A
N newbie_house skrev:
[länk]

Funderar på denna. Kan den passa?
Bättre men inte bra om batteriet bara passar en maskin... Då blir det för dyrt enligt mig.
 
N newbie_house skrev:
[länk]

Funderar på denna. Kan den passa?
Jag har en Stiga motsvarande den här men med uppsamlare. Jag är väldigt nöjd med klipparen. Jag köper argumenten med att man vill ha batterier som passar till andra saker också. Men man vill ju också ha en gräsklippare som fungerar till det man har tänkt sig. Stiga klipparen fungerar alldeles utmärkt att klippa med även om gräset är högt och vått. Motorn är på 1500 W, jag upplever den lika effektiv i högt och vått gräs som en Klippo med 4 hk motor. För mig är det viktigt att den fungerar i högt gräs och då tror jag att de flesta gräsklippare med mindre batterier typ 18 V inte blir lika kraftfulla. Det är möjligt att jag har fel men det är något jag hade kollat upp innan jag köpt en sådan klippare. Sen finns det ju varianter där man seriekopplar 2st 18v batterier, då går det säkert att ha en motor med högre effekt. Men säg att man kör en sådan på 2 st 5ah batterier då har man fortfarande en batterisetup med mindre än halva energiinnehållet jämfört med mitt 80V 5ah batteri. För mig som inte är hantverkare så har jag knappats behov av mer än ett par rejäla batterier till handvertyg, så då kan jag lika bra köpa en gräsklippare med ett batteri som bara används till klipparen och som gissningsvis blir väl så bra i slutändan.

Stiga verkar ha släppt ny batteri serie så jag hade inte köpt just den varianten du länkar till. Jag har god erfarenhet av Stigas professionella maskiner och jag är nöjd med min konsumentvariant. Husqvarna har också kommit med nya varianter på batteriklippare som jag tycker verkar intressanta, de fanns inte när vi köpte vår klippare. Husqvarna har rätt många trädgårdsmaskiner som går på samma batteri, så då kan man kanske använda dem till mer en gräsklipparen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.