka av med papper. Har även sett andra namn på dessa produkter på tex Willys. Kostar runt 50kr, värt varenda kr.
 
R
Ok, stort tack!
 
Finns även på jula och biltema. Och som sagt, funkar kanon!
 
R
59kr tack!
 
Ta lite vatten (1del) och såpa (2delar) och torka med papper, låt överflöd av såpvattnet vara kvar, vänta 10min och torka igen. Upprepa tills det är rent. Funkar kanonbra!
 
krilleman_215 och thomas33 har receptet på "mitt" mirakelmedel, men det ska vara ren aska, och inte sot för bästa effekt.
Jag har inte testat någon speciell spray mot sot, men det är så effektivt att jag faktiskt har svårt att tänka mig något som är bättre:)
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag var och hälsade på hos ett par.
Dom hade hört att det går att bränna bort sotet på glaset (med värme) och det stämmer ju. Men vidare hade dom fått tipset att sätta mineralull framför, för att öka temperaturen.
GÖR INTE DET !!!
Deras glas är numera totalförstörda, då mineralullen har smält fast i glaset. Allt är som mjölk nu.

Jag bara passar på och varna för detta, om det nu möjligen skulle kunna vara något tips som håller på och sprider sig ...
 
Mr.Muscle ugnsrent. Samma du använder i din vanliga ugn. Blir som nytt.
 
+1 på aska och vatten. Funkar kanon!
 
Krilleman
Aska och vatten + tidningspapper kostar ju dessutom knappt inget. Stort plus i kanten för kemikalie-fritt! Och man har en tendens att ha obegränsat av det med!
 
krilleman_215 skrev:
Aska och vatten + tidningspapper kostar ju dessutom knappt inget. Stort plus i kanten för kemikalie-fritt! Och man har en tendens att ha obegränsat av det med!
Funkar som sagt kanon....började med detta för över 10 år sedan och kommer fortsätta.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.