B Byggdjuret skrev:
Men anteckningarna har ingen vikt alls. Så dessa kan man bortse ifrån.
Håller inte med om att anteckningarna inte har någon vikt alls. När vi köpte vårt kök måttbeställde vi en ekskiva till ön på 1,2x2,5 meter. Men när vi fick orderbekräftelsen var den 60cm för kort. Jag kontaktade Ikeas kundtjänst och fick till svar att vi godkänt måtten så hon kunde inget göra. Men hon sa att vi skulle köra till varuhuset för alla anteckningar sparas där. Det gjorde vi och det visade sig att i deras anteckningar där säljaren skissade upp köket var måttet rätt men i beställningen hade ön bara fått tre 60-skåp istället för fyra. På grund av detta tog Ikea det på sig, även fast vi godkänt ordern, då det var uppenbart att säljaren gjort ett misstag. Eller rättare sagt säljarna eftersom ytterligare en säljare tittade på det innan beställning när det var måttbeställda varor.
 
  • Gilla
JA”Snabbe” och 1 till
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Håller inte med om att anteckningarna inte har någon vikt alls. När vi köpte vårt kök måttbeställde vi en ekskiva till ön på 1,2x2,5 meter. Men när vi fick orderbekräftelsen var den 60cm för kort. Jag kontaktade Ikeas kundtjänst och fick till svar att vi godkänt måtten så hon kunde inget göra. Men hon sa att vi skulle köra till varuhuset för alla anteckningar sparas där. Det gjorde vi och det visade sig att i deras anteckningar där säljaren skissade upp köket var måttet rätt men i beställningen hade ön bara fått tre 60-skåp istället för fyra. På grund av detta tog Ikea det på sig, även fast vi godkänt ordern, då det var uppenbart att säljaren gjort ett misstag. Eller rättare sagt säljarna eftersom ytterligare en säljare tittade på det innan beställning när det var måttbeställda varor.
Hjälper väl dock ts föga i detta ärende, då det i anteckningarna inte heller står något om att bänkskivan ska vara marmormönstrad och ljus, utan istället en annan skiva och björkmönstrad..
 
G-83 G-83 skrev:
Håller inte med om att anteckningarna inte har någon vikt alls. När vi köpte vårt kök måttbeställde vi en ekskiva till ön på 1,2x2,5 meter. Men när vi fick orderbekräftelsen var den 60cm för kort. Jag kontaktade Ikeas kundtjänst och fick till svar att vi godkänt måtten så hon kunde inget göra. Men hon sa att vi skulle köra till varuhuset för alla anteckningar sparas där. Det gjorde vi och det visade sig att i deras anteckningar där säljaren skissade upp köket var måttet rätt men i beställningen hade ön bara fått tre 60-skåp istället för fyra. På grund av detta tog Ikea det på sig, även fast vi godkänt ordern, då det var uppenbart att säljaren gjort ett misstag. Eller rättare sagt säljarna eftersom ytterligare en säljare tittade på det innan beställning när det var måttbeställda varor.
Men varför godkände ni fel mått från början?
Problemet hade inte uppstått om ni läst igenom avtalet. För de tillverkar inget utan att man godkänt avtalet
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
En sak är väldigt intressant...
Det är hur slarvig folk läser avtal.
Och vilka konsekvenser det kan bli.

Kanske dags att lära sig att läsa innan man skriver på.


Okej jag ska försöka...
 
  • Gilla
jonko och 2 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Men varför godkände ni fel mått från början?
Problemet hade inte uppstått om ni läst igenom avtalet. För de tillverkar inget utan att man godkänt avtalet
Som jag skrev, även om vi gjorde fel. Men efter ett par timmar med mått och siffror är det lätt att missa något, från båda sidor. Dessutom är det väl på något vis så att man tänker att personalen på Ikea är proffs och i vårt fall användes den ritning vi gjort hemma i deras program, så hur det kunde bli fel förstod varken jag eller säljaren. Eftersom säljaren(det var samma som jobbade vid båda tillfällen) pudlade direkt känns det som slarv från deras sida först och främst.
 
Karlia
Det är nog att hoppas på lite mycket om man tror att Ikeas personal är proffs, på samma sätt som att personalen på bauhaus inte är det. En av faktorerna som gör att de håller låga priser.
 
På ritningen ni skriver under står antingen "Oxsten vit marmormönstrad" eller "Oxsten matt mörkgrå marmormönstrad".

Både ritning och köpvillkor skrivs under.

På själva ordern står också vilken färg "Oxsten" har.
 
Karlia Karlia skrev:
Det är nog att hoppas på lite mycket om man tror att Ikeas personal är proffs, på samma sätt som att personalen på bauhaus inte är det. En av faktorerna som gör att de håller låga priser.
Jag menar proffs i den bemärkelsen att de gör detta varje dag och, till skillnad från mig, är vana vid det. Eftersom även en andra säljare tittade igenom allt och det ändå slank igenom är det kanske inte så konstigt att även vi missade det.
Jag skyller absolut inte från mig utan ville bara säga att alla deras anteckningar sparas(gjorde åtminstone för några år sedan) och att vi fick hjälp att rätta till felet och var glada för det.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Det är nog att hoppas på lite mycket om man tror att Ikeas personal är proffs, på samma sätt som att personalen på bauhaus inte är det. En av faktorerna som gör att de håller låga priser.
Det finnns riktiga proffs på Ikea, men alla kan inte vara proffs från början, det är bla därför ordern ska kontrolleras av en annan innan den går iväg.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Rätt säker att extra kontroll av ordern inte handlar om vilken färg bänkskivan har lr andra liknande kund alternativ.

Utan det är troligen vissa mått som dubbel kollas, tex utsågningar för ho och häll, avstånd till framkant, hörnskarvar. Är bänkskivan rätt mått mot valda bänkskåp täckskivor osv.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Rätt säker att extra kontroll av ordern inte handlar om vilken färg bänkskivan har lr andra liknande kund alternativ.

Utan det är troligen vissa mått som dubbel kollas, tex utsågningar för ho och häll, avstånd till framkant, hörnskarvar. Är bänkskivan rätt mått mot valda bänkskåp täckskivor osv.
Jag har ingen koll. Men gissningsvis så är det inte speciellt svårt att kolla att det är rätt bänkskiva. Det känns lättast att kolla...
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Exakt så vart det för oss med.

Vi hade ritat klart hela köket i verktyget och skulle bara beställa. Väl i butiken så "kunde inte vår ritning användas" och säljaren ritade om allt och valde fel ugn.

Mycket tråkigt att det fortfarande går till så. Känns bara som en onödig felkälla att göra om allt på plats, en gång till, när inte sällan både en själv och säljaren är stressade.
De lär väl inte heller ändra det när de inte tar reklamationen.
 
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Rätt säker att extra kontroll av ordern inte handlar om vilken färg bänkskivan har lr andra liknande kund alternativ.

Utan det är troligen vissa mått som dubbel kollas, tex utsågningar för ho och häll, avstånd till framkant, hörnskarvar. Är bänkskivan rätt mått mot valda bänkskåp täckskivor osv.
Måtten blev ju rätt efter vi sa till men fel färg.
Vi tittade och pratade bara om marmorskiva och när vi var där hade vi ingen aning om att det fanns fler färger. Hon skrev marmor på lappen vi fick med oss och när vi fick offerten trodde vi att den hette mörkgrå pga av de gråa stänkem i den. Hade vi vetat att det fanns fler färger så hade vi såklart dubbel checkat.
 
K Kristin 1 skrev:
Måtten blev ju rätt efter vi sa till men fel färg.
Vi tittade och pratade bara om marmorskiva och när vi var där hade vi ingen aning om att det fanns fler färger. Hon skrev marmor på lappen vi fick med oss och när vi fick offerten trodde vi att den hette mörkgrå pga av de gråa stänkem i den. Hade vi vetat att det fanns fler färger så hade vi såklart dubbel checkat.
HUR kan man missa att ikea har en hel uppsjö med olika färger på sina bänskivor/luckor/väggplattor/möbler?
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Det vet vi såklart, men marmorskivan hängde i ett av deras utställningskök, satte oss aldrig in i resten av sortimentet, vi visste ju vad vi ville ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.