Hej Enselic,
du har lagt ner mycket tid och arbete på att jobba fram en planlösning du gillar, och det är svårt att kritisera det utifrån någon annans tycke och smak. Men eftersom du ber om feedback och tankar, så ska jag lyfta fram vilka delar jag personligen inte gillar, som ett försök att hjälpa till att utveckla dina idéer ytterligare.

- VC med dörröppning ut mot vardagsrummet, och inte särskilt långt därifrån... inte bra. Dessutom är det en liten VC utan fönster, och man vill ju inte ha ut lukten mitt i vardagsrummet eller köket när någon gjort 2:an där.

- Finns ingen VC i närheten av hallen eller groventrén, och man måste springa genom halva huset och köket och tränga sig förbi matplatsen för att komma till en toalett.

- Hallen öppen mot köket på ett ganska "brittiskt" sätt, ger ingen avskild hallyta och alldeles för lite plats att hänga av/ta av sig ytterkläder och skor på. När skor och kläder är smutsiga får man in allt damm och lort direkt i köket.

- Ingen förvaring i hela huset... vart ska man ha grejer som inte ska stå framme? Ingen garderob, ingen klädkammare och inget annat utrymme heller.

- Som tidigare påpekats: bara en enda dusch i ett hus med 4 sovrum... hoppas ingen med tonåringar någonsin ska bo där. :)

- Matplatsen som ju även är arbetsyta i köket, är samtidigt genomgångsyta för att komma in i huset och till alla andra utrymmen, utifrån.

Med allt det negativa sagt, är det ändå en skön planering med separat avdelning med både badrum och allrum till barn-/gästsovrummen och en relativt avskild del till föräldrarna. Att groventré och entré/hall sitter ihop och är separat är också bra, även om jag tycker det borde finnas en VC tillgänglig direkt från och i den delen.

Lycka till med fortsatt planering och låt det ta tid, prova många olika varianter och försök tänka i helt nya banor. Titta på många exempel på redan existerande planlösningar i liknande storlek och form, vilket du säkert redan har gjort.
 
Mikael_L
vanhaniemi skrev:
Vet inte måtten på dina sovrum men jag misstänker att master bedroom ej uppfyller tillgänglighetskraven.
Ett sovrum måste vara 3,7 meter brett och 3,1 meter djupt.
Man måste kunna köra runt sängen med en rullstol.
Lägg till 0,6 meter för förvaring då det kanske också måste få plats i sovrummet.
Men är det verkligen krav på att det måste få plats med en dubbelsäng i samband med handikappanpassning?
 
Mikael_L skrev:
Men är det verkligen krav på att det måste få plats med en dubbelsäng i samband med handikappanpassning?
Om det inte är det så borde det vara det. Det kan inte vara rimligt att kräva att par där den ena parten är handikappade har separata sovrum?
 
Mikael_L
Konstigt att jag fick bygglov då ... :D

Men det räcker med att det finns en avskiljningbar del av t.ex. ett vardagsrum så anses tillgänglighetskraven uppfyllda. Så för att möta miniminivån är det nog inte krav på att få in en dubbelsäng. Tror jag.
 
Om man bara har ett plan ska ett av sovrummen vara tillgängligt enl. tidigare inlägg. Har man två våningar (och sovrum för dubbelsäng finns på ovanvåningen/ej entreplan) så räcker det oftast (är nog lite beroende på kommun/handläggare) att man på entréplanet kan anordna en (rullstols)tillgänglig sängplats för enkelsäng.
 
Mikael_L
mosvensson skrev:
Om man bara har ett plan ska ett av sovrummen vara tillgängligt enl. tidigare inlägg. Har man två våningar (och sovrum för dubbelsäng finns på ovanvåningen/ej entreplan) så räcker det oftast (är nog lite beroende på kommun/handläggare) att man på entréplanet kan anordna en (rullstols)tillgänglig sängplats för enkelsäng.
Om det är så, så är det inte konstigt att det inte byggs några studentlyor i Sverige.
Tänka sig att varje bostad måste ha ett sovrum på minst 3,1x3,7 meter i entréplan. :eek:

Men det är kanske lite väl OT nu ...
Eller kanske inte. TS vill väl veta om huset han ritar kan få bygglov ...
 
Tillgängligt sovrum för dubbelsäng gäller endast bostäder över 55 m2. Studentlgh under 35 m2 har en del ytterligare lättnader gällande vilka ytor och vilken inredning som krävs /OT
 
  • Gilla
Nillea och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla kommentarer, det var väldigt intressant att läsa. Ni hade många bra poänger. Kan konstatera att det är svårare än man tror att göra den perfekta planlösningen. Några kommentarer till era kommentarer:

  • Ja hallen är nog för stor nu när jag tänker på det. Tycker det känns praktiskt med en stor hall men det är nog felprioriterat på 135 kvadrat.
  • Förvaring har jag inte ritat in ännu, tänkte ha det i hall, sovrum, tvättstuga och stora badrummet.
  • Tänkte att man inte bryr sig om dusch på lilla toan eftersom det finns både dusch och badkar (med dusch) i stora, men det gör man nog egentligen.
  • Två TV-hörnor är för att barnen ska kunna ha sin och vuxna sin. Det tycker jag faktist inte känns anno tjock-TV utan bara praktiskt. Tänk om barnen vill spela TV-spel med sina kompisar medans nått viktigt TV-program pågår?
  • Visste inte att det fanns tillgänglighetskrav på planlösningar, bra att veta.
  • Gillar inte tanken på att byta plats på vardagsrum och kök, när man slappar i vardagsrummet vill man ju ha sol och se ut över trädgården och slippa att folk utanför på gatan kollar på en.
  • Vad tjänar man på skjutdörrar till sovrum? Man måste ju ändå ha fritt där de finns för att komma in i rummen, så dörrarna tar inte upp någon extra plats.
  • Vägg mellan kök och hall känns som en bra idé när det påpekas.
 
Ett till tips på planlösningar kan jag ge:
Skidstahus.se har en databas med flera hundra planlösningar och där kan du även filtrera på yta, våningar osv. Du kanske kan hitta något guldkorn där som du kan inspireras av.

Kan lilla wc-n vara i hall och skärma av köket en aning från hallen? Då löser du 2 saker samtidigt om det är något du anser vara nödvändigt.

Hade du en tomt redan?
Då är väl huvudregeln att låta tomten bestämma huset.
Om du har tomt så rita även in det med väg, infart, väderstreck och annat som kan vara avgörande så kanske du får ännu fler idéer.
 
Dörren in till stora toaletten känns inte bra. Med nuvarande hängning måste den öppnas mer än 135 grader för att man skall komma in i toaletten (soffan är i vägen). Vänder man den åt andra hållet blir det lättare att komma in men då blir den i vägen för sovrummet. Ingen av lösningarna är optimal men jag undrar om inte den andra lösningen är den minst dåliga.......
 
Jag har lite förslag åt sig, men då jag sitter på mobilen så får jag återkomma lite senare med dem :) hur ligger huset ur väderstreckssynpunkt?

Jag känner att den högra halvan känns bra genomtänkt men det finns en del rokader jag velat göra i den vänstra. Men jag återkommer som sagt med mina idéer tills lite senare :)
 
hus.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så, nu har jag fått ner mina idéer efter lite intensivt paintande :)

Tankar:

Tvättstuga i direkt anslutning till hallen. Behöver man hämta någon jacka eller liknande i tvättstugan så och man är i hallen så slipper man springa igenom halva huset och skita ner :)

Kök på baksidan, detta dels för att få köksbordet vid fönster men även för att bli av med att man måste springa igenom köket för att komma till resten av köket.

Stora badrummet vid tvättstugan istället för att ge rum åt ett mer kvadratiskt allrum.

Stora sovrummet mot framsidan, detta har blivit större och skapat mer utrymme åt garderober.

Mer markerad hall.

Allrummet har jag flyttat mot norr istället, anledning ovanstående. Gjort ett mer kvadratiskt kontor.

Toaletten har fått dusch men inget badkar då detta är i det stora badrummet vid köket. Blev även en väggsnutt mot kontoret där man fördelaktligen kan ha garderob för extra förvaring.



Såg själv att det blev en hel del förändringar men detta är mina idéer och om det gillas eller ej är en annan femma ;)

MVH
 
  • Gilla
SimonZ och 3 till
  • Laddar…
snyggt förslag Jarlsgård!

Hur är det med entren, vill man inte få den lite mer i skymundan så att man inte ser all oreda som oftast det blir där med skor, kläder och väskor huller om buller?
 
Jag tänker mig att man har en garderob bredvid sovrumsdörren. Då får man ett ganska stort utrymme mellan denne och ytterväggen där man kan ha hatthylla/avhängning och då döljer garderoben allt "löst" :)

Har även lämnat det tomt mellan dörren och tvätthon i tvättstugan för avhängning :)

Slänger in en kommentar angående min placering av tvn i v-rummet också. Tror inte den placeringen av tvn är störande då barnen i stora drag lär hålla sig till sin del när de väl är där, de har ju dessutom allt de behöver (sovrum, bad) så det lär inte bli mycket spring framför tvn :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Storstadsbo
  • Laddar…
Huvudentrén vill man inte alls ha i skymundan, där vill man ha fria siktlinjer så att man känner sig välkommen. Eventuell oreda ska man ha förvaring och groventré/tvättstuga till.

Vad gäller TV finns ju inget som hindrar att man sätter den mot barnsovrummet istället och har tex bokhyllor där TV nu är inritad. Det ger också möjlighet att vrida soffan så att man inte har ryggen mot fönstren/utsikten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.