När det gäller belysning. Tänk på att LED normalt ger väldigt skarpa skuggor. Har man en lampa nära en vägg kommer alla ojämnheter eller skador synas mycket tydligt. Likaså om man har 1 led spot framför en spegel, man får mycket skuggor i ansiktet. Har man 4 spottar kommer man se 4 distinkta skuggor. Ju fler desto mer suddas de ut. Så hellre fler svaga än få starka om man vill få till bra allmänljus. Sen kan man få dramatiska effekter med enbart en spot.

Likaså finns det LED spottar med olika spridningsvinkel. Väldigt smal vinkel ger en ljus fläck på golvet med mörka skuggor däremellan, bred vinkel gör att det kan uppfattas som bländande eftersom det lyser i sidled , så att säga.

Köp ett par, tre spottar av den modell ni tänkt er och testa! Eller åtminstone testa med en led-ficklampa. Har man bara haft halogen tidigare är det en rejäl skillnad
 
Utan att ha läst hela tråden så vill jag inflika...
Ett tomt flexrör är nästan gratis i sammanhanget.
Så har du minsta lilla fundering så dra ett tomt rör för framtiden.
Gäller både el och vatten
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Om du har intresse av bra nätverk rekommenderar jag att sätta några 20-tomrör i taket på varje våningsplan eller 2-3 stycken på varje våning beroende på hur stort huset är. Då kan du senare installera accesspunkter som ger mycket bättre WiFi-täckning än andra lösningar.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
När det gäller belysning. Tänk på att LED normalt ger väldigt skarpa skuggor
Det är punktkällor som t.ex spottar som ger dessa skarpa skuggor, inte LED. T.ex halogenlampa, vanlig glödlampa och i viss mån lågenergilampor är alla ganska punktformade. LED, kan vara antingen eller.

I själva verket är det just LED belysning som, ljuspaneler och ljuslister som är de bästa exemplen på hur man undviker skuggor.

Att placera en ljuskälla tätt intill en yta som t.ex. en vägg eller ett tak så man får släpljus ger skuggor oavsett vilken ljuskälla man väljer. Typexempel är de (för tillfället modena) ytterbelysningarna av typen up/down-light. De lyser på väggen. Utelampor (som var moderna tidigare) lyste istället ut från väggen.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Jag har ångrat att vi inte installerade följande när vi byggde nytt;

Dosa i taket till accesspunkt för Ubiquiti. Ska vara i mitten av huset, en i varje våning.
Mer uttag utomhus till t.ex. robotgräsklippare och fler uttag vid altanen.
Färdigdraget el till utomhusbelysning.
El (och kanske nätverkskabel) draget där man ska ha en utomhuskamera, dvs högt upp till nocken.
Mina barn ville ha en ledlist runt taklisten vilket gjorde att jag snodde elen från fönsterlamputtaget. Hade varit riktigt häftigt att dra eget el till den med egen knapp som man tänder listen med, inte som vi har där den tänds med knappen för fönsterlampan.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
H Humsipums skrev:
När det kommer till smart kabeldragning för TV/Dator osv undrar jag vad ni har för erfarenhet av sådana? Vad finns det för sådana som kan erbjudas av en elektriker i detta fall?
Jag renoverade tvrummet först och sen kom på att jag ville ha dolda kablar.... I mitt fall har jag förråd/teknikrum på baksidan av tvn. Borrade hål så stort för elkabel och en hdmi.
Nästa gång skulle jag be/göra själv elektrikern dra tomrör till en tom dosa så kan du dra kabel själv sen. Beroende på vad du har för nånting så är det kanske bara en kabel som behövs med säkerställ med utrymme för 2hdmi kablar. Det kan ju vara ett stort hål bakom tvn, så länge man har en tv kvar....

Gällande för dator så kommer jag dra flera rör i väggen för DP och HDMI, Elkabel till väggmonterad skärmar samt tomrör för USB t ex
Man kommer långt med rör tänker jag mig
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.