Min åsikt är att Hitachin är bättre än Boschen pga sin balans och fina känsla, speciellt i fartreglaget.





Apropå skruvdragare, lite kul med AEG och Ridgid.
Jag köpte en AEG BS18C för ett par veckor sedan som jag genast lyckades köra sönder drivningen på, jag lyckades väl lappa ihop den tillfälligt med lim men något annat behövdes.
Så jag hittade en naken Ridgid X4 i usa vilket är samma maskin med mindre designskillnader.
Den har även bälteskrok och det medföljer ett stödhandtag.

Både Ridgid maskinerna och batterierna är billiga på eBay, och är helt kompatibla med AEG batterier/laddare. :)
 
skalman1 skrev:
Min åsikt är att Hitachin är bättre än Boschen pga sin balans och fina känsla, speciellt i fartreglaget.





Apropå skruvdragare, lite kul med AEG och Ridgid.
Jag köpte en AEG BS18C för ett par veckor sedan som jag genast lyckades köra sönder drivningen på, jag lyckades väl lappa ihop den tillfälligt med lim men något annat behövdes.
Så jag hittade en naken Ridgid X4 i usa vilket är samma maskin med mindre designskillnader.
Den har även bälteskrok och det medföljer ett stödhandtag.

Både Ridgid maskinerna och batterierna är billiga på eBay, och är helt kompatibla med AEG batterier/laddare. :)
Lite kul är ju att den gick sönder genast och att du envisades med att få tag i en likadan.
Jag skulle kanske funderat på att byta i det läget. :)
 
Ja men jag är en måndags-ex-magnet så jag provar väl en till då jag gillar modellen.

Vem mer här på forumet har lyckats paja 2st festool dragare, den ena efter 2 veckor och den andra efter 5 minuter?

:)

Dessutom var det när en 105mm hålsåg högg när den nästan bottnade i en timmervägg så det var väl inget finköra direkt med AEG:n. ;)

Ridgiden låter lite annorlunda och tystare så jag tror att det var ett fel i AEG:n från början då ett svags rasslande hördes vid vissa varvtal.
 
Redigerat:
Mikael_L
skalman1 skrev:
Ja men jag är en måndags-ex-magnet så jag provar väl en till då jag gillar modellen.

Vem mer här på forumet har lyckats paja 2st festool dragare, den ena efter 2 veckor och den andra efter 5 minuter?
Hrrmmm, jag vill minnas att du lade upp en bild när en av dina dragare hängde i bruksblandaren! :x
Så om någon pajar sina dragare ska det väl vara du. :p
 
Förstår inte alls vad du menar.

Att jag vid senaste användningen överhettade batterierna konstant så jag fick ha batterierna och laddaren i frysen för att kunna köra på är väl helt normalt va?

Jag känner mig kränkt.





;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Bubblaren skrev:
Sen känner jag inte till att dom skulle ha momentövervakning. Har aldrig hört att det finns. Däremot har Hitachis batterier (Li-ion) spärr elektronik mot för stort kraftuttag. Den dödar maskinen om du kör för tufft. Då den sitter i batteriet är den samma som på maskiner med metalldrev så något skydd för plastdrev torde den inte utgöra.
Det finns numera rätt mycket skyddselektronik för att inte överhetta motorn, det är ju en indirekt momentövervakning.

Men som nämndes senare, är att det är hugg som dödar plastdrev. Eftersom det är levande massa i skruvdragaren, klarar ingetrimligt elektronikskydd att ta hand om.
 
Vad gör man när man har tappat bort chucknyckeln till borrmaskinen och ska ta upp ett 110mm hål i 2,5mm plåt?
Jo man tar ju naturligtvis reserv-skruvdragaren, kör tills ena batteriet överhettar, smackar i nästa batteri och kör tills det börjar slå lågor ur motorhuset.
Sedan doppas maskinen i vatten tills det slutat bubbla, och sedan fortsätter man.
Framgången är total. :wow:
 
  • P29-12-11_13.16.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hoppas du använder dina skruvdragare tills de är totalt obrukbara och inte säljer halvfungerande på beg.marknaden :|
 
Dom jag har sålt har alla varit fungerande och i bra skick, troligtvis bättre skick än alla gamla företagsmaskiner som finns.

AEG:n på bilden ovan är bara min reservmaskin till Ridgiden då den har ett fel i växelhuset, den kommer att plockas isär och hamna på "reservdelshyllan". :)
 
S
ingen smörj?
 
SBH skrev:
ingen smörj?
På hålsågen?

Nä, biltemas är ju nästan gratis så det är bara att köra på tills tänderna är släta och då byter man till en ny.
Denna har dock funkat bra, har använt den flitigt i ett år och den är fortfarande vass.
 
skalman1 skrev:
Vad gör man när man har tappat bort chucknyckeln till borrmaskinen och ska ta upp ett 110mm hål i 2,5mm plåt?
Jo man tar ju naturligtvis reserv-skruvdragaren, kör tills ena batteriet överhettar, smackar i nästa batteri och kör tills det börjar slå lågor ur motorhuset.
Sedan doppas maskinen i vatten tills det slutat bubbla, och sedan fortsätter man.
Framgången är total. :wow:
Man köper en ny chucknyckel och tejpar fast den på sladden en meter under handtaget eller händer den i ett buntband.

Men ditt sätt fungerade ju oxå.
 
skalman1 skrev:
Vad gör man när man har tappat bort chucknyckeln till borrmaskinen och ska ta upp ett 110mm hål i 2,5mm plåt?
Jo man tar ju naturligtvis reserv-skruvdragaren, kör tills ena batteriet överhettar, smackar i nästa batteri och kör tills det börjar slå lågor ur motorhuset.
Sedan doppas maskinen i vatten tills det slutat bubbla, och sedan fortsätter man.
Framgången är total. :wow:
Menar du på fullt allvar att maskinen fortfarande fungerar efter detta? Köpte precis en likadan och blev orolig när jag såg denna tråden. Men om den klarar sådan behandling kanske jag inte behöver oroa mig? För övrigt, kunde du inte få felet åtgärdat på garanti??!
 
Ja, komiskt nog så har missljudet i växelhuset försvunnit nu så den går som när den var ny igen sålänge limmet håller.
Hade den till att borra en hel del mindre hål i metall med efteråt och den går ju kanon. :wow:
Så den får nog bli min slit & slängmaskin, så har jag Ridgiden till snickrande.
Lossade kåpan över kolen och allt ser ju ok ut faktiskt.
Helt hysteriskt stryktålig är den tydligen.

Nä garantin sket jag i, långt till inköpsstället och jag hade redan haft isär den en gång.
 
Är inte det här en märklig nyhet?

Bosch GSB10,8v-2-Li, vanliga 10,8:an fast med slagborr. Är det verkligen vettigt på en sån "liten och klen"?

$%28KGrHqJHJDoE7zGSB8%21QBPFCqd5L5w%7E%7E60_1.JPG
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.