A
RoTe RoTe skrev:
Med tanke på vad en hantvÄrkare kostar i timmen så har man rätt god marginal att lära sig på.
Det blir då jättedyrt, cleara med banken först
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
RoTe
electroluxaren skrev:
Det blir då jättedyrt, cleara med banken först
Hundra tusen?
 
electroluxaren skrev:
eller så blir det mer än dubbelt så dyrt
Varför ska det bli dubbelt så dyrt? En hantverkare är inte billig idag. Folk är så rädda för att testa/prova att göra det själv. Dom tror inte dom klarar av det. Det är bara att googla om det är något man undrar över så får man tusentals svar. Samtidigt är det ju så att ju mer man gör ju mer lär man sig. Men framförallt så sparar man en massa pengar.
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
K
Aajnor Aajnor skrev:
Varför ska det bli dubbelt så dyrt? En hantverkare är inte billig idag. Folk är så rädda för att testa/prova att göra det själv. Dom tror inte dom klarar av det. Det är bara att googla om det är något man undrar över så får man tusentals svar. Samtidigt är det ju så att ju mer man gör ju mer lär man sig. Men framförallt så sparar man en massa pengar.
Jag håller helt med dig, men det krävs självinsikt. Inte alla har tummen på rätt ställe, eller orken och viljan som krävs för att ge sig på någonting man aldrig gjort förut och göra det bra.
 
TRJBerg
Det är alltid billigare att göra saker själv i stället för att anlita hantvarkare. Såvida inte man gör misstag som kostar för mycket som inte skulle ha skett om man anlitat hantverkare (det sista är väsentligt...).
Allt det här kokar ner till vilken kvalitet och finish man vill ha på resultatet. Vilket leder till den inte sällan låga kvaliteten på hantverkares jobb.

Själv skulle jag inte utföra mer avancerade rörjobb, som t ex dra och bocka rör eller koppla in värmeanläggningar etc. Men gärna sådant som byta armaturer etc.
Ej heller skulle jag hålla på med det inre i elcentraler och liknande. Men gärna byta uttag, göra enkla elkabeldragningar mm.
Kakling av hela badrum inklusive golvklinker skulle jag inte göra själv etc. Men gärna kakling av mindre yta, t ex ovanför diskbänk eller i en separat toalett.
Målning av väggar där större arbete behövs före målningen, typ omfattande spackling eller liknande skulle jag inte göra, mest pga tidsåtgången men också finishen. Större tapetsering skulle jag inte heller göra, i allla fall där jag har krav på finish. (Är rätt dålig på tapetsering...) Men enkel målning eller där krav på finish är måttlig skulle jag göra själv.
Osv.
Allt ovan jag skulle göra själv representerar mycket stora summor sparade utan någon nämnvärd risk dyra misstag.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det är alltid billigare att göra saker själv i stället för att anlita hantvarkare. Såvida inte man gör misstag som kostar för mycket som inte skulle ha skett om man anlitat hantverkare (det sista är väsentligt...).
Allt det här kokar ner till vilken kvalitet och finish man vill ha på resultatet. Vilket leder till den inte sällan låga kvaliteten på hantverkares jobb.

Själv skulle jag inte utföra mer avancerade rörjobb, som t ex dra och bocka rör eller koppla in värmeanläggningar etc. Men gärna sådant som byta armaturer etc.
Ej heller skulle jag hålla på med det inre i elcentraler och liknande. Men gärna byta uttag, göra enkla elkabeldragningar mm.
Kakling av hela badrum inklusive golvklinker skulle jag inte göra själv etc. Men gärna kakling av mindre yta, t ex ovanför diskbänk eller i en separat toalett.
Målning av väggar där större arbete behövs före målningen, typ omfattande spackling eller liknande skulle jag inte göra, mest pga tidsåtgången men också finishen. Större tapetsering skulle jag inte heller göra, i allla fall där jag har krav på finish. (Är rätt dålig på tapetsering...) Men enkel målning eller där krav på finish är måttlig skulle jag göra själv.
Osv.
Allt ovan jag skulle göra själv representerar mycket stora summor sparade utan någon nämnvärd risk dyra misstag.
Kul att vi alla är olika, jag har gjort allt som du säger att du inte skulle utföra själv. Alla jobb har slutförts med utmärkt resultat till låg kostnad. Som amatör med drag av perfektionist så betalar man såklart med tiden. Det är för mig en låg kostnad för att bli riktigt nöjd. Har man bara intresse av att lära sig och kan avsätta tiden som det kräver så finns det inget på ett hus som är omöjligt. Undantaget är möjligen elinstallationer som man nog ska avhålla sig ifrån om man inte har en bra kunskapsgrund att utgå ifrån. Man ska inte uppmana till att bryta mot reglerna och installera el utan behörighet men ska man ändå göra sådana jobb så ska resultatet vara oantastligt.

Edit: Jag har flera bekanta som bor på behörigt avstånd från Stockholm där det går att anlita både VVS-installatörer och elektriker helt utan problem och till rimliga kostnader. Med dom förutsättningarna kan man leja bort sånt som man inte orkar eller har svårt att hinna med.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.