sabbo skrev:
Jo det har de. Köpte ett par halvhöga Graninge arbetskängor idag på Fredells (Stockholm), de har både stålhätta och spikskydd. Modellen verkar heta "2703". Kostade ca 1200 kr (ord. pris).

Då har man lärt sig nåt nytt i kväll! ;)

Jag som är återförsäljare för Jalas och Graninge borde skämmas när jag inte visste detta!!!
Har kollat lite på Ejendals hemsida nu och det finns flera modeller jag inte visste om.
Tyvärr hittar jag en modell som en kund frågade efter men jag lurade på han en annan...
...tur att han är supernöjd med dom kängorna han köpte! ;)
 
Arbetar i Graninges halvhöga kängor sedan drygt ett år tillbaka o tycker dom är kanonbra. Dessutom upplever jag deras sulor som lite extra mjuka vilket gör att jag tex blir kvar på ett pappat tak när jobbarkompisarna åker utför..........
 
Har varit på Swedol och provat ett antal olika modeller - dock inte t.ex Jalas. Hade svårt att hitta nån som kändes riktigt bra. Antingen var de hårda och obekväma, annars var de sköna men klumpiga eller bara nästan bra.

Fick en känsla av att Granineskorna (lågskomodellen som nämns i ett antal inlägg ovan) var väldigt varma. Det kan ju så klart vara väldigt skönt så här års, men jag hade tänkt att använda mina när det är stekande sol också. Hur är intrycken beträffande det?
 
Jo......dom är nog rätt varma, men jag tycker att det är överkomligt, fördelarna uppväger detta. Slitstyrkan o hållbarheten är super, o en luftigare sko tror jag blir svår att göra lika hållbar.
 
Jag upplever inte mina Graninge som särskilt varma och då har jag använt dem inomhus under större delen av en dag. Självklart är de varmare än skor som är gjorda för att vara svala, vilket dess då inte är. Som vanliga skor anser jag dem inte varmare än andra... :)
 
Nu har jag äntligen hittat ett par smidiga skor som jag tror jag kommer bli nöjd med. Har i princip bara hunnit köpa dem ännu, så mycket till utlåtande har jag inte än så länge.

Det blev i alla fall dessa för en tusenlapp på Grolls/Björnkläder.
Utility Diadora Official Site
 
H_L skrev:
Hade svårt att hitta nån som kändes riktigt bra. Antingen var de hårda och obekväma, annars var de sköna men klumpiga eller bara nästan bra.
Skyddskorna brukar vara lite obekväma och klumpiga från början. Det tar ett tag innan man har gått in dem. Det är ju inte lätta & balanserade som ett par gympaskor direkt.
 
Har haft ett par Jalas varje arbetsdag i 2.5 år och de har funkat bra. Har vid ett par tillfällen fått blåsor när jag sprungit omkring mycket men annars henöjd. Skall tilläggas att de inte luktar så gott längre ..
 
Jag har använt Arbesko i snart 5 år på jobbet, helnöjd med deras sommar/lågskor. Senaste modellen som jag har nu är med spiktrapskydd, kanonskor enligt mig. Som vinterskor har jag Jalas höga känga med spiktrampskydd, de är desvärre något kalla.
 
Måste erkänna att jag är lite snålare på kläder o skor än på verktyg. Så det blev ett par jobbarskor från Jula av deras märke Blåkläder. De har hängt med nästan dagligen i ett år nu och är riktigt sköna och står emot fantastiskt bra. När jag jämför pris och "prestanda" på skor för 1000 kr resp 300 så kan jag inte riktigt motivera det dyrare alternativet på samma sätt som när jag står o dreglar över t ex Festool-hyllan.
Köpte även deras vinterstövel när det blev kallt och den har också visat sig stå pall för yrkesmässig användning.
 
Är på jakt efter nya skor jag med, de skor som vi får på skolan (går bygg) är inte speciellt sköna.
Har kollat på arbesko och terra lightning. Någon som har testat terra lightning?
 
Då jag går och står otroligt mycket i jobbet så har aldrig vanliga kraftiga skyddskor vart nått för mig.

Nu senast köpte jag en sko vid namn Monitor X5 Som saluförs av Båstad industri. Dock inget spikskydd. men luftiga trots att de är vanliga skor, smalare än många andra skor, vilket passa mig bäst. Samt det bästa av allt. Skyddshätta i Komposit. så hela skon är riktigt lätt. Och ett bra pris med.. strax under 1000 kr..
 
Jag knallar runt i ett par Sievi för tillfället. Utmärkta skor, spiktrampskydd och stålhätta, och perfekt passform (i alla fall för mina fötter) från början. Behövde inte gås in alls. Dessutom Gore-Tex, som för en gångs skull märks. Jag är mycket torrare och svalare i dessa än i andra dojor jag haft. Ligger på 1200 plus moms om jag inte minns fel.
 
Flip flop....överlägset bäst känsla!!
 
Tidigare har jag haft Jalas på jobbet men kör nu med Sievi och upplever slitstyrkan MYCKET bättre på Sievi.

Sievi passar mina fötter bra då dessa skor är ganska breda.

Har dock inte provat några Graninge.

Privat kör jag med JULAS egna arbetssko och kvaliten på dessa är inte den högsta....redan efter ett kort tag har jag nött hål i innersulan under hälen och bak i kappan, dessutom skaver stålhättan på utsidan stortån så jag har fått rackarns tjockt skinn där... :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.