R
Du får fråga dig vad abborrarnas välbefinnande motsvarar i kronor och ören.
 
Krilleman
Åke maleus larsson skrev:
Men frågan var om det är biligare att relina rör eller bila upp ett tre år nyrenoverat bagrum och ca 30 meter betongplatta .
Ta in offerter!
 
Krilleman
bossebyggarn skrev:
Du får fråga dig vad abborrarnas välbefinnande motsvarar i kronor och ören.
Abbornarnas välbefinnande handlar det inte om. Det är alla det handlar om, människa som djur.
 
R
Att riva ett nyrenoverat badrum, bila 30 meter betong, göra så att flera ton material i onödan måste transporteras långa sträckor, köpa in nya badrumsprylar som tillverkats i Kina, kontaminera huset och riskera dammlunga för hela familjen, och så vidare... Det räknar vi inte? Nej, låt oss fokusera på ett litet rör och låtsas som att vi gör skillnad för miljön. Sen kan vi med gott samvete bränna iväg med bilen och käka burgare på donken och tänka att mänskligheten och fiskarna blivit lite lyckligare tack vare vår avgörande insats.
 
Geee.....Bosse. Vad är anledningen till den tykna attityden här på BH? Det tillför ju inte direkt något till tråden.
Att härdplast är skadligt, ja det vet vi. Om det är ekonomiskt försvarbart i längden kan funderas på. Visst är det en smidig lösning men nya rör är nya.......dvs överlägsen livslängd och ger ett bättre värde vid t ex en försäljning.
 
Krilleman
Jag väntar med spänning på en utförlig innehållsförteckning!
 
Det är ju stor skillnad på olika typer av relining.

Religning av dricksvattenledningar förekommer fast då mest på stamledningar och inte i villor. Huruvida det är bra ur ett hälsoperspektiv att religna ledningar för livsmedel har diskuterats mycket och det kan man ha olika åsikter om.

Men religning av avloppsledningar i villor kan fungera alldeles utmärkt. Jag har varit med vid religning av en avloppledning från köket ut till anslutningspunkten vid tomtgräns. Hela arbetet tog en halv dag och det har fungerat perfekt sedan det utfördes för 10 år sedan. Detta gjordes i ett suterränghus där kostnaden för att byta befintlig ledning skulle kostat mycket, mycket mer.

Och negativ miljöpåverkan av religning? Vad hade inte påverkan blivit för att byta befintlig ledning med tanke på bilning, transporter, betong, nya golv m.m. ?

I vissa fall skulle jag inte tveka en sekund att religna. Att sedan vissa har en aversion mot religning beror nog på att tekniken använts i dricksvattenledningar med tveksamma material vilket gett tekniken ett dåligt ryckte.
 
Krilleman
Bisofenol A avslöjades 2013 i relinade dricksvattenledningar, med andra ord förbjudet sen länge.

Men vad är resten av materialet då om det är så skonsamt? Varför är det ingen som vill berätta det?

Relining kan absolut vara bra i vissa lägen (som jag redan nämnt) men det är långt ifrån någon likvärdig ersättning till nya rör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.