Det är lite väl vågat att kalla Relining för en uppskjutning av det riktiga stambytet. Stambyten i sig är också en förhållandevis ny företeelse, dem första stambyten gjordes för ca 30 år sedan och ingen kan egentligen säga exakt hur länge dem kommer hålla heller. Även i stambytes-branschen handlar det ju om hantverk och material, får du en entreprenör som försöker göra ett billigt jobb, och därmed installerar rören med taskiga gummitätningar från Kina så lär dem spricka rätt fort. Har dessutom byggaren en ”dålig dag” på jobbet kanske inte kopplingarna görs rätt osv osv…. (Jag har även hört reliningaktörer i Finland som fått renovera avloppssystem installarade på 90-talet, dem var gjorda i taskig PVC-plast och började läcka efter 15 år…)

I Relining-branschen finns i huvudsak 3 st tekniker, jag skall försöka sammanfatta dem:

Först kom DaKKI-metoden, som gjorde sin första installation 1992, alltså snart 20 år sedan (att jämföra med stambytena som är kring 30 år gamla). DaKKI-metoden i sig är patenterad, vilket betyder att allt material/verktyg och beläggningsmassa är patenterat och ägs av DaKKI AB. DaKKI-metoden är framtagen för sitt ändamål, alltså relining i fastigheter. Man använder en beläggning av härdplast som borstas ut på insidan av avloppssystemet i två lager. All beläggning sker under härdningstiden vilket betyder att man belägger ”vått i vått” och får därmed ett sammanhängande och tätt resultat. Man skall dessutom med säkerhet klara av alla böjar med sin unika process. DaKKI-metoden var även den första metoden att bli ett typgodkänt alternativ (av SITAC) till traditionella stambyten, detta skedde 2003. Man började med att låta återförsäljare ”hyra” metoden, men på senare år har man tagit över entreprenadverksamheten för att kunna säkerhetsställa den levererade kvalitén.

Några år senare, runt 1995-96 dök det upp ett företag som sprutade ut en polyesterplast på insidan av avloppen. Enligt företaget själva så har materialet används mycket på oljeplattformar (varför det skall vara bra i fastigheter är det ingen som vet). Här har också patent utformats, men endast på munstycket som sprutar ut plasten. Detta eftersom plasten i sig är framtagen av målarfärgs leverantören Jotun, och går därför inte att patentera. Det betyder också att i princip vilken aktör som helst kan gå in på ett byggvaruhus och köpa plasten och sedan börja agera rör-renoverare med den… Det betyder också att det finns ett flertal företag (ni får lista ut vilka) som använder denna typ av metod och plast. Dessa företag slår sig på bröstet för sin snabbhet: nya avloppsrör på en dag. Ett påstående som borde skapa oroligheter, ett så pass komplext system som ett avloppssystem bör man inte skynda med, man bör göra det noggrant och låta det ta den tid det tar… Det betyder också att man använder ett annat tillvägagångssätt än DaKKI-metoden – man belägger nämligen alla horisontella ledningar först, sedan när dem har torkat, belägger man den stående stammen (hur man får ihop detta utan skarvar framgår inte…). Två av dessa aktörer har fått typgodkännande.

Sist, men inte minst, kom strumpaktörerna (som du nämner Krilleman_215). Denna metod kommer från relining i mark – alltså stora raka rör. Men man kom på att detta även borde kunna överföras i fastigheter (det går dock inte att jämföra hur komplicerat ett fastighetsavloppssystem är jämfört med raka rör i mark…) Metoden innebär att man skjuter in en "strumpa" indränkt i epoxy eller annat plastmaterial i rörsystemet och sedan låter den sitta i röret under tryck. Installation av strumpa kräver jämförelsevis mycket teknisk utrustning. Tillsätts en extern energi vid uthärdning krävs ännu mer utrustning. Detta gör naturligtvis att denna metod blir mer kostsam ur installationssynpunkt. Vidare blir slutresultatet av strumpan ett hermetiskt rör vilket innebär att man måste fräsa hål i alla rör anslutningar, därmed uppstår skarvar. Grenrörsanslutningar kan innebära risk för kraftig veckbildning om det görs fel. Det går inte att belägga golvbrunnar med denna metod, och smalare horisontella stick skapar också problem, varför dem flesta aktörerna håller sig till dagvattenledningar och samlingsledningar, vilket metoden passar utmärkt till. Vid strumpinstallationer används flera olika material, strumpan i sig och det man impregnerar strumpan med. Beställare måste alltså kräva dokumentantion på ingående komponenter och tester på färdig produkt. Inga aktörer har någon typgodkänd produkt.

Det man bör beakta som beställare är alltså, enligt min mening, att se till att produkten är typgodkänd av certifieringsorganet SITAC. Man bör även se till att leverantörer kan visa dokumentation på alla material som används, man bör dock hålla sig till ett material/metod då det troligtvis inte finns tester på blandning av flertalet material/metoder. (Något som tycks ha hänt i din föreninging Krilleman_215 – låter som en strumpaktör lagt strumpa i stående stammar och försökt sig på en invändig beläggning där inte strumpan kommer åt). Man skall också se till att metoden klarar hela fastighetens system, att inte leverantören avskriver sig från svåra böjar eller smalare dimensioner, för det man bör mena med relining är ju att HELA avloppssystemet renoveras, inte delar av det (det är vad jag skulle kalla hokus pokus..)
 
Redigerat:
Ja trist att höra kofighten mellan olika metoder även här när det gäller relining, för det första så finns det ingen metod på marknaden som är ultimat överallt som majoriteten av aktörer vill framhäva. Ditt inlägg luktar lite som att du jobbar på DaKKI eller? har du inte all information ang. alla metoder så efterforska lite mer innan du klämmer ur dig påståenden du egentligen inte verkar veta ett dugg om.

1. Dakkis massa "framtagen för sitt ändamål" elast coat är utvecklat och ägs av Zel Aaren där ägaren är god vän till grundaren av dakki Bror Eklund.

2. Massan är framtagen för reparation/skydd av utsatta, skadade betongytor men är även lämplig som skydd i reningsverk och vattenbassänger.

3. Den unika processen är kort och gott, massan blandas i en pump som går vidare ut via en slang till en roterande borste som applicerar ut massan. Arbetet övervakas av en kamera fastsatt en bit bakom borsten och visst fungerar bra vid många böjar.

4. Typgodkännandet är i princip blaha eftersom hela rörsystemet ända upp till golvbrunn och övriga anslutningar ska beläggas vilket inte är dagens verklighet då många rördelar byts ut vid renovering och vanligtvis installeras sk pp rör som är av sorten fetare plast där epoxymassan inte vidhäftar mot.

5. Vått i vått görs beläggningen men om en miss uppstår och man måste bättra på dagen efter blir det knappast vått i vått. Alla som kan en del om att lägga fler lager epoxy vet att mellanarbetet är ett måste vilket inte är möjligt i ett avloppsystem, numera säger man även att man lägger två lager för att erhålla ett tjockare slutresultat. Räkna ut själv vilken skiktbildning det blir och vilken långsiktig vidhäftning lager två har mot lager ett med kondens och oxid mm som bildas på insidan under härdtid.

6. innan beläggning efter att rensning gjorts "vilket måste vara extremt bra gjort för att massan ska få bra vidhäftning" låter man rören självtorka över natten vilket även bidrar till att oxid bildas på insidan och massan får sämre vidhäftning.

7. Klart att det finns brister med dom andra metoderna också likväll som det gör med rörbyten och allt återspeglar sig hur pass duktig eller motiverad dom som utför arbetet är vilket jag kan garantera att inte alla är på större företag oavsett vilken certifiering dom innehar etc.

Så lägg ner denna tråkiga debatt om vad som är bäst eller inte, ni som håller på i branschen och surrar så här verkar visst inte fatta att ni bara skadar branschen helt och hållet. Jag har jobbat i många år hos dom större aktörerna både med sk. plastfärg, epoxy och strumpa både som utvecklare, utbildare och installatör tills jag ledsnade på denna oseriösa inställning som finns.

Idag driver jag eget sedan 3,5år tillbaka och blir hela tiden förvånad över att branschen inte slutar med sin pajkastning mot varandra, vi jobbar med "strumpa" kombinerat med rörbyten och där vårat arbetsätt inte är lämpligt samarbetar vi med andra företag som har en lämpligare lösning.

Vi räknar inte eller utför inte jobb där vi inte har en säker och hållbar lösning och vi är några små företag som samarbetar vilket resulterar i att vi alltid har 100% koll på slutresultatet hos kund, våra material är testade utomlands gällande hållbarhet etc. av oberoende testinstitut och lär knappast vara sämre än svenska sp tester.

Relining i sverige ska vara så unikt som möjligt istället för att leverera kundanpassade lösningar, det finns återigen ingen unik eller ultimat lösning för alla rörsystem oavsett om det heter dakki, proline, tubus mm.

Om du som kund funderar på relining/rörbyte så kolla upp vilket material som används, vilka tester som utförts, referenser men glöm inte bort att även försöka få personliga referenser på dom som ska utföra arbetet för i slutändan är det hantverkarens kunnande,engagemang och vilja att utföra ett bra jobb som är nyckeln till en bra renovering.

Slutligen: lägg ner tjafset om patent, tester, unik process, veckade strumpor, certifiering, branschorganisation etc när det gäller relining det är bara så tröttsamt och patetiskt att höra på. Gör som oss istället och förklara för kunden varför ert arbetsätt och kunnande är lämpligt i just deras fastighet istället för att framhäva er som proffs i alla lägen oavsett vilket.

// Trött på tramset
 
Krilleman
Glöm aldrig att relining ENDAST gäller avloppet, man glömmer lätt att det finns mer att åtgärda, som vatten, värme och tätskikt... Kostsamma saker som kan vara bra att göra allt på en gång för att spara pengar! Och ja, göra allt samtidigt sparar pengar!

En sak som väldigt sällan disskuteras med dessa företag som erbjuder "stambyte" med reliningmetod... Typ proline...

Dålig företagspolicy enligt mig! Man upplyser inte om alla faktorer i ett stambyte. Man verkar endast vara ute och jobba för pengarna...

Ärlighet varar längst, men då skulle ju det inte finnas några relinings-företag...
 
krilleman_215 skrev:
Glöm aldrig att relining ENDAST gäller avloppet, man glömmer lätt att det finns mer att åtgärda, som vatten, värme och tätskikt... Kostsamma saker som kan vara bra att göra allt på en gång för att spara pengar! Och ja, göra allt samtidigt sparar pengar!

En sak som väldigt sällan disskuteras med dessa företag som erbjuder "stambyte" med reliningmetod... Typ proline...

Dålig företagspolicy enligt mig! Man upplyser inte om alla faktorer i ett stambyte. Man verkar endast vara ute och jobba för pengarna...

Ärlighet varar längst, men då skulle ju det inte finnas några relinings-företag...
Nää för alla relining företag jobbar ju bara som proline, lägg ner. Gillar du inte relining använd det inte. Tror du att man bara använder relining i typ badrum???

På dig låter det som bara för man jobbar med relining är man en lögnare och vill lura kunden så mycket det bara går. Typisk kommentar från en okunnig, tror du på fullt allvar att alla företag som jobbar med byte av rör inte gör det för pengar? behövs det relining ringer man ett företag som utför det och majoriteten skiter i vilken metod som används bara det löser uppgiften. Men den inställningen är ju så mycket seriösare då?

I en brf brukar det ofta vara så att lägenhetsinnehavaren ansvarar för tätskiktet i badrum, säg en brf med 300 lägenheter varav ca: 60% har renoverade badrum med kanske 20-35år innan tätskiktet blir dåligt. Är det då ekonomiskt dåligt att förlänga avloppens hållbarhet i 20-30år för än lägre kostnad än att riva ut allt och erbjuda dom som redan renoverat sina badrum "för egna pengar" en standardrenovering vilket är vanligast.

Behövs vatten, värme åtgärdat finns det många ggr andra sätt att lösa detta på, nu säger jag inte att det är så här överallt då det skiljer sig enormt från fastighet till fastighet och tyvärr borde alla beställare själv lägga ner mer tid på att undersöka vad som är bäst för just deras fastighet. Är mycket gammalt och dåligt ja då är det troligen bäst att byta det mesta.

Smutskastningen uppkommer oftast just pga. att flera olika aktörer vill ha jobben och tjäna pengar.

Om ditt bästa säljargument är att kasta skit på andra tekniker eller företag kan det inte vara mycket du själv kan erbjuda är min åsikt i frågan.
 
Krilleman
Reliner skrev:
Nää för alla relining företag jobbar ju bara som proline, lägg ner. Gillar du inte relining använd det inte. Tror du att man bara använder relining i typ badrum???

På dig låter det som bara för man jobbar med relining är man en lögnare och vill lura kunden så mycket det bara går. Typisk kommentar från en okunnig, tror du på fullt allvar att alla företag som jobbar med byte av rör inte gör det för pengar? behövs det relining ringer man ett företag som utför det och majoriteten skiter i vilken metod som används bara det löser uppgiften. Men den inställningen är ju så mycket seriösare då?

I en brf brukar det ofta vara så att lägenhetsinnehavaren ansvarar för tätskiktet i badrum, säg en brf med 300 lägenheter varav ca: 60% har renoverade badrum med kanske 20-35år innan tätskiktet blir dåligt. Är det då ekonomiskt dåligt att förlänga avloppens hållbarhet i 20-30år för än lägre kostnad än att riva ut allt och erbjuda dom som redan renoverat sina badrum "för egna pengar" en standardrenovering vilket är vanligast.

Behövs vatten, värme åtgärdat finns det många ggr andra sätt att lösa detta på, nu säger jag inte att det är så här överallt då det skiljer sig enormt från fastighet till fastighet och tyvärr borde alla beställare själv lägga ner mer tid på att undersöka vad som är bäst för just deras fastighet. Är mycket gammalt och dåligt ja då är det troligen bäst att byta det mesta.

Smutskastningen uppkommer oftast just pga. att flera olika aktörer vill ha jobben och tjäna pengar.

Om ditt bästa säljargument är att kasta skit på andra tekniker eller företag kan det inte vara mycket du själv kan erbjuda är min åsikt i frågan.
Oj, här stampade jag på en öm tå!

Jag kastar inte skit på andra tekniker, jag säger att dom är mindre lämpade i väldigt många installationer!

Hur många renoverar sitt badrum i en BRF efter en relining för att dom tror dom fått "nya sammar" då?!

Alla metoder på stambyten har en nackdel. Men där plockar reliningen flest nackdels-poäng stort!

Skulle du själv köpa en bostadesätt för dyra pengar som relinats och våtutrymmet är nyrenoverat?!
 
Ja att kalla relininföretag för lögnare och relining bara är skit är en öm tå.

Relining är inte lämpligt på många ställen men man kan inte säga att det bara är skit, skulle fler reliningföretag och rena stambytesföretag samarbeta skulle det vara bättre. Tyvärr idag förespråkas majoriteten av antingen eller.

Jag gillar inte heller inställningen att relining är en unik eller ultimat teknik överallt som storföretagen försöker framhäva då det är ett alternativ/komplement, men likväl i riktiga stambyten finns det många ggr man kanske väljer billigare material och vad säger att det skulle hålla längre än en relining.

Många aktörer säljer in det på fel sätt, om nu en renoverad stam håller runt 30-40år vilket det säkerligen gör om arbetet utförts bra varför skulle man inte kunna renovera sitt våtutrymme då?

Du drar alla över samma kant bara för aktörerna som syns mest jobbar på ett visst sätt, där vi utför vårt arbetsätt drar vi knappast in några nackdelspoäng utan vi levererar alternativa/kompleterande sätt att säkerställa avloppen.

Ja jag skulle kunna köpa en bostadrätt med relinade rör och renoverat badrum, för vad vet jag om rören är bytta garanterar ju inte det att allt är korrekt utfört då heller.....
 
Krilleman
Ytterligare en miljöaspekt är ju hur man återvinner dessa epoxybehandlade rör?
Är relineningen OK gjord är det snudd på omöjligt att spräcka dessa invändigt beklädda gjutgärnsrör.
 
krilleman_215 skrev:
Ytterligare en miljöaspekt är ju hur man återvinner dessa epoxybehandlade rör?
Är relineningen OK gjord är det snudd på omöjligt att spräcka dessa invändigt beklädda gjutgärnsrör.
Nu är det inte bara epoxi man använder....

Det är väl isånnafall kanon att det inte går att spräcka reliningen eller? och varför ska du spräcka röret nu om det är bra gjort? då borde det väl få vara kvar tills det är dags för ett byte, och när det är dags för ett byte kanske utvecklingen gått ännu mer fram och i form av kasettsystem etc så rören kan vara kvar. Vem vet, det man säkert kan veta är nog att dom som sysslar med återvinning säkert har ett sätt för återvinning när den dagen kommer.

Är det en bättre miljöaspekt att frakta bort tonvis med byggavfall även från relativt eller helt nyrenoverade badrum/kök etc. bara för att kunna byta avloppsrören? det är väl om nåt både dåligt för miljön och kapitalförstöring.
 
Krilleman
Bra att det inte finns en miljöplan för dessa rör, det ger ännu fler minus i slutändan när allt ska bestämmas...

Massorna ur en renovering är fint uppdelade i kontainrar var för sig, finns stora pengar att tjäna på bra hantering av återvinningsbart material, bara man gör rätt, alltså inte stål och relinings-plast i samma container...

Och om du är orolig för miljön ur lastbilssynpunkt tror jag du får sluta handla mat och allt annat du konsumerar, lastbil efter lastbil åker på våra svenska vägar. Utan dom skulle sverige stanna.
 
Ja se när det kommer till kritan så har ni inget bättre att slå på än att till slut lägga nivån på lastbilssynpunkten, men jag är inte förvånad det är där nivån brukar hamna till slut.

Slutsatser:

Så då var det mer ekonmiskt och miljövänligt att riva ur relativt nytt kakel, klinker, betong mm bara för att du tycker det är svårt att skilja på plasten och gjutjärnet på plats...

Finns stora pengar att tjäna på återvinningen, men strunt i dom människorna som slängt ut massvis med pengar på att tex renovera sina badrum som sen ska rivas ur och vanligtvis återställas till normal standard "enklas möjligt "

När du återvinner gamla gjutjärnsrör skrapar du ur alla rör från all avlagring som bildats, framförallt kökslam etc, slår du isär alla blyade skarvar och tar bort bly och lin och om du nu gör det tror du alla som stambyter gör det..

Du tar diskussionen till ytterligare en lägre nivå och det är bara så trist att höra att det börjar med en nivå där relining är skit och håller jättekort, sen svänger det och avslutar med att det inte går att få bort reliningen från rören med slägga?? på plats??

Kom igen nu håll med om att du sett ett arbetssätt och en typ av relining några ggr som kanske utförts av ett företag som säljer det som stambyte och gjort ett sämre jobb vilket irriterar dig och därför har du valt att tycka all relining är skit och borde förbjudas..

Bara trist att höra ditt resonemang och slänga alla arbetsätt över kanten när du helt saknar kunskap om yrket, metoder, material, arbetsätt, när, var hur och varför. Skulle då även all relining ute i mark förbjudas då det också är skit? eller nää du behöver inte svara jag vet svaret.

Nog från mig i denna tråd, har inget mer att tillägga på denna låga nivå.
 
En fråga i detta bara, försöker att skapa mig en uppfattning om relining, tydligt i denna tråd är att det finns olika uppfattning ;-)
krilleman_215 verkar ha negativt att tilläga om relining, vad har du för erfarenheter på området mer än åsikter?
Jobbar du med detta, har du personligen råkat illa ut med denna teknik?

Väldigt många talar gott om tekniken, därför blir jag nyfiken på vad du kan om detta?

Ta detta på rätt sätt, detta är inte kritik, jag är en novis som vill veta mer om detta.

Tycker dock att konceptet verkar helt genialiskt då man slipper att bila, vilket drar med sig en massa skit och merarbete.
Själv behöver jag byta avloppsrör i källare, problemet är att om jag ska bila så blir jag tvungen att bila på golv med klinkers, vilket i sin tur drar med sig en massa arbete samt kostnader för att täcka upp detta också...

tack på förhand..
 
kjellon skrev:
En fråga i detta bara, försöker att skapa mig en uppfattning om relining, tydligt i denna tråd är att det finns olika uppfattning ;-)
krilleman_215 verkar ha negativt att tilläga om relining, vad har du för erfarenheter på området mer än åsikter?
Jobbar du med detta, har du personligen råkat illa ut med denna teknik?

Väldigt många talar gott om tekniken, därför blir jag nyfiken på vad du kan om detta?

Ta detta på rätt sätt, detta är inte kritik, jag är en novis som vill veta mer om detta.

Tycker dock att konceptet verkar helt genialiskt då man slipper att bila, vilket drar med sig en massa skit och merarbete.
Själv behöver jag byta avloppsrör i källare, problemet är att om jag ska bila så blir jag tvungen att bila på golv med klinkers, vilket i sin tur drar med sig en massa arbete samt kostnader för att täcka upp detta också...

tack på förhand..
Är väl ungefär som att måla väggarna på en 100 år gammal torparstuga med trästomme och masonit som skivmaterial. Även om du målar så är det fortfarande ojämnt och kackigt undertill.
Klart det drar med sig en massa att riva ner väggarna, regla upp cc60 rakt och fint och sen gipsa på det. Men det blir en smula mer solitt också.
Upp till var och en att välja vilken väg man vill gå...
 
Vi har några fastigheter på firman jag jobbar åt, som det gjordes ett stambyte i runt 87-88 , och vad dom gjorde då vet ja inte, men i iaf 10-15 år har man haft våldsamt mycket problem där. En väldig massa stopp i både köksstammar och badrumsstammar, och även i wc-stolarna, som är av snålspolande sort. Flertalet helspolningar har gjorts under åren,alltså spolat vartenda rör i alla hus. Trots detta är det stopp flera ggr i veckan här o där. Och nu har dessa gjutjärnsrör installerade för 23-24 år sen börjat o spricka. Senast förra veckan sprack ett T mellan markplan o våning 1 vid vanlig högtrycksspolning. Enligt gubben som spola så var det ett typsikt tecken på missbrukande av rensfjäder, och det var i sin tur en följd av alldeles för många stopp.
Så även ett stambyte kan ge sig efter "bara" 20 år.
Kan jämföras med ett annat område vi har, där är det byggt 75-77 och där gjorde dom en ROT 05-07 , och ena återgärden på avloppen där var att dra strumpa i stående luftstammen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.