Staffan2000 skrev:
Det här var en ovanligt korkad rekommendation!

.......

Med vänliga hälsningar: Staffan
Starka ord i diskussion om en sådan sk--sak som att reklamera prylar för 150:-.
 
Jag har slutat köpa "märkes lösa" grejer såvida jag bara skall använda det en gång och inte kan låna av någon annan. Produkter man har intentionen att använda tycker jag att man som konsument ska se till att köpa något som håller om inte för anledningen att det blir bättre resultat så även för vår miljö. Jag är tämligen säker på att om man slänger 5 vinkelslipar på tippen så genererar det mer miljöförstöring än 1 :)

Jag bygger och renoverar så mycket nu att om jag fortsatte med kinesiska skit maskiner så skulle jag säkerligen behöva en hel container med utbytes grejer baserat på hur ofta de gick sönder innan jag lärde mig min läxa. Alla mina verktyg ser ut som skit, dom är smutsiga, repiga och vissa av dom har mindre skador eller skruvar som saknas - detta beror på att dom av misstag fallit ned från höga höjder, blivit blöta, eller blivit "krossade" av rivnings virke, men dom håller och det är anledningen till att dom hinner bli slitna och råka ut för dessa olyckor. Accarna går glödheta dagarna i ända under sommaren och det enda jag behöver bekymra mig om är att sätta på en ny klinga eller blad och resultatet blir som skuret med en laserstråle, jag har ingen tid för grejer som går sönder i handen på mig och inte kan såga rakt - mitt liv är för kort för sånt stunt! Jag har en dremel som nu snart är 15 år gammal - den kostade 1000 kr ny och den har gått så mycket att handtaget ser ut som en svart repig plastklump och egentligen inte har någon rätt att fungera efter min behandlig men det gör den - det var ett bra köp fast den kostade mer än dubbelt jämfört mot ferm :)

Nu vill jag inte låta som någon total märkes nazi, men det är svårt att hitta billiga och bra produkter även om de finns, tex så tycker jag om meec+ borrhammare fast den kostade 500 kr, men nu på senaste tiden börjar avtryckaren krångra och den stannar inte... vilket inte är så bra... Undrar om Dewalt har samma problem med sin?
 
Det är klart att det är trevligt med märkesvaror, jag köpte en DeWalt Sticksåg med dubbelfattning, och det är det bästa köpet jag gjort i mitt liv, har använt den till väldigt smått finlireri både i aluminium och trä, den köpte jag för jag visste att jag skulle använda den i ett projekt som tog 100 timmar. Men att lägga de pengarna på alla verktyg man behöver har iaf inte jag råd med...
 
Staffans2000
Dags att återgå till ämnet!

Även den "kladdiga" badrumsmattan borde gå att reklamera. Dessutom borde trådskaparen kräva ersättning för det förstörda badrumsgolvet. MEN utan kvitto är det säkerligen lönlöst.

jan_af_lisoe skrev:
Starka ord i diskussion om en sådan sk--sak som att reklamera prylar för 150:-.
Bäste jan.
Det år inga hårda ord.Det är "ovanligt korkat" att rekommendera folk att uppföra sig som lallande idioter istället för att skipa rättvisa genom att använda sin rätt att reklamera en defekt produkt. Kom ihåg att: handlarna vet oftast om att dom säljer skräp, MEN räknar kallt med att: vår lathet, oförmåga att spara kvitton samt kanske också vissa kunders vekhet skall få dem att slippa undan sitt ansvar.

Om du "jan" blir utsatt för ett inbrott, och endast varor av lågt pris blir stulna, skulle du då, pga.din rädsla att verka "girig", inte anmäla denna stöld till försäkringsbolaget och polisen?

En zoohandlare jag pratade med sade att han inte sålde stora akvarier eftersom han vid reklamationer är skyldig att betala ev. fraktkostnader.

Staffan
 
Redigerat:
Staffan2000 skrev:
....Det år inga hårda ord.Det är "ovanligt korkat" att rekommendera folk att uppföra sig som lallande idioter.......
Staffan
Som sagt, jag tycker inte att inlägg blir mer övertygande med hårda och förolämpnde ord. Husbyggarforum skall väl kunna hålla lite mer stil är Flashback Forum !

Vad gäller sakfrågan så håller jag fortfarande inte med. När säljare vet att han säljer s--t, jag vet att jag köper s--t så skall jag inte gå och reklamera för att sk--ten inte funkar efter några minuter....

PS: Nu skall jag på semester långt bort från internet så jag kommer inte att kunna läsa några svar innan 16:e augusti....
 
På hyllan med Biltemas billigare elverktyg här i Malmö står det faktiskt en skylt med texten "Dessa verktyg är inte avsedda för kontinuerlig användning".

Själv köper jag utan större tvekan bildelar på Biltema men jag köper inget som har Biltema-loggan på själva produkten. Tyvärr ligger Biltemas oförtjänt dåliga rykte så djupt rotat i mig att jag igår inte köpte en rasp bara för att det stod Biltema på handtaget. Vet inte varför men det skulle reta mig varje gång jag använde den.

/John
 
john_l skrev:
oförtjänt [/B]dåliga rykte så djupt rotat i mig att jag igår inte köpte en rasp bara för att det stod Biltema på handtaget. Vet inte varför men det skulle reta mig varje gång jag använde den.

/John
+1.
 
O
Jag gillar att det står Biltema orginal på deras bilprylar... Man vill ju inte råka för en kopia....
 
Om det inte är särskilt viktiga moment som ska utföras och prylens funktion inte är så avancerad kan man "hyra gratis" på Clas Ohlson, Jula, Biltema osv genom att köpa den billigaste prylen, göra det man ska och sedan köra riktigt hårt med den inom garantitiden. Håller den garantitiden ut har ju fått bra valuta för pengarna eftersom den var billig. Håller den inte är det bara att hämta en ny eller få pengarna tillbaka. Mer avancerade saker som sticksåg osv bör man lägga mer pengar än 150kr på, eftersom det tar 10ggr längre tid och blir 10ggr sämre med den jämfört med en kvalitetssåg, men för enklare prylar, klart användbart!

Klart man ska gå tillbaka med prylar som går sönder under garantitiden eller som inte fungerar (om man har tid och möjlighet)! Handlaren ska skämmas, inte du!
 
H
jan_af_lisoe skrev:
- Man reklamerar inte skor för 150:-
- Man reklamerar inte Julas el-verktyg för 150:- som pajar efter en timme

Lika lite som att reklamera papptallrikar som inte går att diska i 75 graders i diskmaskinen.
Spelar väl ingen roll vad priset är, kostar inte något att reklamera.
Dåliga varor skall reklameras oavsett pris,
om butiken är vettig är både butiken och butikens leverantör är många gånger intresserade,
det kan tex vara ett produktionsfel som skall rättas till.
 
Dyrare blir det att reklamera. Dessa "Kina" kopior har dem säkert prissatt utefter att det ska komma vissa snåljåpar som tror att sticksågen för 69:50 ska hålla lika bra som en för 2500 kronor.

Låt billiga saker vara slit o släng!
 
Jag hade aldrig reklamerat en pryl för 150 spänn som pajat efter en timme, jag vet att det är skit när jag köper det och det tar mig garanterat med än 150 spänn att åka (tid och bensin) och byta. Har i princip slutat att köpa billig skit för det håller ändå inte i längden. Ni som orkar får gärna fortsätta reklamera men lite självinsikt får man väl ändå ha?
 
H
Det jag menar är:
Kostar en skruvmejsel 6,00 ja då får man sätta kvalitetsnivån därefter, kostar skruvmejsel 150,00 ja blir det en annan sak och kvalitet. Det är inte priset som styr i sig om man skall reklamera eller ej! Utan det är priset relaterat till produkten som styr! Vad man kan förvänta sig av en produkts kvalitet vid ett visst pris.
 
Köper man billigt skräp så kan man ju knappast räkna med att det ska hålla. Enligt min mening är det inte ens värt besväret att försöka reklamera.

Är alltför många i dagens masskonsumtionssamhälle som köper skräp för att köpa nytt några månader senare. Mitt råd är att satsa på kvalitet istället.
 
Det är konsumenterna som styr inte handlarna om ingen vill köpa skräp så är där ingen som säljer. enkelt eller hur ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.