harry73
Jag har en känsla att det är just nu elbrist (eller importbehov) i Finland som styr priset i Norr, och att det priset också smittas ner till södra Sverige.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag har en känsla att det är just nu elbrist (eller importbehov) i Finland som styr priset i Norr, och att det priset också smittas ner till södra Sverige.
Det är även min lekmannabedömning, att Finnarna just nu budar upp priserna i Norrland.
 
  • Gilla
kisumisu och 3 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jag skulle gärna elda oftare i braskaminen men nu är det ju så (liksom i de flesta storstadskommuner) att vi bara får elda två gånger i veckan, max 4 timmar varje gång.

Jag får spara nästa brasa till helgen, då det ska bli kallare.
Kommuner har inget stöd i lagen för att generellt förbjuda eldning om Uvell har rätt, dom chansar och har lyckats lura de flesta inklusive mig.
https://uvell.se/2022/11/22/far-kommunen-forbjuda-eldning-i-kaminer/

Jag har nyligen kontaktat vår kommun med klagomål på att det vissa dagar luktar vedervärdigt som resultat av många okunniga eldare. Deras svar är att jag måste peka ut vilka grannar som orsakar problemet. Svaret visar på okunnighet om hur det fungerar när luftföroreningar sprids eller så visar det bara på att dessa byråkrater inte fyller någon funktion.
 
  • Gilla
  • Älska
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag har en känsla att det är just nu elbrist (eller importbehov) i Finland som styr priset i Norr, och att det priset också smittas ner till södra Sverige.
Jo vem vet men de har startat mycket av sin kraftvärme dvs kol och vi slipper exportera från SE3.
https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/sahkojarjestelman-tila/
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo kollar man just nu så ser man att Sverige måste importera cirkus 1000MW och att norsk el går in i SE1 och SE2. Sannolikt därför och det blir mycket intressant när det försvinner 1400MW till när O3 går ner.
Riktiga knäppskallar är vi att lägga ner kärnkraft!
[länk]
Mmm men det sjuka är hur priserna sätts. Ett stort överskott av billig producerad vattenkraft i S1 och S2 exporteras i betydligt större mängd än vad som importeras från Norge, där priset verkar vara lågt. Så varför ska S1 och S2 behöva betala ockerpriser?
 
  • Gilla
big mike och 6 till
  • Laddar…
kisumisu
mexitegel mexitegel skrev:
Det spelar ju ingen roll, värmekostnaderna får hyresgästerna betala ändå, bara ett år senare vid nästa hyreshöjning.

Individuell mätning och debitering för varje lägenhet är rätt väg att gå annars finns inga incitament för hyresgästen att spara energi.
Visst är det så. Men vissa har just den inställningen att bor man i hus så kostar det. Tycker lite synd om dem. Tänkte själv också flytta till BRF radhus. Avgift på 6000kr och uppvärmning "direkt el". Det här var för 12 år sedan. :thinking:
 
Poängen är ju att varje kWh måste betalas av någon och oavsett boendeform så är man med och betalar.

Kort sagt verkar för många tro att det faktiskt finns fria luncher. Kommande årsstämmor i BRF:er kommer bli intressanta.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
S SueCia skrev:
Vad som skulle hindra? Du kan ju inte jämföra det med kabelTV.

Hur ska man veta vilken lägenhet som förbrukar vad när värmesystemen brukar vara sektionerade trapphusvis.
Varför kan jag inte jämföra...det är ju en försämring för hyresgästen.

Tänker mest på dessa som tycker det är så bra bo på hyra. Dem tror dem rår typ allt gratis.

Är ju kanske bra det blir såhär också ;) Blir i alla fall ännu mera anledning att bo i eget hus (y)

Ingenting är väl omöjligt installera efteråt?! Jag har också bott på hyra och den tiden ingick elen i hyran. Men sedan blev det installation av individuella elmätare till varje lägenhet. Det här var nästan 20år sedan och då hette det att det blev en lag på individuell elmätning :crysmile:

Idag har tekniken gått ännu mer fram med smarta hem, digitala fjärravlästa mätare mm :thinking:

Men bra är det ju att alla skulle få betala värmen! Inte bara vi husägare....
 
Emanuel Björnler Emanuel Björnler skrev:
Mmm men det sjuka är hur priserna sätts. Ett stort överskott av billig producerad vattenkraft i S1 och S2 exporteras i betydligt större mängd än vad som importeras från Norge, där priset verkar vara lågt. Så varför ska S1 och S2 behöva betala ockerpriser?
Jo men Nordpool (elmarknaden) gör ju bara sitt jobb och ingen politiker vill sätta ner foten och inse att man måste bygga ny planerbar kraft, typ kärnkraft. De röd-gröna hoppas det går över och de blå att marknaden själv löser det...
 
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
kisumisu
P paralun skrev:
Jo men Nordpool (elmarknaden) gör ju bara sitt jobb och ingen politiker vill sätta ner foten och inse att man måste bygga ny planerbar kraft, typ kärnkraft. De röd-gröna hoppas det går över och de blå att marknaden själv löser det...
Nu är jag inte så insatt ska erkännas.

Men många nämner "kärnkraft". Bara en fråga, varifrån kommer kärnbränslet?

Läste en nyhetsartikel, kanske var fejk nyheter? Var på finska att dem har kris med kärnkraft pga att det är beroende av Ryssland. Vill vi ha ännu mera beroende av Ryssarna? Som övriga Europa gjort med gasen.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Nu är jag inte så insatt ska erkännas.

Men många nämner "kärnkraft". Bara en fråga, varifrån kommer kärnbränslet?

Läste en nyhetsartikel, kanske var fejk nyheter? Var på finska att dem har kris med kärnkraft pga att det är beroende av Ryssland. Vill vi ha ännu mera beroende av Ryssarna? Som övriga Europa gjort med gasen.
Bristen på planerbar elproduktion blev övertydlig när Putin satte "tummen i ögat" på väst.
Redan innan hans barbariska härjningar satte igång såg man det här tydligt.
Det ända trovärdiga alternativet är just kärnkraft och i Sverige så äger då staten Vattenfall.
Så fröken Busch bör snarast ge klara direktiv till Vattenfall att nu får ni banne mig bygga.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Utformningen av elprisstödet är ju så förbannat dum att klockorna stannar. Att svenska kraftnät som borde vara de främsta experterna inte fattar att man kan utgå från historiska modeller och förbrukning för att utforma stödet i en situation som västvärlden inte upplevt i modern tid är helt makalöst och borde vara underlag för en genomlysning av den verksamheten.

Enklast och rimligast hade varit att staten och medborgarna delade på prisökningarna oavsett var man bor. Hade staten inte schabblat bort så många år av svensk energipolitik hade jag kunnat argumentera för att de inte skulle bära lika stor del av kakan.

Man borde också direkt ta bort subventionen till datahallarna och stoppa in i potten. Det är inte stora pengar i sammanhanget men det är en viktig signal.
Nej, det är den inte. Inser man inte modellens fördelar saknar man mycket kunskap i ämnet.

Att basera den på historisk data medför att man inte minskar incitamentet att spara på el. Något som är mycket viktigt. Det förra stödet missade fullständigt på den punkten.

Att det är baserat på kända kostnader gör att man vet vad stöder kommer att kosta. Dessutom ger det förutsättning för snabbare utbetalning.
 
  • Gilla
Mekplatsen och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är den inte. Inser man inte modellens fördelar saknar man mycket kunskap i ämnet.

Att basera den på historisk data medför att man inte minskar incitamentet att spara på el. Något som är mycket viktigt. Det förra stödet missade fullständigt på den punkten.

Att det är baserat på kända kostnader gör att man vet vad stöder kommer att kosta. Dessutom ger det förutsättning för snabbare utbetalning.
Jo men elstödet är ju enbart en dålig "omplåstring" hur man än vänder och vrider på frågan.
Våra politiker måste ta ansvar för hur mycket planerbar elproduktion som ska finnas när det är kallt och inte blåser!
 
  • Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
Ja, visst är det bara en tillfällig lindring och inte en lösning på några problem.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Kärnkraft i all ära... men den största faktorn till ELPRISET (inte eventuell effektbrist) är prismodellen.


Det är ju bara att ta ett extremt tankeexempel: Vi klipper kablarna och förstatligar all elproduktion. Resultat? Jättebilligt elpris men relativt stora risker att vi får acceptera rullande avstängningar eller införa ett tak på elförbrukning på hushållsbasis.

Jag säger inte att vi ska göra detta (men det tycker jag i hemlighet), utan exemplet är mest för att visa hur jättedyra kärnkraftverk om 15 år inte är den enda lösningen, och dessutom inte en lösning här och nu.

Vad hände med inkomstbegränsningen för elproducenter? EU införde väl att stater hade rätt att konfiskera "övervinster" och dela ut till folket?
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.